Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. PRC
|

Budowa zapory na granicy. Orlen przesłał plany przęseł

16
Podziel się:

Orlen Projekt, spółka należąca do płockiego koncernu, zaprojektowała przęsła zapory, która ma stanąć na granicy z Białorusią. Koszt to na razie 37 tys. zł, na który poza projektem składają się też rysunki koncepcyjne - podała rzeczniczka Straży Granicznej por. Anna Michalska.

Budowa zapory na granicy. Orlen przesłał plany przęseł
Plan budowy zapory na granicy polsko-białoruskiej. (East News, Pawel Wodzynski)

Zapora, o długości łącznie 186 km i wysokości ponad 5,5 m, ma być gotowa w czerwcu tego roku. Budowa zapory ma ruszyć około 25 stycznia. Wtedy SG planuje oddać place budowy Budimexowi i konsorcjum Unibepu i Budrexu.

Pierwszy z wymienionych wykonawców postawi zaporę na dwóch odcinkach o łącznej długości 105,5 km, a drugi - 80,7 km. Prace będą prowadzone równolegle na czterech odcinkach.

Zobacz także: WP News wydanie 04.11, godzina 16:50

MSWiA i Straż Graniczna informowały 4 stycznia o podpisaniu trzech dużych umów związanych z budową zapory na granicy z Białorusią. Roboty budowlane, na które zakontraktowano 644 mln zł, wykonają firmy Budimex oraz konsorcjum w składzie Unibep i spółka zależna Budrex. Z kolei z konsorcjum trzech firm: Polimex-Mostostal, Mostostal Siedlce i Węglokoks podpisano umowę na wykonanie stalowych przęseł, czyli podstawowych elementów zapory, za 589 mln złotych. Łączna wartość umów to 1 mld 233 mln zł.

37 tys. zł na projekt

Umowy zostały opublikowane na stronie MSWiA razem z umową z Orlenem Projekt podpisaną 3 stycznia. Rzeczniczka SG, pytana o szczegóły umowy z tą spółką, wyjaśniła, że dotyczy ona sporządzenia rysunków koncepcyjnych przęsła bariery w różnych wariantach posadowienia, projektu wykonawczego przęsła standardowego oraz doradztwa technicznego.

Spółka na zaprojektowanie przęsła i sporządzenie rysunków miała pięć dni od podpisania umowy. Na podstawie projektu SG zamówiła wykonanie przęseł w konsorcjum, którego liderem jest Polimex-Mostostal.

Wynagrodzenie dla Orlen Projekt zgodnie z umową wyniesie do 369 tysięcy złotych. "Należy podkreślić, że umowa ze spółką Orlen Projekt S.A. ma charakter umowy +ramowej+. Faktyczne rozliczenie wynagrodzenia z tego tytułu będzie następowało według stawek godzinowych ujętych w umowie i czasu pracy wykonawcy ujętego w zleceniu" – zaznaczyła rzeczniczka SG.

"Firma Orlen Projekt S.A. zrealizowała do tej pory usługi na kwotę 37 tys. zł (tj. głównie koszty projektu oraz rysunków koncepcyjnych)" – dodała por. Michalska.

Cel publiczny za 115 mln zł

Inwestycja - zgodnie z ustawą o budowie zabezpieczenia granicy państwowej, która weszła w życie 4 listopada - jest celem publicznym. Nie są do niej stosowane przepisy odrębne, w tym m.in. prawa budowlanego, prawa wodnego czy prawa ochrony środowiska.

Do zamówień związanych z inwestycją nie stosuje się też Prawa zamówień publicznych, a kontrolę zamówień sprawuje CBA. Niejawne są informacje dotyczące konstrukcji, zabezpieczeń i parametrów technicznych zapory. Formalnym inwestorem jest komendant główny Straży Granicznej.

