Zaslav najpierw pracował jako prawnik w nowojorskiej kancelarii, potem zajął się mediami. 18 lat spędził w NBC, gdzie rozwinął portfolio telewizji kablowych, w tym CNBC i MSNBC. W 2007 roku dostał propozycję szefowania Discovery Inc. W owym czasie był to po prostu producent programów telewizyjnych, raczej niszowych.
Zaslav uzyskał zapewnienie, że może rozwijać firmę zgodnie ze swoją wizją i zabrał się do pracy. Efekt? Discovery to dziś największy dostawca programów "niefilmowych", pełen nowych kanałów i treści, płynnie wchłaniający inne popularne marki telewizji kablowej, takie jak Food Network, HGTV i Eurosport. Od podstaw stworzył Golf.tv.
Przejęcie Eurosportu i zdolności negocjacyjne Zaslava sprawiły, że Międzynarodowy Komitet Olimpijski ogłosił tego nadawcę partnerem medialnym Igrzysk Olimpijskich w całej Europie do 2024 roku.
Kiedy Zaslav zaczynał pracę w Discovery, firma warta była 5 miliardów dolarów. W 2018 roku za 12 mld dolarów przejął Scripps Networks. Obecnie wartość Discovery podskoczyła do 22 miliardów dolarów. Zwolnił? Nie, zajął się kolejnymi przejęciami.
Dotychczas był CEO Discovery. Teraz będzie szefował jeszcze większemu podmiotowi, łączącemu Discovery Networks i WarnerMedia oraz HBO, Warner Bros. Studios, CNN, TLC i HGTV. Aktywa zostaną przekazane do nowej spółki publicznej będącej własnością AT&T i Discovery. Firmy oficjalnie ogłosiły fuzję wartą 43 miliardy dolarów, muszą ją jeszcze zatwierdzić organy regulacyjne.
Uparcie ścigał i wspierał Oprah
Styl działania Zaslava dobrze obrazuje to, co zrobił z Oprah Winfrey. Zauważył, że jego żona stała się fanką podnoszących na duchu historii, które czytała w "O Magazine", założonym przez słynną dziennikarkę. Postanowił więc ją zatrudnić, by nieco ożywić Discovery.
Finalnie zdecydował się oddać jej połowę udziałów w jednym z kanałów firmy, który szybko został przemianowany na OWN: Oprah Winfrey Network. Wspierał borykający się z kłopotami OWN, aż stał się jednym z najpopularniejszych kanałów kablowych dla kobiet w wieku od 25 do 54 lat.
Zarabia krocie...
Sukces Zaslava uczynił go jednym z najlepiej opłacanych dyrektorów zarządzających w amerykańskich firmach giełdowych. W 2018 roku zarobił prawie 130 milionów dolarów – łącznie z premią za przejęcie Scrippsa. To równowartość ponad 480 milionów złotych.
Ostatnio zarabia nieco mniej. W zeszłym roku dostał 37,7 miliona dolarów pensji i nagród, w 2019 - 45,8 miliona.
... i wydaje krocie
Mało kto wie, że Davidów Zaslavów jest dwóch. Jeden to szef Discovery, drugim jest krokodyl mieszkający w Wenlock River. Los tego drugiego nie jest obecnie znany, ostatni sygnał z jego nadajnika GPS został odebrany w roku 2016. Zaslav (człowiek, nie krokodyl) wydaje mnóstwo pieniędzy na działalność przyrodniczą.
W tym roku David Zaslav kierował firmą mediową i jednocześnie uruchamiał Project C.A.T (Conserving Acres for Tigers), inicjatywę mającą na celu podwojenie globalnej populacji dzikich tygrysów do 2022 roku.
Lista podmiotów, w których udziela się Zaslav, jest imponująca. Wspiera projekty ochrony dzikiej przyrody, fundacje zajmujące się prawami człowieka i wykluczeniem, działa też w organizacjach żydowskich.
Sam jest z pochodzenia Żydem – urodził się w dalekiej od bogactwa rodzinie na Brooklynie. Ukończył Binghamton University, szkołę w stanie Nowy Jork, a następnie studia prawnicze na Boston University. Dziś sam ma trójkę dorosłych już dzieci.
Jednocześnie Zaslav nie jest ponoć nudziarzem – ma wielki dom w Beverly Hills, w którym mieszkał nieżyjący już potentat filmowy Robert Evans ("Ojciec chrzestny", "Chinatown"). Co roku robi w tej posiadłości wielką imprezę, na którą sprasza całe grono swoich znajomych celebrytów. Od lat przyjaźni się m.in. ze Stevenem Spielbergiem.
Jak się z nim pracuje?
Współpracownicy Zaslava muszą wykazać się dużą elastycznością. Ich szef zaczyna dzień roboczy w Nowym Jorku przed godz. 5 rano. Niedzielne telekonferencje nie są rzadkością. Znajduje czas dla ludzi z całego świata – co oznacza, że i oni muszą go znaleźć dla Zaslava. Pytani przez nas pracownicy TVN-u opowiadają nam o 2-3 godzinnych telekonferencjach ze swoim amerykańskim szefem.
Ulubionym elementem garderoby Zaslava jest kamizelka jednej z popularnych marek. Dziennikarze już przewidują, że podczas zaplanowanej na przyszły tydzień konferencji ujawniającej nazwę nowej sieci, Zaslav będzie miał kamizelkę z jej logo na klatce piersiowej.