Artykuł jest aktualizowany
"LOT-owski embraer 195 z CPH (Kopenhagi - PAP) wylądował awaryjnie ok. godz. 12.00 w asyście służb lotniskowych" - poinformowała Dermont. Dodała, że stołeczny port oczekiwał na maszynę w "pełnej gotowości".
Trasę, jaką odbył samolot na ostatnim etapie, można sprawdzić na stronach FlightRadar24. Wyraźnie widać, że maszyna krążyła nad lotniskiem zanim wylądowała.
Znana jest już prawdopodobna przyczyna problemów. "W samolocie typu Embraer 195 o znakach rejestracyjnych SP-LNP, w czasie lotu z Kopenhagi do Warszawy wystąpiła usterka układu hamulcowego. Zgodnie z procedurami, pilot zgłosił lądowanie awaryjne oraz poprosił o asystę służb lotniskowych" - wyjaśnił w rozmowie z PAP rzecznik LOT-u Krzysztof Moczulski.
Potwierdził też, że maszyna wylądowała o godz. 12.20. Dodał, że samolot bezpiecznie zjechał na stanowisko postojowe.
Jak wygląda procedura awaryjnego lądowania?
Zrzucanie paliwa przez samolot, które miało miejsce przed awaryjnym lądowaniem, jest standardową procedurą stosowaną w sytuacjach awaryjnych, aby zmniejszyć masę maszyny przed lądowaniem.
Samoloty mają określoną maksymalną masę lądowania, która jest zazwyczaj niższa niż masa startowa. W przypadku konieczności awaryjnego lądowania, zrzucenie paliwa pozwala na osiągnięcie bezpiecznej masy, co minimalizuje ryzyko uszkodzenia podwozia oraz innych elementów konstrukcyjnych samolotu podczas lądowania.
Procedura lądowania awaryjnego rozpoczyna się od zgłoszenia przez załogę sytuacji awaryjnej do kontroli ruchu lotniczego. Następnie kontrolerzy lotów priorytetowo kierują samolot na najbliższe odpowiednie lotnisko.
W przypadku zrzutu paliwa, załoga wykonuje tę operację nad wyznaczonymi obszarami, z dala od zamieszkałych terenów, aby zapewnić bezpieczeństwo na ziemi. Po zrzuceniu paliwa, samolot kontynuuje lot w kierunku lotniska, gdzie służby ratunkowe są już w pełnej gotowości.
Lotnisko, na którym ma odbyć się lądowanie awaryjne, przygotowuje się do przyjęcia samolotu poprzez mobilizację wszystkich dostępnych służb ratunkowych, w tym straży pożarnej, pogotowia ratunkowego oraz służb technicznych. Na pasie startowym rozmieszczane są specjalistyczne pojazdy i sprzęt, gotowe do natychmiastowej interwencji w razie potrzeby. Kontrola ruchu lotniczego koordynuje działania, zapewniając, że inne operacje lotnicze są wstrzymane lub przekierowane, aby umożliwić bezpieczne lądowanie awaryjne.
Lotnisko Chopina w Warszawie to największy port lotniczy w Polsce. W 2023 r. lotnisko obsłużyło 18,5 mln podróżnych.