Kolejnym etapem związanym z budową zapory będzie podpisanie umów dotyczących bariery elektronicznej. W Ocenie Skutków Regulacji do projektu wspomnianej ustawy koszt perymetrii oszacowano na 115 mln złotych.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(16)
WYRÓŻNIONE
Yol
3 lata temu
Ciekawe czy do budowy zatrudnia Ukraińców, może Białorusinów, a nawet uchodźców?!
jan
3 lata temu
A kiedy Orlen weźmie się za uprawę ziemniaków, buraków cukrowych itp
dgen
3 lata temu
Jeżeli koszt inwestycji wynosi ok. 1,2 mld PLN a średnia cena za paletę drewnianą to 30 pln - to Rafał T. mógłby zbudować w Tęczogrodzie instalację z 40 milionów palet.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (16)
JACEK
3 lata temu
Brawo ! Ktoś w końcu napisał sensownie. Nazywają to zaporą, śmiać mi się chcę Białorusin ze szlifierką kątową przecina te stalowe potężne przęsła w 10 minut. Wiecie dlaczego specyfikacja tejże zapory jest niejawna ? Bo jest to zapora gówno warta. Wydając tyle pieniędzy w błoto..... przyklasnął bym nawet jeśli mieli by wydać dwa razy tyle ! Naprawdę ! Tylko żeby to była zapora która zatrzymała by wóz opancerzony a nawet czołg. Ludzie te szczeble w przęśle mają grubość 2,5 mm blachy a w środku puste to jest dopiero żart ! O ile na zdjęciach słupy wyglądają masywnie i zgodzę się że stali tam ok 1cm grubości o tyle przęsła nie spełnią żadnej roli bo są zbyt słabe i cienkie. Miało by to sens gdyby: Podpora betonowa była zbrojona czyli żelbetowa grubsza o 10cm i wyższa o 30cm - koszt całościowy ok. 15% droższy. Dolna rama przęsła była by pełna lub chociażby gęsto wzmocniona wewnątrz stalowym ożebrowaniem, a jest pusta ! Górna również powinna być ożebrowana chociaż minimalnie bo jej znaczenie jest mniejsze ale nadal istotne - koszt całkowity ok. 9% droższy. "Stalowe słupy" czyli szczebelki z blachy 2,5mm :) (dla porównania tyle jest w najlepszych drzwiach Gerdy do mieszkania) powinny być od dołu PIERWSZE DWA METRY albo pełne albo gęsto użebrowane wzmocnieniami ze stali lecąc w górę rola się zmniejsza ale na Boga również powinny mieć wzmocnienia użebrowaniem nie tak gęstym jak dolne 2 metry ale nie powinny być puste ! - koszt całościowy ok. 13% droższy. Podparcie trzema przęsłami w kształcie trójkąta które nie musiały być użebrowane czy pełne, zwieńczone jedną ramą na wysokości podpory żelbetowej zakotwiczona metr z wieńcem betonowym od naszej strony - koszt całościowy ok. 13% droższy. Na sam koniec gęsty drut kolczasty również tylko w najniższych dwóch metrach wysokości szczebli, o całkowitej szerokości ok. 80cm przewleczony pomiędzy przęsłami - koszt całościowy ok. 6% droższy. Reasumując równo wyszło mi 50% :) ale mielibyśmy prawdziwą zaporę, praktyczną, trudną do pokonania nawet ciężkim wozom bojowym, prawie w 100% skuteczności przejścia emigrantów. Ja już dawno przekonałem się że tym krajem rządzą deXXXX. Tutaj nie liczy się logika tylko kto ile na tej gówno wartej inwestycji zarobi a przecież mogliśmy zbudować swoistego rodzaju twierdzę poprzez kilka dodatków i w takim przypadku uważam że żaden Polak nie miałby nic przeciwko. CBA zwalcza korupcję, niech zaczną od rządzących deXXXX bez logiki, dlaczego projekt zlecono Panu O. z Orlenu a nie WOJSKU ? Nonsens goni nonsens, wkurzony jestem i napiszę brzydko sraX na ten rząd na tą zaporę i dla mnie na ulicach mogą biegać muzułmanie afgany i inne chujX. Pozdrawiam Pana Morawieckiego - chyba czołowy DEBIX piramidy zakonu debilX.
Jarosław
3 lata temu
Słaba konstrukcja tam żelbetowe ściany oporowe winny stać a w następnym czasie sukcesywnie powinno się je zasypac ziema wówczas było by porządnie zrobione.
Słaby
3 lata temu
Bardzo słaba konstrukcja , łatwa do sforsowania przy pomocy ręcznego rozpieraka hydraulicznego.
Patrol
3 lata temu
Podobno potrzebną stal Węglokoks kupił w tzw. Republice Donieckiej, znaczy od ruskich… 😂
chłop
3 lata temu
Jak powstanie będą go musieli dobrze pilnować, kradną trakcje kolejowe a tyle stali ma stać w lesie aby jakiś biedak nie przeszedł do Niemiec i to za naszą kasę.