Na pytanie "Jakie cele ogólnofirmowe finansowe są wykorzystywane w Państwa organizacji?" większość ankietowanych odpowiedziała, że najczęściej wykorzystuje się zysk i przychód.
Biorąc pod uwagę wielkość zatrudnienia, 11% firm mniejszych nie wykorzystuje wcale celów finansowych, wśród pozostałych najczęstszy był zysk i przychód. Zauważono także zależność, że im większa firma, tym częściej stosuje się takie cele jak koszt i marżę.
Płaca zmienna pracowników działów produkcji
W odpowiedzi na pytanie "Na jakich celach oparta jest płaca zmienna pracowników działu produkcji?" organizacje najczęściej wskazywały cele ogólnofirmowe ilościowe oraz indywidualne jakościowe.
W polskich firmach płaca zmienna pracowników produkcji oparta jest w głównej mierze o cele indywidualne jakościowe i ilościowe. W organizacjach o kapitale zagranicznym większy nacisk kładzie się na cele ogólnofirmowe ilościowe i jakościowe.
Premie dla działów administracji
Premie pracowników działu administracji bazują najczęściej na celach indywidualnych jakościowych oraz ogólnofirmowych finansowych. Tak samo było w firmach o kapitale polskim, natomiast wśród zagranicznych korzystano głównie z celów ogólnofirmowych finansowych.
Premie dla specjalistów IT
Specjalistom IT w badanych organizacjach najczęściej wyznacza się cele indywidualne jakościowe oraz ogólnofirmowe finansowe.
Z danych wynika, że firmy o kapitale zagranicznym częściej stosują cele ogólnofirmowe w przeciwieństwie do firm o kapitale polskim, które preferują cele indywidualne. W firmach zatrudniających do 200 osób w przypadku specjalistów IT nie wykorzystuje się celów indywidualnych ilościowych. W większych firmach wskaźnik ten jest często stosowany.
Premie dla działów sprzedaży
Specjaliści działu sprzedaży przeważnie premiowani są na podstawie celów ogólnofirmowych ilościowych oraz indywidualnych finansowych.
W firmach zagranicznych przeważały cele indywidualne finansowe, natomiast w polskich ogólnofirmowe ilościowe. Wraz ze wzrostem zatrudnienia można dostrzec stopniowe zwiększenie znaczenia celów zespołowych, które rzadko występują w małych firmach.
Zmiany dla pracowników. Nowe przepisy w 2022 roku
Podsumowanie
Najczęściej w firmach do obliczania premii wykorzystuje się cele ogólnofirmowe finansowe, a spośród nich zysk lub przychód. Równie często firmy wykorzystują cele indywidualne jakościowe i ilościowe (np. jakość obsługi klienta, liczba błędów, czy wolumen sprzedaży).
Biorąc pod uwagę różne działy w firmach, cele są dostosowywane do zakresu odpowiedzialności pracownika. W działach administracji i IT najczęściej stosowane są cele ogólnofirmowe finansowe i indywidualne jakościowe, natomiast w działach produkcji i sprzedaży większe nacisk kładzie się na cele ogólnofirmowe ilościowe i indywidualne jakościowe lub finansowe.
Autorem opracowania jest Michał Pecold z Sedlak & Sedlak.