Cyfrowy Polsat zarobił od stycznia do marca ponad 300 mln zł. Grupa Zygmunta Solorza-Żaka wyraźnie poprawiła wyniki. Podkreśla jednak, że statystyki nie są do końca porównywalne.
Grupa Cyfrowego Polsatu, na którą składa się blisko 40 spółek, w tym Polkomtel (operator sieci Plus) oraz firmy obsługujące telewizję Polsat, odkryła karty. W raporcie, podsumowującym pierwszy kwartał, pochwaliła się zyskiem netto na poziomie 300,8 mln zł. Rok wcześniej wyniósł 279,4 mln zł.
Progres jest spory, bo prawie 8-procentowy, ale dane finansowe nie są porównywalne. Najnowszy raport spółka sporządziła na podstawie innych przepisów - Międzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej (MSSF 15). Rok wcześniej według Międzynarodowych Standardów Rachunkowości (MSR 18).
"Grupa podjęła decyzję, że zastosuje standard MSSF 15 retrospektywnie bez przekształcania danych porównawczych z roku 2017. [...] MSSF 15 ustala jeden, pięcioetapowy model do ustalania i rozpoznawania przychodów, który ma być stosowany do wszystkich umów z klientami. Zastępuje on istniejący standard MSR 18" - czytamy w raporcie Cyfrowego Polsatu.
Zyski nie tylko są wyższe niż poprzednio, ale też pozytywnie zaskoczyły analityków, prognozujących spadek w okolice 264,4 mln zł. Przebitka jest więc blisko 14-procentowa.
Te 300 mln zł zysku jest efektem wygenerowania przez grupę przychodów ze sprzedaży na poziomie 2 mld 346 mln zł. Rok wcześniej statystyki pokazały wynik o 42 mln zł wyższy.
Na koniec marca Cyfrowy Polsat oferował łączną liczbę usług na poziomie 16,6 mln. To oznacza przyrost o 2,2 proc. w skali roku. W tej liczbie udział usług kontraktowych (z podpisaną umową) to 83,2 proc. Pozostałe to usługi przedpłacone (m.in. karty SIM i płatna telewizja), których - jak podkreśla firma - przychody na klienta ustabilizowały się, przy obserwowanej ostatnio presji na spadek świadczonych usług.
Spadek w skali roku przychodów ze sprzedaży Cyfrowy Polsat tłumaczy przede wszystkim mniejszym zarobkiem w ramach obsługi telefonii. Potwierdziły się obawy operatorów w związku pełną implementacją regulacji Roam Like at Home, zgodnie z którą detaliczne stawki roamingowe zostały zrównane ze stawkami krajowymi od czerwca 2017 roku.
Spadek ten został częściowo skompensowany wyższymi przychodami z usług płatnej telewizji. Segment nadawania i produkcji telewizyjnej Cyfrowego Polsatu wypracował 350 mln zł, a więc o 15 proc. więcej niż rok wcześniej.
Z usług płatnej telewizji Cyfrowego Polsatu w modelu abonamentowym korzysta 4,98 mln klientów - o 41,7 tys. więcej niż na koniec ubiegłego roku. W przypadku usług telefonii komórkowej wzrost wyniósł 65,2 tys. (do prawie 7 mln usług), a w dostępie do internetu przybyło 4,2 tys. klientów, których jest w sumie 1,81 mln.
Z danych Cyfrowego Polsatu wynika, że pojedynczy klient miesięcznie w formie abonamentu płaci średnio około 88,7 zł. To o 30 groszy mniej, niż pod koniec ubiegłego roku. W przypadku usług przedpłaconych na telewizję i telefonię komórkową wydają miesięcznie około 20,1 zł.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl