Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. MZUG
|

Duńczycy przejmują niemieckiego giganta. Wielka transakcja

11
Podziel się:

Duński koncern logistyczny DSV poinformował o zakupie firmy transportowej Schenker od niemieckich kolei DB za kwotę 14,3 mld euro. Transakcja, która uczyni DSV największą firmą przewozową w Europie, zostanie sfinalizowana w 2025 roku po uzyskaniu zgód regulacyjnych.

Duńczycy przejmują niemieckiego giganta. Wielka transakcja
Duński koncern DSV przejmie niemiecką firmę transportową Schenker (Adobe Stock, Bjoern Wylezich)

Duński gigant logistyczny DSV ogłosił w piątek zawarcie umowy dotyczącej zakupu firmy transportowej Schenker od niemieckich kolei DB. Wartość transakcji wynosi 14,3 mld euro, co sprawi, że DSV stanie się największym dostawcą usług transportowych w Europie. Przejęcie Schenkera przez DSV ma zostać sfinalizowane w drugim kwartale 2025 roku, po uzyskaniu zgód odpowiednich organów regulacyjnych.

Połączenie dwóch silnych firm stworzy światową potęgę w branży transportu i logistyki, co przyniesie korzyści zarówno pracownikom, jak i klientom oraz akcjonariuszom – powiedział Jens H. Lund, prezes DSV.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Nowa Škoda Kodiaq PHEV na trasie do Wisły

Duńczycy przejmą 100 procent udziałów

DB od dłuższego czasu planowało sprzedaż Schenkera, aby przeznaczyć uzyskane środki na modernizację kolei. Wśród zainteresowanych przejęciem niemieckiej firmy znajdował się także duński koncern A.P. Moller-Maersk, specjalizujący się w transporcie morskim.

DSV zadeklarowało, że przez dwa lata będzie przestrzegać umów zbiorowych obowiązujących pracowników Schenkera, zainwestuje 1 mld euro w Niemczech w ciągu najbliższych 3-5 lat oraz zachowa główną siedzibę spółki w Essen.

W ramach umowy DSV planuje przejąć 100 procent udziałów w DB Schenker oraz jego spółkach zależnych. Środki na ten cel mają pochodzić z podniesienia kapitału oraz pożyczki od konsorcjum banków.

Po przejęciu DSV stanie się największą grupą transportową w Europie pod względem obrotów, wyprzedzając konkurentów takich jak DHL i Kuehne+Nagel. Obie firmy, DSV i Schenker, zatrudniają łącznie 147 tys. pracowników w 90 krajach.

Jak podano na stronie internetowej DSV, firma działa w Polsce w 30 lokalizacjach i zatrudnia 3,5 tys. pracowników. Niedawno poinformowano o rozbudowie centrum logistycznego w Łodzi.

Analitycy oceniają ten ruch

Jak przekazał Michał Kędzierski, analityk Ośrodka Studiów Wschodnich (OSW), "większość zysku ze sprzedaży ma pójść na spłatę wynoszącego ponad 32 mld euro zadłużenia państwowego koncernu". Podkreślił, że Niemcy zdecydowali się na wybór duńskiej oferty, ze względu na to, że była najwyższa.

Na stole była jednak także oferta z luksemburskiego CVC. "CVC miał oferować mniej - jego atutem miały być wsparcie związków zawodowych (po przejęciu przez DSV obawiają się znacznej redukcji etatów wynikających z fuzji 2 firm logistycznych, zniknięcia historycznej marki), zapowiedź wejścia na giełdę czy oferta częściowego kupna 80 proc. udziałów (20 proc. pozostałoby w rękach Niemiec)" - czytamy.

Sprzedaż DB Schenker jest elementem narzuconej politycznie strategii sprzedaży segmentów pozakolejowych koncernu i skupienia się w przyszłości wyłącznie na działalności kolejowej. W ramach tej strategii latem 2024 r. DB sprzedała też zagraniczną spółkę Arriva - czytamy.

Sandra Baniak, również z OSW, wskazała, że dzięki tej inwestycji "DSV stanie się największą firmą logistyczną na świecie. Ich łączne roczne przychody mają sięgać 39 mld euro" - czytamy na portalu X.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(11)
WYRÓŻNIONE
Wytrwaly
2 miesiące temu
Cóż Duńczycy się nie boją , że UE zakaże ruchu pojazdów spalinowych w UE?!
Wytrwaly
2 miesiące temu
Cóż Duńczycy się nie boją , że UE zakaże ruchu pojazdów spalinowych w UE?!
Road
2 miesiące temu
To wspaniałe ze powstanie kolejny monopol. Oby tak dalej. Oczywiście umożliwiają to odpowiednie organy UE, to sabotaż wolnego rynku.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (11)
Taka sytuacja
2 miesiące temu
Kończą się środki z rabunków WWII? No niemożliwe... Teraz czas na reparacje i mamy bankruta - najechać, spolszczyć i granicę przesunąć na Łabę. Cała Europa nie będzie wiedziała, w co nas całować, bo każdy ma ich po korek.
Qwerty
2 miesiące temu
Czyli zrobi się taka transportowa Biedronka, tzn. najpierw tanio, żeby ściągnąć klienta, a później ceny w górę, tylko tak, żeby się ludzie z przyzwyczajenia na ceny nie patrzyli?
Road
2 miesiące temu
To wspaniałe ze powstanie kolejny monopol. Oby tak dalej. Oczywiście umożliwiają to odpowiednie organy UE, to sabotaż wolnego rynku.
Binladen
2 miesiące temu
No naprawdę Kowalski jest teraz załamany.
Wytrwaly
2 miesiące temu
Cóż Duńczycy się nie boją , że UE zakaże ruchu pojazdów spalinowych w UE?!