Platforma edukacyjna Kapitalni.org działa od czerwca 2015 r. Twórcy serwisu Kapitalni.org kierowali się zasadą tzw. efektywnej edukacji finansowej. Celem portalu jest dostarczanie użytkownikom wiedzy o finansach w przyjaznej formie oraz weryfikacja i stałe mierzenie postępów w nauce, przypomniano.
"W porównaniu z osobami, które nie brały udziału w programie, uczestnicy Kapitalnych istotnie częściej poprawnie odpowiadają na pytania sprawdzające wiedzę ze wszystkich dziedzin, których dotyczą kursy, a przy tym są bardziej pewni siebie w obszarze finansów. Jako dużą lub bardzo dużą swoją wiedzę w tym zakresie ocenia 38% badanych, którzy korzystają z informacji zawartych na platformie i 25% respondentów, którzy nie korzystali z Kapitalnych" - powiedziała kierownik projektu Kapitalni.org Agnieszka Szczepanik, cytowana w komunikacie.
Jak pokazuje raport Kapitalni.org, wiedza, którą zdobywamy, przekłada się na naszą postawę i zachowania. Respondenci, którzy korzystali z portalu, wykazują się bardziej odpowiedzialnymi zachowaniami w obszarze pożyczania.
"Częściej deklarują, że nie mają problemów ze spłatą na czas swoich zobowiązań finansowych, niż osoby, które nie robiły kursów na platformie (43% vs. 38%). Widzimy, że program zaczyna mieć wpływ nie tylko na wiedzę, ale także zachowania uczestników" - dodała Szczepanik.
Wśród osób, które nie regulowały swoich długów w terminie, najczęściej wymienianymi powodami tego stanu były: zła sytuacja materialna, brak pracy lub jej utrata, a także konieczność opóźnienia spłaty innej raty, aby móc opłacić pozostałe zobowiązania, podano również.
"Co pocieszające, na pytanie, czy udało się pokonać kłopoty z regulowaniem zaległych płatności, aż 77% uczestników Kapitalni.org odpowiedziało, że obecnie robi to terminowo. W przypadku pozostałych badanych odsetek ten wyniósł 73%. Dodatkowo, jak wynika z raportu, choć uczestnicy programu mają istotnie więcej pożyczek i częściej je zaciągają niż osoby nieuczestniczące w kursach, to prawdopodobieństwo niespłacenia zobowiązania finansowego w tej grupie jest niemal dwukrotnie niższe niż wśród osób, które nie pogłębiały wiedzy korzystając z narzędzi zgromadzonych na platformie" - czytamy dalej.
Jak pokazuje raport efektywności platformy, wśród osób poszerzających swoje umiejętności w zakresie oszczędzania można zaobserwować bardziej pozytywną postawę wobec odkładania pieniędzy niż wśród tych badanych, którzy tego nie robią. Uczestnicy Kapitalni.org także częściej deklarują posiadanie oszczędności niż osoby, które nie wzięły udziału w programie (58% vs 52%), podano również.
W Polsce jest prowadzonych wiele działań edukacyjnych w obszarze finansów. Mimo to nadal mnóstwo konsumentów ma problem ze swoim budżetem. Wystarczy wspomnieć, że na koniec czerwca ponad 2,4 mln osób w naszym kraju zmagało się z problemem nieregularnie spłacanych należności (wynika z danych Biura Informacji Gospodarczej InfoMonitor i Biura Informacji Kredytowej), przypomniano.
Raport Kapitalni.org pokazuje, że efektywne działania edukacyjne wpływają pozytywnie na wiedzę i zachowania konsumentów. Osoby, które ukończyły kursy na platformie, sprawniej dysponują swoim budżetem, a także podejmują lepsze decyzje finansowe.
"Użytkownicy portalu po ukończeniu testu osobowości finansowej, otrzymują indywidualną ścieżkę nauki. Dzięki temu mogą poprawić swoją wiedzę w obszarach, które sprawiają im największą trudność, a także rozwijać te, które ich interesują. W Polsce potrzeba skutecznych i długofalowych działań z obszaru edukacji finansowej. Takich, które będą nie tylko źródłem fachowej wiedzy, ale także będą angażować konsumenta na dłużej. Jak pokazuje raport efektywności platformy, filozofia i narzędzia Kapitalni.org motywują Polaków do pogłębiania wiedzy i tym samym pozytywnie wpływają na ich zachowania i postawy w życiu codziennym" - podsumowała Agnieszka Szczepanik z Kapitalni.org.
Platforma edukacyjna Kapitalni.org jest częścią Programu Korzyści firmy Wonga.