"Przychody z całokształtu działalności w jednostkach poczty i telekomunikacji ogółem w 2017 r. były wyższe o 8,9% niż w 2016 r. Ponad 85% tych przychodów stanowiły przychody ze sprzedaży usług. Największy udział w ogólnych przychodach ze sprzedaży usług miały przychody za usługi telefonii ruchomej (35,7%), przy czym ich udział zmniejszył się o 4,6 pkt proc. w porównaniu z rokiem poprzednim oraz przychody za usługi udostępniania internetu, transmisji danych i poczty elektronicznej (28,6%), których udział zmniejszył się o 1,3 pkt proc. Udział przychodów za usługi telefonii stacjonarnej wyniósł 6,4% i zmalał w porównaniu z 2016 r. o 0,9 pkt proc. Udział usług pocztowych nie zmienił się. Przychody wypracowane w przedsiębiorstwach poczty i telekomunikacji o liczbie pracujących powyżej 49 osób stanowiły ponad 85% przychodów z całokształtu działalności" - czytamy w raporcie.
Koszty uzyskania przychodów z całokształtu działalności w jednostkach poczty i telekomunikacji ogółem wzrosły o 3,1% r/r do 56,73 mld zł, przy czym prawie 91% tych kosztów poniesionych zostało w jednostkach o liczbie pracujących powyżej 49 osób. W strukturze rodzajowej kosztów u tych podmiotów odnotowano wzrost udziału kosztów usług obcych (o 0,8 pkt proc.), wynagrodzeń łącznie ze świadczeniami na rzecz pracowników (o 1,3 pkt proc.), pozostałych kosztów (o 0,1 pkt proc.), przy spadku udziału amortyzacji (o 0,5 pkt proc.), podatków i opłat (o 0,1 pkt proc.), zużycie materiałów i energii pozostało bez zmian. Koszt własny sprzedanych usług był wyższy o 6,3% niż w 2016 r.
"Wynik finansowy brutto w jednostkach o liczbie pracujących powyżej 49 osób wyniósł 2 913,9 mln zł wobec minus 86,5 mln zł przed rokiem. Wynik finansowy netto ukształtował się na poziomie 2 721,9 mln zł (w 2016 r. wyniósł minus 344,6 mln zł). Do tak dużego pogorszenia się tych wyników przyczynił się w dużym stopniu znaczny wzrost kosztów w pozostałej działalności operacyjnej przy spadku przychodów z tej działalności. Wynik finansowy ze sprzedaży produktów (usług), nieobejmujący tej działalności, wyniósł 3475,8 mln zł (w 2016 r. 4705,1 mln zł). Duże pogorszenie wyników finansowych miało wpływ na poziom relacji ekonomicznych: wskaźnik rentowności obrotu brutto zwiększył się z minus 0,2% w 2016 r. 5,7%, wskaźnik rentowności obrotu netto wzrósł z minus 0,7%. do 5,3%. natomiast wskaźnik rentowności sprzedaży produktów (usług) obniżył się z 11,2% do 8,0% Wskaźnik poziomu kosztów z całokształtu działalności wyniósł 94,3 % (wobec 100,2% przed rokiem)" - czytamy dalej.
Przeciętne zatrudnienie na podstawie stosunku pracy w jednostkach poczty i telekomunikacji ogółem w 2017 r. wyniosło 128,7 tys. i było wyższe o 2,2% w porównaniu z 2016 r. Przeciętne miesięczne wynagrodzenie brutto ukształtowało się na poziomie 5091,4 zł i było o 5,9% większe niż przed rokiem.