Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Materiał sponsorowany przez Polską Moc Biznesu

Cyrkularność gospodarki jako klucz do zrównoważonego rozwoju

Podziel się:

Gospodarka cyrkularna wymaga nowego podejścia zarówno ze strony przedsiębiorstw, jak i konsumentów - wskazali uczestnicy debaty GOZ - cyrkularność gospodarki, zrównoważone strategie i redefinicja konsumpcji. Dyskusja odbyła się podczas Kongresu Polska Moc Biznesu.

Cyrkularność gospodarki jako klucz do zrównoważonego rozwoju
(materiały partnera)

Wojciech Rogowski z Działu Rozwoju Nowych Strumieni Biznesowych ORLEN, podkreślił, że kluczem do sukcesu jest redefinicja tradycyjnych łańcuchów wartości i budowanie symbiozy przemysłowej. – To już nie może być tylko mój dostawca czy odbiorca. Musimy traktować siebie nawzajem jako partnerów, gdzie nasz odpad może stać się surowcem dla kogoś innego – powiedział.

ORLEN, jako firma związana z przemysłem paliwowym i energetycznym, odgrywa kluczową rolę w budowaniu zrównoważonych łańcuchów dostaw. Rogowski wskazał na współpracę firmy z różnymi sektorami, m.in. rolnictwem, gospodarką odpadami komunalnymi czy przemysłem ciężkim. – Produkujemy biopaliwa z odpadów, takich jak oleje posmażalnicze, oraz biogaz przy wsparciu sektora rolniczego. To konkretne przykłady, jak współpraca może przełożyć się na realne efekty – zaznaczył.

Transformacja energetyczna jako katalizator zmian

Jak zaznaczył Rogowski, transformacja energetyczna jest jednym z kluczowych trendów kształtujących nowe modele biznesowe. –Transformacja energetyczna dotyka wszystkich obszarów naszej działalności. Klienci oczekują od nas innowacji, takich jak pompy ciepła, inteligentne magazyny energii czy elastyczne usługi energetyczne – tłumaczył.

Rogowski wspomniał o innowacyjnym pilotażu prowadzonym na stacjach paliw ORLEN w Czechach, gdzie wprowadzono system odbioru zużytych olejów posmażalniczych, które następnie są wykorzystywane jako dodatek do biopaliw. – To pokazuje, jak możemy łączyć działania na rzecz transformacji energetycznej z gospodarką obiegu zamkniętego – dodał.

Konsument w centrum uwagi

Rola konsumentów w transformacji w kierunku GOZ była jednym z kluczowych tematów dyskusji. Rogowski zwrócił uwagę na rosnącą świadomość ekologiczną klientów, co wymusza dostosowanie się przedsiębiorstw do nowych oczekiwań. – Klient staje się coraz bardziej odpowiedzialny i świadomy. Naszą rolą jest nie tylko odpowiadać na te oczekiwania, ale też wychodzić naprzeciw potrzebom, których konsumenci jeszcze nie dostrzegają – wyjaśnił.

Współpraca międzysektorowa jako fundament GOZ

Gospodarka obiegu zamkniętego zakłada domykanie pętli nie tylko w obrębie jednego przedsiębiorstwa, ale także między różnymi branżami. Rogowski podkreślił, że współpraca międzysektorowa jest fundamentem budowania cyrkularnych modeli biznesowych. – Produkcja wodoru z odpadów komunalnych to przykład, jak branża gospodarki odpadami może współpracować z przemysłem energetycznym – zaznaczył.

Innowacyjne modele biznesowe

Zdaniem Rogowskiego, kluczem do sukcesu w GOZ jest wdrażanie innowacyjnych modeli biznesowych. ORLEN testuje nowe rozwiązania, które pozwalają na lepsze wykorzystanie zasobów i ograniczenie odpadów. – Cyrkularność wymaga od nas nie tylko innowacji technologicznych, ale także zmiany sposobu myślenia o relacjach biznesowych. Nie możemy patrzeć na odpad jak na problem, lecz jako na potencjalne źródło wartości – podkreślił.

Cyrkularność jako kierunek przyszłości

Debata GOZ - cyrkularność gospodarki, zrównoważone strategie i redefinicja konsumpcji pokazał, że transformacja w kierunku gospodarki obiegu zamkniętego to nie tylko wyzwanie, ale i szansa dla polskich przedsiębiorstw. Jak zauważył Wojciech Rogowski, kluczem do sukcesu jest współpraca międzysektorowa, innowacyjne podejście do łańcuchów wartości oraz dialog z konsumentami.

Bez współpracy, bez redefinicji relacji w łańcuchach wartości i bez podejścia zintegrowanego, nie uda nam się stworzyć systemu, który będzie sprzyjał zrównoważonemu rozwojowi – podsumował.

Materiał sponsorowany przez Polską Moc Biznesu

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl