_ - Ambra chce w roku obrotowym 2010/2011 osiągnąć wzrost skonsolidowanej sprzedaży oraz zwiększyć zysk netto dla grupy o minimum 20 procent. Spółka szuka okazji do przejęć na rynku rumuńskim i planuje dalszy rozwój sieci sklepów winiarskich w Polsce _ - poinformował prezes Ambry Robert Ogór. Jego zdaniem wzrost sprzedaży skonsolidowanej będzie efektem wzrostu w Polsce.
_ - W Polsce chcemy pokazać wzrosty powyżej rynku, trudno natomiast przewidzieć, jaka będzie sprzedaż w Czechach, na Słowacji i w Rumunii _ - powiedział.
Prezes ocenił, że uwzględniając czynniki kryzysowe, rynek win w Polsce może wzrosnąć przez najbliższy rok o 5-10 proc.
_ - W naszej ocenie prognozą prawdopodobną jest wzrost o 5-10 proc., z uwzględnieniem czynników kryzysowych. Przed kryzysem szacowaliśmy, że rynek w Polsce będzie rósł średnioterminowo o 10-15 proc. rocznie _ - powiedział.
Według informacji AC Nielsen oraz obliczeń własnych Ambry, rynek wina w Polsce w roku 2009/2010 wzrósł o 5 proc.
Prezes zaznaczył, że szacunki dotyczące wyników zakładają m.in. neutralny wpływ różnic kursowych oraz brak zdarzeń jednorazowych na EBIT. W roku obrotowym 2009/2010 zdarzenia jednorazowe powiększyły zysk EBIT o 3,9 mln zł.
Ambra osiągnęła w roku obrotowym zakończonym 30 czerwca 2010 501,6 mln zł skonsolidowanych przychodów brutto oraz 398,9 mln zł przychodów netto, pomniejszonych o akcyzę i opłaty handlowe. Przychody brutto spadły rok do roku o 5,6 proc.
W ujęciu ilościowym sprzedaż spadła natomiast o 15,1 procent.
Ambra osiągnęła w roku 2009/2010 39,4 mln zł EBIT, czyli o 87,9 proc. więcej niż rok wcześniej. Zysk netto przypadający akcjonariuszom jednostki dominującej wyniósł 14,9 mln zł, wobec 5,1 mln zł rok wcześniej.
Spółka poinformowała, że na rynku czeskim i słowackim chce w roku 2010/2011 osiągnąć zysk netto.
_ - Koszty restrukturyzacji na tych rynkach spowodowały, że nie udało nam się wypracować zysku w minionym roku. W kolejnym roku ten cel wydaje się niezagrożony _ - powiedział Ogór.
W roku 2009/2010 strata netto na rynkach czeskim i słowackim wyniosła 0,7 mln zł.
Natomiast w Rumunii Ambra osiągnęła w minionym roku obrotowym 1,4 mln zł zysku netto.
_ - Główne cele na kolejny rok na rynku rumuńskim to utrzymanie wysokiej rentowności i dalsza redukcja kosztów operacyjnych, co oznacza, że rok powinien zakończyć się zyskiem _ - powiedział prezes.
Dodał, że spółka myśli o przejęciu na rynku rumuńskim, choć nie prowadzi w tej sprawie negocjacji.
_ - Nie prowadzimy negocjacji, które mogłyby zakończyć się przejęciem. Oczekujemy jednak, że może przydarzyć się okazja do akwizycji, bo rynek rumuński jest bardzo rozdrobniony _ - powiedział.
Prezes przedstawił także plany rozwoju sieci sklepów winiarskich _ Centrum Wina _. Po przejęciu spółki _ Nalewki i Inne _ sieć liczy obecnie 24 sklepy w dużych miastach.
_ - Jesteśmy obecnie w niemal wszystkich największych galeriach handlowych w Polsce i przewidujemy jeszcze kilka otwarć. Kolejnym krokiem będzie nowy format sklepów, które chcemy ulokować w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców _ - powiedział Ogór.
_ - W ciągu 2 kolejnych lat spodziewamy się do 30 sklepów w głównych miastach, a następnie, w ciągu najbliższych 5 lat, stworzymy kolejnych 20 sklepów w średnich miastach _ - dodał.