Na potrzeby raportu przeanalizowano materiały z prasy, internetu i social media opublikowane w okresie od 1 lipca 2017 roku do 30 czerwca 2018 roku - łącznie ponad 52 mln informacji: 1 mln tekstów prasowych, 5 mln internetowych i 46 mln postów w mediach społecznościowych.
"Topową marką całego rankingu, obejmującego 500 brandów, została PGE Polska Grupa Energetyczna. Siłę tej marki wyliczono na 17 948 385 pkt. O jej przewadze nad dwiema kolejnymi markami w badaniu zdecydował wyższy indeks sentymentu. Na 2. miejscu znalazło się TVN z wynikiem 15 291 632 pkt. Marka wyprzedziła Polsat, który zgromadził 14 947 330 pkt. Czwarte miejsce należało do Mercedesa - 10 314 910 pkt. Top 5 zamknęło BMW z wynikiem 10 304 075 pkt" - czytamy w informacji o wynikach badania.
Na trzy kolejne miejsca trafiły tytuły prasowe: "Gazeta Wyborcza" - 10 037 818 pkt., "Przegląd Sportowy" - 8 940 207 i "Super Express" - 8 136 974. Na 9. miejscu znalazła się marka samochodów premium - Audi - 8 109 123 pkt. Miejsce 10. rankingu 500 marek należy do TVP Info - 7 924 018 pkt.
"Podsumowując, wśród 10 najsilniejszych marek całego rankingu 500 znalazło się aż sześć brandów mediowych, trzy marki motoryzacyjne i jedna energetyczna" - czytamy dalej.
Wśród marketów spożywczych szósty raz z rzędu wygrała Biedronka, zdobywając 1 882 296 pkt, za nią uplasowały się Lidl i Tesco; Rossmann zwyciężył w kategorii sieciowych aptek i drogerii (2 330 695 pkt), drugie miejsce zajęła Sephora, a trzecie - Hebe.
Top Marką wśród stacji benzynowych został Orlen (5 321 852 pkt), przed Lotosem i Shellem. Grupa Lux Med znalazła się na pierwszym miejscu w kategorii sieci - opieka medyczna, zdobywając 978 881 pkt. i wyprzedzając Medicover oraz Enel-med.
Zwycięzcami w swoich kategoriach zostali m.in. PKO Bank Polski (banki), Itaka (biura podróży), Grupa Azoty (chemia), Allegro (e-commerce), Polpharma (farmacja), Budimex (firmy budowlane i deweloperzy), Poczta Polska (firmy kurierskie), Ballantine's (FMCG - alkohole mocne), E.Wedel (FMCG - artykuły spożywcze), Coca-Cola (FMCG - napoje), Warka (FMCG - piwa i cydry), Hilton (hotele), Nivea (kosmetyki), Media Markt (markety AGD i budowlane), IKEA (meble), CCC (obuwie), H&M (odzież), WP.pl (portale internetowe), CD Projekt (producenci gier wideo), Asseco (producenci oprogramowania), RMF FM (radio), Mercedes-Benz (samochody dostawcze i ciężarowe), Toyota (samochody popularne), Mercedes (samochody premium), McDonald's (sieci - gastronomia), Samsung (sprzęt RTV i AGD), PZU (ubezpieczenia).
W tegorocznej edycji raportu przyjęto nową metodologię - zastosowano porównywalne wskaźniki dla wszystkich rodzajów wzmianek, uwzględniających specyfikę prasy, portali internetowych i social media. Wartością decydującą o miejscu brandu w rankingu jest siła marki - wypadkowa kilku zmiennych (liczby publikacji, impaktu i indeksu sentymentu) świadczących zarówno o liczbie kontaktów odbiorców z marką, jak i jakościowej ocenie komunikatu na jej temat.