Duński gigant logistyczny DSV ogłosił w piątek zawarcie umowy dotyczącej zakupu firmy transportowej Schenker od niemieckich kolei DB. Wartość transakcji wynosi 14,3 mld euro, co sprawi, że DSV stanie się największym dostawcą usług transportowych w Europie. Przejęcie Schenkera przez DSV ma zostać sfinalizowane w drugim kwartale 2025 roku, po uzyskaniu zgód odpowiednich organów regulacyjnych.
Połączenie dwóch silnych firm stworzy światową potęgę w branży transportu i logistyki, co przyniesie korzyści zarówno pracownikom, jak i klientom oraz akcjonariuszom – powiedział Jens H. Lund, prezes DSV.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Duńczycy przejmą 100 procent udziałów
DB od dłuższego czasu planowało sprzedaż Schenkera, aby przeznaczyć uzyskane środki na modernizację kolei. Wśród zainteresowanych przejęciem niemieckiej firmy znajdował się także duński koncern A.P. Moller-Maersk, specjalizujący się w transporcie morskim.
DSV zadeklarowało, że przez dwa lata będzie przestrzegać umów zbiorowych obowiązujących pracowników Schenkera, zainwestuje 1 mld euro w Niemczech w ciągu najbliższych 3-5 lat oraz zachowa główną siedzibę spółki w Essen.
W ramach umowy DSV planuje przejąć 100 procent udziałów w DB Schenker oraz jego spółkach zależnych. Środki na ten cel mają pochodzić z podniesienia kapitału oraz pożyczki od konsorcjum banków.
Po przejęciu DSV stanie się największą grupą transportową w Europie pod względem obrotów, wyprzedzając konkurentów takich jak DHL i Kuehne+Nagel. Obie firmy, DSV i Schenker, zatrudniają łącznie 147 tys. pracowników w 90 krajach.
Jak podano na stronie internetowej DSV, firma działa w Polsce w 30 lokalizacjach i zatrudnia 3,5 tys. pracowników. Niedawno poinformowano o rozbudowie centrum logistycznego w Łodzi.
Analitycy oceniają ten ruch
Jak przekazał Michał Kędzierski, analityk Ośrodka Studiów Wschodnich (OSW), "większość zysku ze sprzedaży ma pójść na spłatę wynoszącego ponad 32 mld euro zadłużenia państwowego koncernu". Podkreślił, że Niemcy zdecydowali się na wybór duńskiej oferty, ze względu na to, że była najwyższa.
Na stole była jednak także oferta z luksemburskiego CVC. "CVC miał oferować mniej - jego atutem miały być wsparcie związków zawodowych (po przejęciu przez DSV obawiają się znacznej redukcji etatów wynikających z fuzji 2 firm logistycznych, zniknięcia historycznej marki), zapowiedź wejścia na giełdę czy oferta częściowego kupna 80 proc. udziałów (20 proc. pozostałoby w rękach Niemiec)" - czytamy.
Sprzedaż DB Schenker jest elementem narzuconej politycznie strategii sprzedaży segmentów pozakolejowych koncernu i skupienia się w przyszłości wyłącznie na działalności kolejowej. W ramach tej strategii latem 2024 r. DB sprzedała też zagraniczną spółkę Arriva - czytamy.
Sandra Baniak, również z OSW, wskazała, że dzięki tej inwestycji "DSV stanie się największą firmą logistyczną na świecie. Ich łączne roczne przychody mają sięgać 39 mld euro" - czytamy na portalu X.