Abonament RTV uderza z zaskoczenia. Czytelnicy alarmują: "Poczta Polska ściga nas po 20 latach"

Poczta Polska o abonamencie RTV nie zapomina. Od lat ściga tych, którzy przestali płacić. Jak się okazuje na celowniku mogą znaleźć się też ci, którzy pozbyli się telewizora i wyrejestrowali go lata temu. We wtorek opisywaliśmy historię pana Sebastiana, w środę otrzymaliśmy kolejne zgłoszenia z podobnymi historiami.

Abonament RTV uderza z zaskoczenia. Czytelnicy alarmują: "Poczta Polska ściga nas po 20 latach"
Źródło zdjęć: © East News | Marek Konrad/REPORTER
Mateusz Ratajczak

Wyrejestrował odbiornik, zapomniał o sprawie i… obudził się z wezwaniem do zapłaty za minione kilka lat.

- 300 zł do zapłaty. Niby niewiele, a zwłaszcza, że można dostać półtora tysiąca za pięć lat niepłacenia, ale… właściwie za co miałbym płacić? Za odbiornik, którego nie mam od lat? Poczta Polska ściga mnie za odbiornik, który dawno wyrejestrowałem. I nie chce słuchać żadnych argumentów. Sama zresztą nie wie, co w tej sprawie zrobić, bo tylko mi grozi i grozi i… nic - mówił Wirtualnej Polsce pan Sebastian. Jego historię opisaliśmy tutaj.

Ostatecznie zapłacił, chociaż ma zamiar walczyć z Pocztą Polska o zwrot tych środków.

Zobacz także: Abonament RTV. Minister kultury stawia sprawę jasno

Poczta Polska na pytania WP w tej sprawie odpowiedziała jedynie, że "przekazała opisany przypadek do wyjaśnienia". O szczegółach dowie się jednak już tylko pan Sebastian - a nie media. Innej reakcji Poczta nie planuje.

Pan Sebastian skontaktował się z nami za pomocą formularza dziejesie.wp.pl. Masz podobny problem z abonamentem RTV? Skontaktuj się z nami drogą elektroniczną.

Jak się okazuje, nie jest jedyną osobą, która w ostatnim czasie spiera się z Pocztą Polską o abonament RTV sprzed lat.

Walka z pocztą o pieniądze

- Mój przypadek jest chyba jeszcze bardziej absurdalny. Wyrejestrowałam odbiornik blisko...20 lat temu. W tym roku otrzymałam wezwanie do zapłaty za 5 lat wstecz, ponieważ w bazie informacji o wyrejestrowaniu odbiornika nie było. Przez lata ze strony Poczty nie było żadnej reakcji, że coś jest nie w porządku, więc się nie martwiłam - zaznacza pani Aleksandra.

Jak opowiada, telewizor na siebie zarejestrowała tuż po śmierci ojca, choć sama z niego nie planowała korzystać. Przez kilka lat opłacała rachunki, a później postanowiła wyjechać z kraju. Tuż przed wyjazdem odwiedziła Pocztę Polską i odbiornik - jak deklaruje - skutecznie wyrejestrowała. Skutecznie jednak nie było.

Jak tłumaczy, w odpowiedzi na jej zażalenie Poczta Polska zażądała dowodu wyrejestrowania odbiornika. A tego już od lat już nie miała. Pozostało jej jedynie zapłacić.

- Teraz po wielu latach Poczta Polska nagle sobie o mnie przypomniała - opowiada. Żali się, że dla kontrolerów stanowi "łakomy kąsek". - Szkoda, że Poczta Polska nie próbuje ścigać tych, którzy telewizory mają i nie byli na tyle naiwni, żeby je kiedykolwiek zarejestrować - mówi. I jak dodaje, nie życzy nikomu, by przeczytał list o egzekucji za abonament.

Podobną sprawę ma pani Agnieszka. - 19 lat temu, przy okazji przeprowadzki, wyrejestrowałam odbiorniki i od tamtej pory nic się nie działo. Dopiero w lutym tego roku dostałam upomnienie i wezwanie do zapłaty za 5 lat wstecz. Wysłałam wyjaśnienia i nic, przez trzy miesiące była cisza. O tym, że Poczta Polska o sprawie nie zapomniała dowiedziałam się, gdy miałam już zajęte środki na koncie bankowym - mówi.

