Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Oskar Sobolewski
Oskar Sobolewski
|

Dodatek dla sołtysów po nowemu. Sejm zdecydował

0
Podziel się:

Sejm przyjął ustawę dokonującą zmian w ustawie o świadczeniu pieniężnym z tytułu pełnienia funkcji sołtysa. W ramach nowelizacji zmienią się przesłanki niezbędne do otrzymania dodatku emerytalnego dla sołtysów.

Dodatek dla sołtysów po nowemu. Sejm zdecydował
Od marca 2024 roku dodatek emerytalny dla sołtysów wynosi 336.36 zł (Adobe Stock, Andrzej Rostek)

Wysokość wprowadzonego w 2023 roku świadczenia wynosiła 300 zł. Kwota jest corocznie waloryzowana i począwszy od marca 2024 roku jej wartość wzrosła do 336.36 zł w związku z ponad 12 proc. waloryzacją. Kolejna waloryzacja świadczenia odbędzie się w marcu 2025 roku.  

Emerytalny dodatek dla sołtysów

Obecnie, żeby otrzymać świadczenie należy spełnić kilka przesłanek:

  • Pełnić funkcję sołtysa na podstawie ustawy o samorządzie gminnym przez okres co najmniej dwóch kadencji nie mniej niż przez 8 lat, do tego okresu wlicza się również okres pełnienia funkcji sołtysa na podstawie przepisów obowiązujących przed dniem wejścia w życie ustawy o samorządzie gminnym, jeżeli osoba ta następnie pełniła funkcję sołtysa na podstawie przepisów ustawy o samorządzie gminnym;
  • osiągnąć wiek: w przypadku kobiet – 60 lat w przypadku mężczyzn – 65 lat;
  • przy ustalaniu okresu pełnienia funkcji sołtysa nie jest wymagane zachowanie ciągłości pełnienia tej funkcji;
  • świadczenie nie przysługuje osobie skazanej prawomocnym wyrokiem za przestępstwo lub przestępstwo skarbowe popełnione w związku z pełnieniem funkcji sołtysa.

Niemal 2500 decyzji odmownych

Według danych na styczeń́ 2024 roku łącznie przyznano 31 457 świadczeń́ dla sołtysów, natomiast decyzji odmownych w drugiej połowie 2023 roku było niemal 2.5 tysiąca. Celem nowelizacji jest przede wszystkim wyeliminowanie powodów, dla których część z tych osób nie otrzymuje świadczenia.

Dodatek emerytalny dla sołtysów został wprowadzony w 2023 roku, ale już na etapie prac i dyskusji nad tą ustawą, sygnalizowane były problemy, które w praktyce spowodowały, że część osób nie otrzymała świadczenia ,bowiem ich kadencja skończyła się np. tydzień wcześniej i nie była spełniona przesłanka pełnych 8 lat.

Z inicjatywą zmian przyszedł Senat, który w kwietniu przygotował odpowiednie przepisy, teraz zmianami zajął się Sejm. Jak wskazali autorzy zmian, praktyka dotycząca wyborów na sołtysa była taka, iż̇ gminy często w sposób nieuprawniony ogłaszały wybory na nową kadencję o kilka dni wcześniej i skracały formalnie sołtysom okres sprawowania funkcji, tym samym pozbawiając niektóre osoby prawa do świadczenia pieniężnego ze względu na niespełnienie wymogu 8 lat pełnienia funkcji sołtysa. Po zmianach takie osoby będą miały prawo do świadczenia.

Liczba decyzji odmownych w sprawie przyznania świadczenia pieniężnego z tytułu pełnienia funkcji sołtysa (dane za III - IV kwartał 2023 roku):

  • w związku z pełnieniem funkcji przez dwie kadencje, jednak krócej niż̇ 8 lat - 1 208;
  • w związku z pełnieniem funkcji sołtysa wyłącznie na podst. przepisów obowiązujących przed dniem wejścia w życie ustawy o samorządzie gminnym – 1246


W sumie były to 2 454 decyzje odmowne wynika z danych KRUS. Według danych KRUS decyzje odmowne stanowią około 8 proc. ogólnej liczby przyznanych świadczeń́ z tytułu pełnienia funkcji sołtysa.

Jak wskazują autorzy zmian, zakładając, że liczba dodatkowych osób uprawnionych do świadczenia wyniesie około 3 tys., wydatki budżetu państwa z tytułu wypłaty omawianych świadczeń́ wzrosną̨ o około 12 mln zł. Wzrost liczby uprawnionych do świadczenia o każde 1 000 osób spowoduje wzrost wydatków z tego tytułu o kolejne 4 mln zł.

7 a nie 8 lat pełnienia funkcji sołtysa

Nowelizacja przepisów zmierza do poszerzenia kręgu beneficjentów ustawy o świadczeniu dla sołtysa poprzez modyfikację przesłanek, od spełnienia których uzależnione jest prawo do ubiegania się̨ o świadczenie.

Po pierwsze: uniezależnia możliwość́ uzyskania świadczenia od pełnienia funkcji sołtysa na podstawie ustawy o samorządzie gminnym – tym samym prawo do ubiegania się̨ o świadczenie pieniężne uzyskają̨ sołtysi, którzy pełnili tą funkcję przed 27 maja 1990 roku, czyli przed wejściem w życie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.


Po drugie: skróceniu ulegnie wymagana liczba lat pełnienia funkcji sołtysa uprawniająca do uzyskania świadczenia pieniężnego – z 8 do 7 lat

Po trzecie: rezygnuje z przesłanki kadencyjności, która prowadziła do faktycznego zróżnicowania wymagań, które muszą spełnić osoby ubiegające się o świadczenie, ze względu na znacznie zróżnicowaną długość kadencji w poszczególnych sołectwach.

Po czwarte: nowelizacja ma również na celu ułatwienie postępowania dowodowego w sytuacji, gdy ustalenie okresu pełnienia funkcji sołtysa następuje na podstawie pisemnego oświadczenia wnioskodawcy potwierdzonego pisemnymi oświadczeniami. Nowelizacja przewiduje obowiązek uzyskania pisemnych oświadczeń od 3 osób zamieszkujących w sołectwie w czasie, gdy wnioskodawca pełnił w nim funkcję sołtysa, a nie od 5 osób jak przewiduje obecnie ustawa.

Zgodnie z przyjętą w dniu 24 lipca 2024 roku ustawą, zmiany wejdą w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia ustawy w Dzienniku Ustaw.

Oskar Sobolewski, ekspert emerytalny i rynku pracy w HRK Payroll Consulting

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)