Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. MZUG
|

Chopin, Modlin i Radom. Lasek: te lotniska obsłużą Mazowsze do czasu CPK

16
Podziel się:

Rozbudowane Lotnisko Chopina oraz Modlin i Radom mają obsłużyć ruch lotniczy na Mazowszu do czasu oddania CPK - powiedział pełnomocnik ds. CPK Maciej Lasek. Wcześniej w czwartek mówił, że centralny port po potencjalnej rozbudowie w przyszłości mógłby obsłużyć do 60 mln pasażerów rocznie.

Chopin, Modlin i Radom. Lasek: te lotniska obsłużą Mazowsze do czasu CPK
Lotnisko Chopina; Okęcie; LOT; lotnictwo; lotnictwo cywilne; port lotniczy; Warszawa (Adobe Stock, steve & mary skjold)

- CPK staje się wreszcie profesjonalnym, realistycznym programem inwestycyjnym, dopasowanym do potrzeb transportowych kraju i uwzględniającym realia budżetowe państwa - powiedział w czwartek podczas posiedzenia sejmu wiceminister funduszy i polityki regionalnej, pełnomocnik rządu do spraw CPK, Maciej Lasek.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: "Chów klatkowy" pod Warszawą. Nie zostawiają suchej nitki na inwestycji dewelopera

Wyszczególnił, że Lotnisko Chopina w Warszawie po rozbudowie, która ma zakończyć się w 2029 r., powinno osiągnąć przepustowość na poziomie 28-30 mln pasażerów i "móc wraz z innymi portami na Mazowszu obsłużyć ruch lotniczy do czasu otwarcia nowego lotniska centralnego". Powiedział też, że "bardzo prawdopodobne wydaje się" przeznaczenie CPK jako krajowego hubu lotniczego, skoncentrowanie lotniska w Modlinie na obsłudze ruchu niskokosztowego i przeznaczenie lotniska w Radomiu dla ruchu czarterowego.

CPK obsłuży nawet 60 mln pasażerów rocznie

Wcześniej w czwartek Lasek w Studiu PAP przekazał, że CPK w obecnym wariancie przewiduje obsługę 34 mln pasażerów rocznie, ale potencjalna przyszła rozbudowa centralnego lotniska może pozwolić na obsługę "nawet do 60 mln pasażerów" rocznie.

Jest przewidziane nawet dobudowanie trzeciej drogi startowej, w tej chwili w zasadzie nie widzimy takiej potrzeby, ale rezerwa jest. (...) Te 60 mln to oczywiście perspektywa naprawdę wielu, wielu lat do przodu, ale z drugiej strony biznes lotniczy wiąże się z wieloma ryzykami. Dziś nie wiemy, jak będzie wyglądała światowa czy europejska polityka klimatyczna i jak to wpłynie na ruch lotniczy - wyjaśnił pełnomocnik rządu do spraw CPK.

Jak wynika z danych Urzędu Lotnictwa Cywilnego, w 2023 r. polskie lotniska obsłużyły 52,2 mln pasażerów, czyli o 6,5 proc. więcej niż w przedpandemicznym 2019 roku, kiedy to liczba pasażerów sięgnęła prawie 49 mln. To również o 27,4 proc. więcej niż w 2022 r., gdy liczba pasażerów polskich portów wyniosła prawie 41 mln. Liczba operacji pasażerskich w 2023 roku wyniosła z kolei 379,8 tys. i była mniejsza od notowanej w 2019 roku o 5,2 proc., natomiast przewyższyła wynik z 2022 roku o 16 proc.

Lotnisko Chopina, Modlin i Radom obsłużą ruch na Mazowszu

Lotnisko Chopina w Warszawie to największy port lotniczy w Polsce, który - według prognoz - w całym 2024 r. odprawi 20,5 mln pasażerów, czyli około 10 proc. więcej niż rok wcześniej. Stołeczne lotnisko ocenia, że po raz pierwszy w historii przekroczy barierę 20 milionów osób odprawionych w ciągu 12 miesięcy. Rozpoczęcie rozbudowy lotniska planowane jest na 2026 r., a całkowite oddanie inwestycji do użytku na sezon letni 2029 r.

Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin znajduje się 37 km od centrum Warszawy, w pobliżu drogi ekspresowej S7 i linii kolejowej Warszawa-Modlin. Lotnisko obsługuje m.in. regularne rejsy Ryanaira. Pod koniec kwietnia 2024 r. Maciej Lasek poinformował, że rząd planuje rozbudowę Portu Lotniczego Warszawa-Modlin do przepustowości 10 mln pasażerów. Dodał, że do lotniska "za chwileczkę" będzie dojeżdżała kolej.

Port lotniczy w Radomiu rozpoczął działalność w maju 2014 r. Przez krótki czas loty z tego miasta odbywały się m.in. do Rygi, Berlina, Wrocławia i Lwowa. Po ogłoszeniu przez sąd w 2018 r. upadłości prowadzącej lotnisko miejskiej spółki Port Lotniczy Radom, lotnisko kupiły Polskie Porty Lotnicze i wybudowały je prawie od nowa. Pierwszy lot z nowego portu odbył się pod koniec kwietnia 2023 roku.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
infrastruktura
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(16)
Adam
2 tyg. temu
Nie wiem jak innym ale mnie się najlepiej z lotniska Chopina lata czarterami entera. Z innych lotnisk nigdy nie korzystałem. Do Radomia nie pojadę too lotnisko to dla mnie jakaś porażka i wydanie kasy w błoto
Mieszkaniec
2 tyg. temu
Będzie lasek z lotniska Radom
Radom
2 tyg. temu
Radom powinien stworzyć Airport City. Rozwijac powoli usługi w obszarze lotniska. Biura i usługi. To ma sens i przyszlosc.
Radom76
3 tyg. temu
Może byscie namówili Ryanair, Easy Jet, WizzAir Jet2 do korzystania z lotniska w Radomiu!!
Adam
3 tyg. temu
To tylko mowa trawa. Rozbudowa lotnisk Modlina i Warszawy przy planach budowy CPK to zabranie środków których ponoć nie ma na CPK. Po co rozbudowywać lotnisko w Warszawie gdy ma obsługiwać drony. A ruch ma być przeniesiony na CPK. Odcięcie CPK od szprych linii kolejowych odcina go od pasażerów i idea lotniska centralnego traci sens. Nikt z Szczecina Gdańska Rzeszowa nie będzie podróżował koleją z przesiadkami do CPK. Miało to sens gdyby CPK było skomunikowane z całym krajem szybką koleją. Inaczej będzie to prowincjonalne lotnisko które nie zagrozi Frankfurtowi Monachium Berlinowi. CPK musi być bo Natto wymaga by w centrum Polski było lotnisko o pasie startowym długości 4500 m zdolne przyjąć w. Ciągu dwu tygodni 40 brygad że sprzętem. czyli 200000 żołnierzy 2500 czołgów tysiące transporterów dział wyrzutni rakiet samochodów itp. Nie tylko przyjąć ale i rozśrodkować na wschód. A do tego potrzebna kolej w kierunku na Olsztyn Suwałki Białystok . W Polsce chyba mamy tylko jeden pas startowy na Okęciu o wymaganej długości