Jak opowiada, w jej przypadku Poczta ma informację o dacie rejestracji telewizora w 1991 roku, ale informacji o wyrejestrowaniu w 2000 roku już nie. - W lipcu wysłałam pytania do Poczty Polskiej, jak długo powinnam była trzymać potwierdzenie wyrejestrowania. Odpowiedzi nie otrzymałam - mówi.

Prawdziwym weteranem walki z Pocztą Polską w kwestii abonamentu RTV jest pan Andrzej. - Poczta odezwała się po 8 latach milczenia, a odwołania nie dały rezultatu. Sprawa najpierw trafiła do sądu administracyjnego, teraz jest w Najwyższym Sądzie Administracyjnym - mówi. Jak podkreśla, na wyrok będzie musiał jednak jeszcze poczekać, termin jest wyznaczony dopiero na za dwa lata. - To zwykłe naciąganie - tak komentuje swoją historię.

Oczywiście i w tym wypadku z jego konta została ściągnięta należność za 5 lat niepłacenia.

W sumie w ciągu jednego dnia po materiale otrzymaliśmy serię sygnałów z podobnym problemem. - Od 2005 roku nie posiadam telewizora. Po rozwodzie został z byłą żoną, ja się wyprowadziłem w inny rejon kraju, zameldowałem się tam i żyłem. Aż po 13 latach z mojego konta wyparowało ponad 1,7 tys. zł za zaległy abonament - opowiada inny z czytelników.

- Starałem się walczyć. Najpierw korespondencja z Krajową Radą Radiofonii i Telewizji oraz z Pocztą Polską. Poczta stwierdziła, że cały ten czas miałem numer identyfikacyjny, więc powinienem był płacić. Tylko dlaczego przez 13 lat nie otrzymałem żadnej korespondencji, żadnego upomnienia? - dodaje.

Poczta ripostuje

Poczta Polska odpowiada, że od wszystkich decyzji można się odwołać. Sprawy można kierować i drogą e-mailową, i korespondencyjną. Istotne jest jednak, by podać numer abonenta. Bez numeru nie można liczyć na żadną odpowiedź. Dlaczego czytelnicy przez wiele lat nie otrzymywali żadnych informacji o zaległościach? Bo Poczta wcale nie musi o nich informować.

- Poczta Polska nie ma obowiązku dodatkowego informowania abonentów o konieczności uregulowania brakujących opłat RTV. W przypadku braku opłat abonent może otrzymać pismo informujące o charakterze zawiadomienia, kolejnym krokiem może być upomnienie. W ostateczności sprawa może trafić do Urzędu Skarbowego, w celu egzekucji zobowiązania - odpowiada biuro prasowe operatora.

Poczta Polska nie odpowiedziała na pytania Wirtualnej Polski, ile spraw sądowych toczy się w tej chwili o kwestionowane przez Polaków abonamenty RTV.

Co ma zrobić osoba, która nie posiada dokumentu wyrejestrowania? Liczyć na łaskę. - W sytuacjach wyjątkowych, jeżeli osoba nie posiada dokumentu wyrejestrowania, a posiada zadłużenie w opłatach abonamentowych, może zwrócić się do KRRiT o umorzenie lub rozłożenie na raty zobowiązania – tłumaczy Poczta Polska.

Jak dodaje, KRRiT w wyjątkowych sytuacjach może podjąć taką decyzję. Nie będzie to jednak łatwe. Sama Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji wskazuje, że najczęściej o umorzeniu będzie decydować zła sytuacja finansowa. W regulaminach skarg do KRRiT nie ma za to ani słowa o "braku dokumentu wyrejestrowania".

Jak tłumaczy Poczta, dane dotyczące wyrejestrowania przechowywane są przez pięć lat (licząc od końca roku kalendarzowego, w którym dokonano skutecznego wyrejestrowania odbiornika rtv).W takim okresie na poczcie bez problemu powinien się odnaleźć formularz. Po tym czasie - to już w zasadzie niemożliwe.

Co to oznacza? Choć sądy administracyjne wielokrotnie wypowiadały się w temacie, warto trzymać w domu potwierdzenie wyrejestrowania telewizora. Jak pokazuje jednak przypadek pana Sebastiana, nie jest to gwarancja spokoju.

Komentarze (866)

Wybrane dla Ciebie

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (878 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.