O cyfryzacji i bezpieczeństwie cyfrowym debatowali:
● Janusz Cieszyński – sekretarz stanu, Pełnomocnik Rządu ds. Cyberbezpieczeństwa KRPM
● Mateusz Mrozek – kierownik działu Przeciwdziałanie Informacji, Centrum Nowych Technologii dla Polityk Publicznych NASK
● Krzysztof Malesa – dyrektor ds. strategii bezpieczeństwa Microsoft
● Paula Januszkiewicz – fundator i prezes p Cqure
● Mateusz Masiak – prezes Envirly
● Tomasz Gontarz – członek zarządu PKP Intercity
Moderator: Przemek Białkowski, dziennikarz, dyrektor Działu Innowacje, Interia
Wolność słowa a dezinformacja
Gdzie jest granica pomiędzy wolnością słowa a dezinformacją w kontekście Twittera?
– Granica jest tam gdzie jej skutki – mówi Mateusz Mrozek, kierownik działu Przeciwdziałanie Informacji, Centrum Nowych Technologii dla Polityk Publicznych NASK. – Granica jest tutaj szalenie nieostra, dlatego ważne jest, aby szybko można było zareagować i oflagować coś jako dezinformację.
Paula Januszkiewicz, fundatorka i prezeska Zarządu Cqure zabrała głos zdalnie:
– Bardzo ciekawe wydarzenia mogliśmy obserwować w kontekście wyborów prezydenckich w USA. Platformy społecznościowe służą też do budowania kampanii dezinformacyjnych. Nie wierzę w wolne słowo i taką wolność słowa, jaką proponuje np. Twitter – zauważa.
Minister Janusz Cieszyński, sekretarz stanu, Pełnomocnik Rządu ds. Cyberbezpieczeństwa KRPM: – Elon Musk zawsze wprowadza rewolucję. Na bazie Twittera chce budować kolejne rozwiązania dla masowego konsumenta. Każdy, kto inwestuje fundusze, bardzo dokładnie liczy pieniądze.
Krzysztof Malesa, dyrektor ds. strategii bezpieczeństwa Microsoft: – Trzeba popatrzeć na problem z drugiej strony. Takich wizjonerów jak Musk będzie więcej. Trzeba spojrzeć na to, co jest constans, czyli społeczeństwo. Nawet bardzo duży gracz na rynku, może stać się "pożytecznym idiotą". Jako dostawca technologii, skupiamy się na tym, w jaki sposób mądrze korzystać z dokonań technologii.
Mateusz Masiak, prezes Envirly dodaje: – W USA jest dużo większe nastawienie na zwrot inwestycji, głęboko wierzę, że tak samo jest w przypadku Elona Muska.
Prewencja jest najważniejsza
Tomasz Gontarz, nawiązując do poprzednich wypowiedzi, podzielił się opinią, że na dłuższą metę nie da się pogodzić wolności słowa w internecie i cenzury.
– Każdy z nas może coś dodać od siebie i wpływać na opinię publiczną bezpośrednio – zaznacza Gontarz. – Dezinformacja jest obecna wszędzie. W Polsce widzimy dezinformację związaną np. z wojną w Ukrainie. Jako przedstawiciel PKP Intercity, które bezpłatnie przewiozło ok. 2 mln Ukraińców, widziałem na własne oczy te ataki i dezinformacje, i to, jakie mają one skutki.
Janusz Cieszyński, odpowiadając na pytanie o roli państwa: – Nie ma lepszej strategii niż przekazanie własnej informacji i przekonanie do swojej racji. Pokazywać własne narracje, uczciwie informować obywateli to podstawa działań. Trzeba bardzo ściśle współpracować z innymi państwami – państwami europejskimi, USA.
Mateusz Mrozek zwrócił też uwagę na inną kwestię: – Jedyną bronią na dezinformację jest bardzo szybkie dotarcie do prawdy. Lepiej zapobiegać niż leczyć. Pracujemy nad tym, aby zabezpieczyć odbiorców przed tym, jakie emocje przyjdą wraz z dezinformacją. Staramy się przewidywać linie informacyjne, działamy ze służbami, proaktywnie, wyprzedzając pewne działania – kroki wyprzedzające to jedyna realna ścieżka.
