Warszawa, 01.09.2017 (ISBnews/BM Reflex) - Wzrost cen benzyny 95 może w przyszłym tygodniu wynieść około 10-15 gr/l w zależności od stacji, a olej napędowy może zdrożeć średnio o do 3-5 gr/l, wynika z komentarza rynkowego analityków Biura Maklerskiego Reflex.
Poniżej komentarz rynkowy BM Reflex:
Koniec sierpnia przyniósł dynamiczne zmiany na rynku ropy naftowej w następstwie huraganu Harvey, ale głównie w odniesieniu do benzyn. Pierwsze efekty na rynku krajowym mamy w pełni przeniesione na rynek hurtowy i częściowo na stacjach.
Zgodnie z ubiegłotygodniową prognozą potwierdził się wzrost cen autogazu na stacjach średnio o 7groszy na litrze i dwugroszowy średni wzrost cen benzyn. Średnie ceny paliw w kraju kształtują się obecnie na poziomie odpowiednio: benzyna bezołowiowa 95 - 4,48 zł/l, benzyna bezołowiowa 98 - 4,79 zł/l, olej napędowy - 4,27 zł/l, autogaz - 2,01 zł/l.
Podkreślenia wymaga fakt, że zmiany cen benzyny na stacjach w drugiej połowie tygodnia były zróżnicowane w zależności od operatora. Na części stacji, zwłaszcza operatorów niezależnych, benzyna jeszcze symbolicznie taniała, natomiast na stacjach koncernów odnotowaliśmy podwyżki cen benzyn średnio o 7 gr/l. Na stacjach gdzie ceny rosły skala podwyżek cen benzyn sięgała 13 - 15 groszy na litrze.
W ciągu ostatniego tygodnia hurtowe ceny benzyn wzrosły o blisko 180 zł netto. W sytuacji, kiedy wysoki poziom cen w hurcie utrzyma się dłużej to ceny benzyny bezołowiowej 95 na stacjach mogą wzrosnąć o ponad 20 groszy na litrze. W przyszłym tygodniu wzrost cen benzyny 95 może wynieść około 10 - 15 gr/l w zależności od stacji. Lepiej sytuacja wygląda dla oleju napędowego, chociaż i w tym wypadku czekają nas podwyżki cen średnio o do 3 - 5 gr/l. W dalszym ciągu może drożeć autogaz, skala podwyżek do 5 gr/l.
Ceny benzyn na rynku europejskim są obecnie na poziomie najwyższym od lipca 2015 roku. Wówczas za benzynę Pb95 na stacjach płaciliśmy średnio w kraju około 5 zł/l. Dzisiaj dzięki umocnieniu złotego wobec dolara ten poziom w krótkim okresie nam nie grozi.
Aktualny poziom cen paliw w krajowych rafineriach:
Poziom hurtowych cen paliw (netto) na dzień 1-09-2017 w Orlenie: Eurosuper 95 - 3728 PLN/1000l (wzrost o 188 PLN/1000l w porównaniu do cen z 25-08-2017), Superplus 98 - 3879 PLN/1000l (wzrost o 159 PLN/1000l), olej napędowy 3414 PLN/1000 l (wzrost o 21 PLN/1000l), olej napędowy grzewczy 2182 PLN/1000 l (wzrost o 44 PLN/1000l).
Poziom hurtowych cen paliw (netto) na dzień 01-09-2017 w Lotosie: Eurosuper 95 - 3729 PLN/1000l (wzrost o 189 PLN/1000l w porównaniu do cen z 25-08-2017), Superplus 98 - 3879 PLN/1000l (wzrost o 160 PLN/1000 l), olej napędowy 3411 PLN/1000 l (wzrost o 18 PLN/1000l), olej napędowy do celów opałowych 2182 PLN/1000 l (wzrost o 44 PLN/1000l).
Ostatni tydzień sierpnia na rynku ropy naftowej upłynął pod znakiem dynamicznych wzrostów cen benzyn. Notowania ropy Brent pozostawały stosunkowo stabilne, w rejonie 50,50 - 52,90 USD/bbl. Natomiast kontrakty na benzyny na nowojorskiej giełdzie towarowej zdrożały w ciągu ostatnich trzech dni już blisko 13% i są najdroższe od ponad 2 lat. Skalę wzrostu cen benzyn dodatkowo potęguje paniczne zamykanie krótkich pozycji spekulacyjnych. Brak reakcji cen ropy naftowej wynika z obaw o wzrost zapasów ropy, w związku z blokadą terminali importowo-eksportowych w Zatoce Meksykańskiej oraz ograniczeniami w transporcie i produkcji amerykańskich rafinerii, które mogą sięgać nawet 4 mln bbl/d czyli blisko 1/4 całkowitej produkcji rafinerii w USA. Pierwsze raporty API oraz EIA, które pokażą już zmianę zapasów, produkcji i konsumpcji jako efekt huraganu Harvey poznamy jednak dopiero w przyszłym tygodniu
USA zdecydowały się na uruchomienie rezerw strategicznych ropy naftowej ze względu na problemy z zaopatrzeniem części rafinerii. Dodatkowo nierozwiązane pozostają problemy z transportem produktów gotowych. Rurociąg produktowy Colonial Pipeline, którym transportowane jest blisko 2,5 mln bbl/d produktów gotowych , głównie benzyn do południowo-zachodniego i zachodniego wybrzeża USA ( m.in. Georgii, Pd. i Płn. Karoliny, Virginii) pozostanie zamknięty do niedzieli. Największy w Ameryce system rurociągów Colonial łączy blisko 29 rafinerii i 267 terminali dystrybucyjnych. Swój początek bierze w Houston w Teksasie i biegnie do Linden, New Jersey. Rurociągiem transportowana jest ponad 1/8 zużywanych w całych USA paliw.