"Dlaczego prezes Ryanair nie lubi CPK?" - takie pytanie Sztucznej Inteligencji zadał przedstawiciel państwowej spółki, a odpowiedź opublikował w serwisie społecznościowym LinkedIn. Wcześniej w rozmowie z money.pl Michael O'Leary skrytykował rządowy projekt, mówiąc, że to "kompletna strata pieniędzy" oraz że realizowany jest "w złym miejscu, w złym czasie".
- Nie jest jeszcze za późno, by zrezygnować z budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Co więcej, ta inwestycja powinna zostać zatrzymana - powiedział O'Leary. Jego wypowiedź spotkała się z reakcją prezesa państwowej spółki, budującej nowe lotnisko. "Misją CPK jest, aby oferta pasażerska w Polsce nie ograniczała się do lotniczej tandety" - odpowiedział Mikołaj Wild, prezes spółki CPK na Twitterze, odnosząc się do artykułu w money.pl.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Sztuczna Inteligencja o stosunku prezesa Ryanair do CPK
Również Marcel Klinowski, odpowiedzialny w spółce CPK za relacje z otoczeniem inwestycji, zabrał głos na LinkedIn. Opublikował screen odpowiedzi, jakiej ChatGPT udzielił na zadane przez niego pytanie "Dlaczego prezes Ryanair nie lubi CPK?".
ChatGPT wykorzystuje Sztuczną Inteligencję do generowania odpowiedzi na dane wprowadzane przez użytkownika. Jak pisała agencja Reutera, generator tekstu zachwycił Dolinę Krzemową. Program może tworzyć prozę, poezję, a nawet kody źródłowe na żądanie. Jest on napędzany przez sztuczną inteligencję.
Co odpowiedział ChatGPT na pytanie o prezesa Ryanaira i CPK?
Prezes Ryanair, Michael O’Leary, wyraził w przeszłości krytyczne stanowisko w stosunku do planów budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) w Polsce. Jego zdaniem inwestycja ta jest nieopłacalna i nie przyniesie oczekiwanych korzyści dla przemysłu lotniczego w Polsce. O’Leary twierdzi również, że CPK będzie konkurującym z istniejącymi już portami lotniczymi w Polsce, co może prowadzić do spadku liczby pasażerów i zmniejszenia rentowności branży. Należy jednak zauważyć, że stanowisko Ryanair może być również motywowane jego własnymi interesami i strategią biznesową.
"Głupi pomysł". Michael O'Leary krytykuje projekt CPK
O'Leary już wcześniej wielokrotnie krytykował ten projekt, porównując go do np. spekulacyjnej inwestycji w Bitcoina, czy stawiania zamków na piasku. Nazwał go też "głupim pomysłem". W przeszłości politycy opozycji zapowiadali, że po wygranych wyborach w 2023 r. zatrzymają budowę centralnego lotniska w Baranowie. Dziś mówią o tym, że w razie zmiany władzy, konieczny będzie audyt, który sprawdzi zasadność przedsięwzięcia.
W swoim wpisie Klinowski zwrócił uwagę na ten ostatni fragment, mówiący że "stanowisko Ryanair może być również motywowane jego własnymi interesami i strategią biznesową". W rozmowie z money.pl dodaje, że zapytał też ChatGPT o stosunek Ryanaira do lotnisk przesiadkowych.
Irlandzki przewoźnik lata przede wszystkim z tanich lotnisk, oddalonych od centrów miast i oferuje połączenia bezpośrednie. "Ryanair dąży do tego, by pasażerowie jak najszybciej dotarli do swojego docelowego miejsca, a lotniska przesiadkowe często wymagają dodatkowego czasu na przemieszczanie się i odprawę, co nie jest zgodne z filozofią tej linii lotniczej. Należy jednak pamiętać, że podejście Ryanair do lotnisk przesiadkowych może się zmieniać w zależności od sytuacji rynkowej i strategii biznesowej przewoźnika" - odpowiedziała Sztuczna Inteligencja.
Ryanair jest też w sporze z Przedsiębiorstwem Państwowym "Porty Lotnicze", które jest jednym z udziałowców lotniska w Modlinie. To główna baza Ryanaira na Mazowszu, w której odprawia ponad 3,1 mln pasażerów rocznie. W całej Polsce w 2022 r. Ryanair obsłużył 14 mln pasażerów.
Tymczasem Centralny Port Komunikacyjny ma być nowym hubem, czyli portem przesiadkowym, dla Polskich Linii Lotniczych LOT i przejąć ruch cywilny ze stołecznego Lotniska Chopina. W tym roku na budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego ma zostać wbita pierwsza łopata. Pierwsze samoloty mają stamtąd wystartować w 2028 r.
Dlatego niechęć Michaela O'Leary do CPK będzie nadal trwała, a w międzyczasie zmieni się sposób podróżowania po Europie. Odpowiedzią na te wyzwania jest Program CPK, dzięki któremu uzyskamy jako pasażerowie możliwość szybkich podróży kolejowych po Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej, a także będziemy mieli znacznie więcej możliwości, jeżeli chodzi o loty dalekodystansowe - napisał Klinowski na LinkedIn.
Marcin Walków, dziennikarz i wydawca money.pl
Jeśli chcesz być na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami ekonomicznymi i biznesowymi, skorzystaj z naszego Chatbota, klikając tutaj.