Jak dowiedział się dziennikarz Radia ZET Mariusz Gierszewski, audytorzy Orlenu stwierdzili, że w ramach prowadzonej kampanii medialnej opracowano spot reklamowy zawierający nieprzychylne ówczesnej opozycji treści i ukierunkowany na negatywną kampanię wizerunkową.
W spocie przez kilka początkowych sekund pojawia się Donald Tusk między innymi witający się z prezydentem Rosji Władimirem Putinem czy stojący obok kanclerz Niemiec Angeli Merkel.
Obrazom tym towarzyszy głos lektora czytający podpisy pod zdjęciami: Czy chcesz powrotu do przeszłości, kiedy podnieśli wiek emerytalny, wyprzedawali państwowe firmy obcokrajowcom i próbowali zmusić Polskę do przyjęcia nielegalnych imigrantów? - informuje Radio Zet.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Później na zdjęciach widzimy radosną rodzinę z dziećmi, a lektor pyta: "Czy chcesz pewnej i bezpiecznej przyszłości dla Polski, w której każdy Polak jest doceniany, nie ma nielegalnej imigracji, a bariera chroni nasze granice?".
Według audytorów Orlenu spot był częścią projektu "Akademia aktywności obywatelskiej" skierowanej do młodych ludzi i służący zwiększeniu ich świadomości i patriotyzmu ekonomicznego. 4 października 2023 roku, a więc 11 dni przed wyborami parlamentarnymi Fundacja Orlen przekazała na ten projekt 5,1 mln złotych - wynka z ustaleń Radia Zet.
Fundacja Rozwoju Gospodarki i Innowacji im. Eugeniusza Kwiatkowskiego, która stała za przygotowaniem spotu, ma siedzibę w Lublinie. Radio Zet przypomina, że w 2017 roku posłanka PO Joanna Mucha skierowała do minister rodziny, pracy i polityki społecznej zapytanie poselskie, "czy Pan Wojciech Misztal zasiadający w zarządzie Fundacji Rozwoju Gospodarki i Innowacji im. Eugeniusza Kwiatkowskiego był Dyrektorem Gabinetu Politycznego Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej?" oraz "Czy Pan Wojciech Misztal - będący członkiem zarządu Fundacji Rozwoju Gospodarki i Innowacji im. Eugeniusza Kwiatkowskiego - zasiada także w zarządzie Lubelskiego Obserwatorium Problemów Społecznych w Lublinie, którego prezesem jest Stanisław Michałkiewicz obecny [w 2017 roku] Wiceminister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej?". Pytania dotyczyły 79 tys. zł dofinansowania, jakie w 2017 roku otrzymała FRGI.
Fundacja odpowiada na zarzuty ws. spotu
Ministerstwo potwierdziło, że Wojciech Misztal piastował stanowisko dyrektora gabinetu politycznego. Prezes fundacji Marek Draczkowski w odpowiedzi na pytania "Zetki" odpisał, że "pan Wojciech Misztal zrezygnował z Rady Fundacji (nie z zarządu fundacji) w maju 2022 roku. Jego zaproszenie do udziału w Fundacji wynikało z tego że był pracownikiem naukowym, socjologiem, a nie doradcą politycznym.
Na pytania o spot referendalny fundacja odpowiedziała w oświadczeniu: Nasze zaangażowanie w kampanię referendalną wynikało z głębokiego przekonania o tym, że pytania referendalne mają szczególne znaczenie dla przyszłych kierunków rozwoju Rzeczypospolitej Polskiej - czytamy w odpowiedzi na pytania Radia Zet.
"Nasza kampania referendalna przeprowadzonej w ramach 'Akademii Aktywności Obywatelskiej' przeprowadzona została analogicznie do kampanii zniechęcającej do udziału w referendum, za pośrednictwem treści drukowanych oraz spotu internetowego. Spot skierowany był głównie do ludzi młodych. Grupa wyborcza 18-29 charakteryzowała się dotychczas bowiem nieustabilizowanym światopoglądem i stosunkiem do prawa wyborczego, objawiającego się niższym uczestnictwem w wyborach demokratycznych. Zastosowana przez naszego podwykonawcę kampania polaryzująca miała na celu z jednej strony sprowokowanie młodych odbiorców i zachęcenie do oceny stanowisk uczestników debaty referendalnej, a następnie zapoznanie się z treścią pytań referendalnych i zagłosowaniu w referendum, w tym głosowaniem pozytywnym lub negatywnym" - czytamy w oświadczeniu Fundacji Rozwoju Gospodarki i Innowacji przekazanym redakcji Radia ZET.