Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. KKG
|
aktualizacja

Odszkodowanie za opóźniony lot. Na takie pieniądze mogą liczyć pasażerowie

0
Podziel się:

- Za opóźniony bądź odwołany lot można otrzymać od 250 do 600 euro rekompensaty - poinformowała koordynator Europejskiego Centrum Konsumenckiego w Polsce (ECK) Renata Yanisiv. W przypadku noclegów można reklamować niezgodności z ofertą i warunkami umowy.

Odszkodowanie za opóźniony lot. Na takie pieniądze mogą liczyć pasażerowie
Za opóźniony bądź odwołany lot można otrzymać od 250 do 600 euro rekompensaty (East News, Tomasz Jastrzebowski/REPORTER)

Jak podkreśliła w rozmowie z PAP koordynator Europejskiego Centrum Konsumenckiego w Polsce Renata Yanisiv, konsumenci powinni dokładnie sprawdzać umowy z przewoźnikiem lotniczym, biurem podróży czy hotelem, przed ich podpisaniem, aby wiedzieć do kogo i kiedy zwrócić się z ewentualnym roszczeniem.

Roszczenia w związku z nieprawidłowościami dotyczącymi przewozów lotniczych zgłaszamy po odbytej podróży. Natomiast ewentualne niedogodności dotyczące warunków noclegu należy zgłaszać już podczas wyjazdu do właściciela obiektu lub organizatora wycieczki - powiedziała Yanisiv.

O odszkodowanie można ubiegać się tylko jeżeli lot odwołano albo opóźniono z przyczyn zależnych od przewoźnika. Kwota rekompensaty jest wtedy zależna od dystansu lotu. Dla lotów do 1,5 tys. km jest to 250 euro na pasażera, na dystansie między 1,5 tys. km, - 3,5 tys. km jest to 400 euro na osobę, a powyżej 3,5 tys. km kwota ta wynosi 600 euro. Dodatkowo, w przypadku odwołania lotu pasażerowi przysługuje zwrot ceny biletu, chyba że przewoźnik zaoferuje inne połączenie z punktem docelowym.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: "Polacy kupują auta premium na potęgę" tego nie ma w żadnym kraju w Europie - Kamil Makula

Natomiast jeśli opóźnienie bądź odwołanie lotu wynika z przyczyn niezależnych od przewoźnika (np. złe warunki atmosferyczne, klęski żywiołowe, destabilizacja polityczna, zagrożenie bezpieczeństwa itd.) lub gdy pasażerowie zostali poinformowani o odwołaniu lotu przynajmniej na 2 tygodnie przed planowaną podróżą, pasażerom nie przysługuje prawo do rekompensaty.

Renata Yanisiv zaznaczyła, że przed wysłaniem reklamacji dotyczącej lotów "należy dokładnie sprawdzić, czy w danej sytuacji możemy wnioskować o odszkodowanie czy też nie".

W przypadku opóźnionych lotów pasażerom przysługuje tzw. prawo do opieki. Po upływie określonego czasu przedstawiciele linii lotniczych lub przedstawiciele lotniska powinni zaopatrzyć oczekujących pasażerów w posiłki i napoje/vouchery adekwatne do czasu oczekiwania. Jeżeli opieka nie zostanie zagwarantowana, a pasażer samodzielnie poniesie ww. koszty, może domagać się od linii lotniczej zwrotu wydatków na podstawie kopii paragonów lub faktur.

Przewoźnik musi zapewnić hotel i dojazd do niego

Pasażerowie mają prawo do opieki, jeżeli dystans lotu nie przekracza 1,5 tys. km a opóźnienie wynosi co najmniej 2 godziny. Dla lotów w UE dłuższych niż 1,5 tys. km oraz lotów o długości pomiędzy 1,5 tys. km, a 3,5 tys. km opóźnienie musi wynieść co najmniej 3 godz., a dla pozostałych lotów - 4 godz.

Gdy z powodu opóźnienia na lot trzeba czekać w nocy przedstawiciel linii lotniczych/lotniska powinien zapewnić pasażerom nocleg oraz transport z i do hotelu. Jeżeli nocleg nie zostanie zapewniony, pasażer może domagać się zwrotu pieniędzy na podstawie kopii paragonów lub faktury.

W przypadku strajków rekompensata przysługuje podróżnym tylko wtedy, jeżeli jest to strajk pracowników przewoźnika. W przypadku strajku personelu lotniskowego (strony trzeciej) prawo do rekompensaty nie przysługuje.

W razie opóźnienia pociągu pasażerowie również mogą ubiegać się o rekompensatę. Wynosi ona 25 lub 50 proc. ceny biletu. Wysokość odszkodowania uzależniona jest od długości opóźnienia i ceny biletu: 25 proc. ceny w przypadku opóźnienia wynoszącego od 60 min do 119 min, 50 proc. ceny w przypadku opóźnienia wynoszącego powyżej 120 min.

Pokój z widokiem na... dziedziniec. Zbieraj dokumentację

ECK podkreśla, że ewentualne problemy dotyczące wykupionych wycieczek w biurach podróży również podlegają roszczeniom. Reklamować można każdą niezgodność z umową dotyczącą np. warunków hotelowych (tj. czystości, wielkości pokoju), wyżywienia, dodatkowych udogodnień (tj. możliwości korzystania z basenu, kortu tenisowego), atrakcji przewidzianych w ofercie oraz transportu będącego elementem imprezy turystycznej.

W przypadku rezerwacji noclegu na własną rękę, konsumentom także przysługuje prawo do roszczeń. Jeżeli pobyt w obiekcie był nieudany, bo w hotelu np. było brudno, trwał w nim remont, wystąpiła awaria wody, czy nie działała klimatyzacja, konsument jest uprawniony do złożenia reklamacji. Reklamować można wszelkie niezgodności z ofertą i warunkami umowy. Podstawą jest dokumentacja.

Jeżeli mamy w umowie informacje o tym, że będziemy mieli widok na plażę a na miejscu okazuje się, że mamy widok np. na dziedziniec, to zgłaszając tego typu niedogodność jeszcze w obiekcie mamy szanse na to, że ten problem zostanie rozwiązany - podkreśliła koordynator ECK Polska.

Wskazała, że najczęściej pomocna w określaniu wysokości roszczeń jest tzw. Tabela Frankfurcka. Dokument ten procentowo ustala możliwość obniżenia ceny całej imprezy turystycznej w zależności od poszczególnych nieprawidłowości związanych z noclegiem. - Jest to nieformalny dokument przygotowany przez sąd krajowy w Niemczech, oczywiście nie jest wiążącym aktem prawnym, ale z powodzeniem jest stosowany w innych krajach UE - wyjaśniła.

Europejskie Centrum Konsumenckie w Polsce (ECK) powstało w 2005 roku na mocy porozumienia Komisji Europejskiej z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Projekt finansowany jest ze środków Unii Europejskiej oraz UOKiK. ECK Polska należy do sieci Europejskich Centrów Konsumenckich. Centra te bezpłatnie informują konsumentów o ich prawach w UE oraz pomagają w polubownym rozwiązywaniu sporów transgranicznych z przedsiębiorcami z siedzibą w UE, Norwegii oraz Islandii.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)