PUT Intercor złożył najtańszą ofertę, wartą 576,36 mln zł brutto, na wykonanie robót budowlanych na linii kolejowej E75 (tzw. Rail Baltica), na odcinku Sadowne - Czyżew, podały PKP PLK.
W postępowaniu złożono 4 oferty. Druga najtańsza należała do konsorcjum Torpolu i Budimeksu (634,57 mln zł), a trzecia - do konsorcjum spółek z grupy PORR i PKP Energetyki (663,81 mln zł). Ofertę złożyło też konsorcjum spółek z grupy Strabag, Trakcji PRKiI i ZUE (694,59 mln zł). Zamawiający zamierzał przeznaczyć na realizację zamówienia 818,3 mln zł brutto.
Pozacenowe kryteria wyboru najkorzystniejszej oferty to termin realizacji i okres gwarancji, w których wszyscy oferenci jednakowo zadeklarowali odpowiednio 29 miesięcy i 72 miesiące.
W ramach prac na odcinku Sadowne - Czyżew zmodernizowanych będzie 35 km linii kolejowej, zostaną przebudowane 3 mosty, 11 przepustów pod torami, wiadukt kolejowy w Małkini, 12 peronów, 2 stacje kolejowe i 11 przejazdów. Wybudowany zostanie także nowy tor na moście nad rzeką Bug, dodatkowy tor na odcinku Prostyń Bug - Małkinia, przejście dla pieszych pod torami w Małkini oraz Lokalne Centrum Sterowania w Małkini. Realizacja planowana jest na lata 2017-2019.
Dzięki modernizacji dwóch odcinków linii Sadowne - Czyżew i Czyżew - Białystok pasażerowie zyskają wygodne połączenia dalekobieżne oraz międzyregionalne. Linia Rail Baltica to także jedyne połączenie kolejowe krajów nadbałtyckich z Polską i pozostałymi krajami Unii Europejskiej.
Jeszcze w grudniu 2016 roku Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) udzielił PKP Polskim Liniom Kolejowym S.A. kredytu w wysokości 175 mln euro na modernizację dwóch odcinków Sadowne - Czyżew i Czyżew - Białystok (ponad 100 km linii kolejowej) w ramach projektu Rail Baltica - części korytarza Morze Północne - Morze Bałtyckie sieci bazowej TEN-T. Oba odcinki są zatwierdzone do realizacji w ramach instrumentu Connecting Europe Facility (CEF) na lata 2014-2020. Łączna wartość inwestycji wynosi ponad 2,7 mld zł, przypomina PKP PLK.
(ISBnews)