Krzysztof Malesa dodał, jakie znaczenie mają działania proaktywne i prewencyjne: – Zbudowanie odporności na dezinformację to jest podstawa działań, czyli wprowadzenie wyprzedzającej aktywnej polityki informacyjnej.
Człowiek, nie technologia
Nie możemy polegać tylko na technologii, czynnik ludzki jest tu niezmiernie istotny
Paula Januszkiewicz: – Trzeba zweryfikować źródło, czy informacja jest logiczna, czy są jakieś inne źródła, czy mamy do czynienia z opinią czy z faktami, czy ta informacja jest gdzieś podważana.
Konieczne jest też określenie czy dana informacja jest dla nas groźna.
Jak technologia może nam pomagać?
Mateusz Masiak: – Widzimy trzy ważne elementy: sektor publiczny, prywatny, konsumencki. Temat ESG to temat, który powoduje, że organizacje wreszcie widzą wymierne korzyści. Jeżeli organizacja nie będzie dbać o cyberbezpieczeństwo, to straci na wiarygodności. Trendy z ESG mówią, że inwestorzy w takie właśnie spółki chcą inwestować.
– Transport kolejowy w porównaniu do innych środków transportu jest zdecydowanie najbardziej ekologicznym. Technologia pomaga osiągnąć cele, a nas uczy bycia bardziej prośrodowiskowymi. Z sukcesem wdrażamy system eko drivingu, który pokazuje, jak optymalizować ekonomicznie jazdę. Podsumowując, technologia – tak. Ale jeszcze mocniej musimy postawić na cyberbezpieczeństwo – zauważa Tomasz Gontarz.
Wygoda czy bezpieczeństwo?
Technologia cyfrowa i doświadczenia ukraińskie pokazują, że jeszcze sporo możemy zmienić, np. legislacyjnie – mówi Krzysztof Malesa. I dodaje: – Niektóre kraje, jak Litwa czy Estonia utworzyły kopie całego swojego środowiska cybernetycznego. Jestem za umiejscowieniem danych, tak aby nie można ich było namierzyć i zaatakować. W Ukrainie to się sprawdziło.
– Weryfikacja tożsamości, nasza własna edukacja, jako użytkownika końcowego, ogólna kampania informacyjna – to recepta na poprawę sytuacji według Pauli Januszkiewicz.
– Edukacja, edukacja i jeszcze raz edukacja – podkreśla Mateusz Mrozek. – Edukacja twórcy jak i odbiorcy. Bardzo ważny jest zdrowy rozsądek i świadomość tego, że jesteśmy atakowani, że jest zagrożenie. To nie tylko internet, to są znajomi. Edukowanie, świadomość – to powinno być podstawą dzisiejszej dyskusji.
– Bardzo ważne jest to, aby skutecznie docierać do społeczeństwa. 98 proc. zagrożeń, które się zmaterializowały według raportu Microsoftu, dałoby się uniknąć, gdyby zostały podjęte bardzo podstawowe środki. To nowa szansa, ale też zagrożenia – dodaje minister Cieszyński.
DZIĘKUJEMY, ŻE BYLIŚCIE Z NAMI – KONGRES ESG POLSKA MOC BIZNESU 2022!
