"Prezes Urzędu nałożył na UPC Polska karę w wysokości 12 585 082 złotych. Gdy decyzja się uprawomocni, to w jej wyniku abonenci otrzymają zwrot nieprawidłowo pobranych opłat. UPC poinformuje konsumentów SMS lub mailowo o tym co należy zrobić, aby odzyskać niesłusznie pobrane przez spółkę środki" - napisano w informacji prasowej.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Jak zaznaczono do urzędu wpływały liczne zgłoszenia, dotyczące nieprawidłowego naliczania i pobierania rażąco wysokich opłat, kiedy konsument zrezygnuje z usług przed końcem umowy zawartej na rok lub dwa – czyli czas oznaczony.
"Zgodnie z prawem telekomunikacyjnym, w przypadku rozwiązania umowy na czas określony wysokość roszczenia w związku z wypowiedzeniem jej przez abonenta lub z jego winy nie może przekroczyć wysokości przyznanej ulgi, pomniejszonej proporcjonalnie do okresu od zawarcia do rozwiązania" - napisano.
UOKiK: firma naruszyła zbiorowe interesy konsumentów
UOKiK stwierdził, że naliczając zawyżone opłaty za wypowiedzenie umowy przed terminem UPC narusza zbiorowe interesy konsumentów. Według urzędu spółka stosowała nieuczciwą praktykę rynkową, ustalając wysokość ulg.
Spółce przysługuje odwołanie od decyzji do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Prezes UOKiK jak szeryf. Szykują się surowe kary
Przeszukania pomieszczeń i dokumentów, śledzenie przepływów finansowych, ingerencja w treść oraz blokowanie stron internetowych, a także możliwość nakładania nowych surowych kar. Takie uprawnienia już wkrótce ma dostać prezes UOKiK.
Nowe kompetencje zawarto w projektowanej nowelizacji Ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów oraz niektórych innych ustaw, której celem jest wdrożenie unijnego rozporządzenia CPC. To kolejna, obok implementacji dyrektywy Omnibus, istotna nowelizacja przepisów konsumenckich.