Chodzi głównie o ocenę prognoz makroekonomicznych wykorzystywanych na potrzeby ustawy budżetowej oraz średniookresowych planów budżetowo-strukturalnych, opiniowanie zgodności ustawy budżetowej z krajowymi i unijnymi regułami fiskalnymi, a także ocenę spójności i efektywności krajowych ram budżetowych.
W ustawie znajdują się zapisy dotyczące klauzuli wyjścia i powrotu stabilizującej reguły wydatkowej (SRW). W określonych przypadkach minister finansów będzie mógł wystąpić do Rady Fiskalnej z wnioskiem o wydanie opinii dotyczącej zasadności zastosowania do projektu ustawy budżetowej klauzuli wyjścia (zawieszenia stosowania SRW).
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Ustawa wprowadza też możliwości – po zasięgnięciu opinii Rady Fiskalnej – przekroczenia limitu wydatków w przypadku wystąpienia zdarzeń nadzwyczajnych, będących poza kontrolą rządu, "powodujących znaczące skutki gospodarcze, ekonomiczne lub społeczne".
Kto będzie wybierał Radę Fiskalną
Rada Fiskalna będzie liczyć siedem osób. Na jej czele ma stać przewodniczący, mający jednego zastępcę. Po jednym członku Rady będą wyznaczać: Prezydent RP, kolegium NIK, sejmowa komisja właściwa do spraw budżetu, minister finansów, przedstawiciele organizacji związkowych, przedstawiciele organizacji pracodawców oraz przedstawiciele organizacji jednostek samorządu terytorialnego.
Członków Rady Fiskalnej (RF) będzie wybierać Sejm za zgodą Senatu, po uprzednim przesłuchaniu kandydatów przez odpowiednie komisje sejmowe. Każda instytucja będzie mogła zaproponować kilku kandydatów, a komisje będą mogły zaakceptować jednego z nich albo żadnego.
Okres karencji, czyli czas, kiedy dana osoba nie może zostać członkiem RF, wynosi 4 lata. Taki okres obejmuje członków partii politycznych, posłów i senatorów, a dodatkowo radnych, burmistrzów i prezydentów miast oraz członków zarządów powiatów i województw.
Ustawa ma wejść w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.