PARTNER ZŁOTY: KGHM Polska Miedź, Microsoft PARTNER SREBRNY: BGK Bank Gospodarstwa Krajowego, Lasy państwowe, ARP Agencja Rozwoju Przemysłu, PWC, McDonald's, Fundacja VEOLIA PARTNER ENERGETYCZNY: Tauron, PGE PARTNER+: BOŚ Bank, Grupa LuxMed, Totalizator Sportowy, POLREGIO, Pfizer, H&M PARTNER: PFR Polski Fundusz Rozwoju, Clouds on Mars, Zalando, PIOIRO, GPW, BROTHER, PAIH Grupa PFR, L’oreal, BSH, Sieć Badawcza Łukasiewicz, Hanton, EkoPak, PKP Intercity, Medicover, LUX RAD, United, envirly, EkoEnergetyka PATRONAT HONOROWY: Prezes Rady Ministrów Mateusz Morawiecki PATRONATY MINISTERSTW: Ministerstwo Klimatu i Środowiska, Ministerstwo Sportu i Turystyki, Ministerstwo Finansów, Ministerstwo Rozwoju i Technologii, Ministerstwo Infrastruktury, Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej PATRONATY MARSZAŁKÓW WOJEWÓDZTW: Związek Województw Rzeczpospolitej Polskiej, Marszałek Województwa: dolnośląskiego, świętokrzyskiego, lubuskiego, opolskiego, mazowieckiego, lubelskiego, małopolskiego, podkarpackiego, podlaskiego, śląskiego, wielkopolskiego, warmińsko-mazurskiego PARTNERZY I PATRONI MERYTORYCZNI: TOGETAIR, CCIFP Francusko-Polsko Izba Gospodarcza, Business Centre Club, NCBR Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, Fundacja Republikańska, Stowarzyszenie Program Czysta Polska, Fundacja Polsat, Mindgram, PSMM Press-Service Monitoring Mediów, Klub Integracji Europejskiej, KIPR Konfederacja Inicjatyw Pozarządowych Rzeczypospolitej Polskie NGO, Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców, , Infarma, AZS Warszawa, Akademicki Związek Sportowy, Polskie Stowarzyszenie Magazynowania Energii, Omenaa Fundation, Rafał Brzoska Fundation, ZUS Zakład Ubezpieczeń Społecznych, Krajowa Izba Gospodarcza, PARP, Instytut Biznesu, IOŚ-PIB, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Polskie Regiony, Polski Komitet Olimpijski, PSPA Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych, Regionalna Izba Gospodarcza w Katowicach, Columbus, NASK, Igrzyska Europejskie Kraków Małopolska, APPLIA, Konfederacja Lewiatan, Future Collars GŁÓWNY PARTNER ORGANIZACJI PRACODAWCÓW: Pracodawcy RP PATRONATY UCZELNI WYŻSZYCH: Uniwersytet Warszawski, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Akademia Górniczo Hutnicza w im. Stanisława Staszica w Krakowie, Politechnika Warszawska, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie PARTNER MIĘDZYNARODOWY: World Bank Group, UN Global Compact, ERCST European Roundtable on Climate Change and Sustainable Transition GŁÓWNY PARTNER MEDIALNY: Interia Biznes, Interia Zielona GŁÓWNE PORTALE INTERNETOWE: Wirtualna Polska, Money.pl GŁÓWNY PARTNER RADIOWY: Polskie Radio, Polskie Radio Program I, Polskie Radio Program III, Polskie Radio24 PATRONI MEDIALNI: PAP Polska Agencja Prasowa, Rzeczpospolita, Forbes, Energetyka 24, Polska Press Grupa, I.pl, Strefa Biznesu, Brief, Teraz Środowisko, Audytorium 17, Radio dla Ciebie, Radio Poznań, Radio Opole, Radio Lublin, Comparic24.tv, Przedsiębiorcy@eu, TVP3 Katowice, TVP3 Rzeszów, TVP3 Lublin, TVP3 Katowice, Enerad.pl, Agencja Informacyjna, okrakow.pl, Tworzywa.pl, Wysokie Napięcie, Biznes Hub, Obserwator Gospodarczy, Biotechnologia.pl, Siła Nauki, Ecoekonomia.pl, Pod prąd, Smart Me, ŚlaskiBiznes.pl, FXmag, Poradnik Pracownika, Poradnik Przedsiębiorcy, wFirma, Wiadomości Warszawskie GŁÓWNY PARTER OOH: OHH.PL
Płatna współpraca z Kongresem ESG