Mimo spadku liczby świadczonych usług o prawie pół miliona, Cyfrowy Polsat notuje rosnące przychody i zyski. Grupa zarobiła od początku roku 570 mln zł. Takiego półrocznego wyniku nie notowała nigdy wcześniej. Przeciętny klient płacący abonament, na konto spółki przekazuje miesięcznie prawie 90 zł.
Grupa Cyfrowego Polsatu, na którą składa się blisko 40 spółek, w tym Polkomtel (operator sieci Plus) oraz firmy obsługujące telewizję Polsat, pochwaliła się najlepszymi wynikami półrocznymi w historii.
W pierwszych sześciu miesiącach tego roku Cyfrowy Polsat zarobił "na czysto" 570,6 mln zł. To o prawie 160 mln zł więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku i o niecałe 100 mln zł więcej niż dwa lata temu, gdy padł poprzedni rekord pierwszego półrocza. Na taki wynik złożyły się całkowite przychody ze sprzedaży usług w wysokości 4 mld 858 mln zł.
Grupie udało się wypracować bardzo dobre wyniki finansowe, mimo że na koniec czerwca liczba świadczonych klientom usług wyraźnie spadła. Było ich o blisko 440 tys. mniej niż przed rokiem, czyli 16,27 mln. Ma to związek jednak głównie z wprowadzonym obowiązkiem rejestracji kart SIM do telefonów komórkowych. W wyniku zmian przepisów wiele kart straciło ważność. Mowa mniej więcej o jednej czwartej. Tym samym ich liczba spadła z 3,47 do 2,62 mln.
Spadki w usługach pre-paid Cyfrowy Polsat odrobił sobie w abonamencie. Liczba usług w tego typu umowach wzrosła w skali roku o 4,2 proc. do 13,42 mln. Dotyczy to nie tylko telefonii komórkowej (6,81 mln usług, co oznacza wzrost o 3,8 proc.), ale też płatnej telewizji (4,83 mln usług, wzrost o 4,4 proc.) jak i usłudze internetu (1,77 mln usług, wzrost o 5 proc.).
Z raportu półrocznego wynika, że średnio klient miesięcznie płaci Cyfrowemu Polsatowi około 89,6 zł, czyli o 1,4 proc. więcej niż rok wcześniej. Dotyczy to wszystkich usług "na głowę". A statystyki pokazują, że przeciętnie na klienta przypadają ponad 2 usługi. Dokładnie 2,31.
Dla porównania usługi przedpłacone (pre-paid), które dotyczą nie tylko telefonu, ale i internetu oraz telewizji, kosztowały typowego klienta razem około 20,5 zł.
Najwięcej klientów zapewnia grupie Cyfrowego Polsatu telefonia komórkowa. Jest to ponad 9,4 mln usług. Na drugim miejscu plasuje się płatna telewizja - prawie 4,9 mln usług. Na trzecim internet z wynikiem 1,95 mln.
Polsat i TVN biją się o oglądalność
Cyfrowy Polsat kojarzy się głównie z telewizją. Kanały grupy Polsat w pierwszym półroczu odnotowały oglądalność na poziomie 24,5 proc., na co złożyło się odpowiednio 12,7 proc. kanału głównego oraz 11,8 proc. kanałów tematycznych.
Minimalnie lepszy wynik ma Polsat w samym drugim kwartale, choć i tak ciągle jeszcze o włos za grupą TVN i wyraźnie przed TVP.
Oglądalność w drugim kwartale src="http://www.money.pl/u/money_chart/graphchart_ns.php?ds=1427871600&de=1429543800&sdx=0&i=&ty=1&ug=1&s%5B0%5D=ELB&colors%5B0%5D=%231f5bac&fg=1&w=640&h=250&cm=0&lp=1"/>
źródło: Cyfrowy Polsat
Przychody z reklamy telewizyjnej i sponsoringu grupy Telewizji Polsat w pierwszym półroczu wzrosły o 1,1 proc. Wyniosły w sumie 541 mln zł. Jak podkreśla spółka, w tym czasie cały rynek skurczył się o 0,5 proc.
Jak z telewizją internetową? Średnia miesięczna liczba użytkowników największej polskiej telewizji internetowej IPLA wynosiła 3,5 mln zarówno w drugim kwartale, jak i całym pierwszym półroczu.
- Zgodnie z założeniami realizowanej strategii multiplay zwiększyliśmy w drugim kwartale nasycenie bazy usługami zintegrowanymi. Odnotowaliśmy wzrost średniego przychodu od klienta kontraktowego i utrzymaliśmy niski wskaźnik rezygnacji z naszych usług - podsumowuje wyniki prezes Tobias Solorz.
Spółka i inwestorzy zadowoleni z wyników
Jak podkreśla prezes Cyfrowego Polsatu i Polkomtela, a prywatnie syn miliardera Zygmunta Solorza-Żaka, to kolejny kwartał, kiedy znacząco przyrosła liczba usług kontraktowych telefonii komórkowej, płatnej telewizji oraz Internetu mobilnego, przy niskim wskaźniku odejść klientów.
Z zadowoleniem wyniki przyjęli też inwestorzy giełdowi. Cena akcji Cyfrowego Polsatu na giełdzie w Warszawie od rana rośnie blisko 2 proc. względem notowań ze środy. Jest to obecnie jedna z najmocniejszych spółek (pod względem dziennego wzrostu wartości) wśród dwudziestki największych firm GPW.
Obserwuj bieżące notowania akcji Cyfrowego Polsatu src="https://www.money.pl/u/money_chart/graphchart_ns.php?ds=1503500400&de=1503587700&sdx=0&i=&ty=1&ug=1&s%5B0%5D=CPS&colors%5B0%5D=%230082ff&fr=1&w=605&h=284&cm=0&lp=1&rl=1"/>