Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. PBE
|
aktualizacja

Bunt mieszkańców przeciwnych "czystym" strefom. "Biedni ludzie mają kupować bardzo kosztowne auta"

Materiał powstał w ramach ekologicznej akcji WP naturalnie.
1004
Podziel się:

Coraz więcej mieszkańców oburza się planami wprowadzenia stref czystego transportu w centrach największych miast. Ich zdaniem takie strefy nie poprawią znacząco jakości powietrza i uderzą w portfele najuboższych - informuje TVN24.pl.

Bunt mieszkańców przeciwnych "czystym" strefom. "Biedni ludzie mają kupować bardzo kosztowne auta"
Czy Warszawa wprowadzi strefę czystego transportu? Część mieszkańców jest przeciwna (PAP, Rafał Guz)

Od 1 lipca 2024 r. strefa czystego transportu ma zacząć obowiązywać w Krakowie. To oznacza, że do miasta będą wjeżdżać jedynie auta spełniające normy emisji spalin. Nad wprowadzeniem ekostrefy pochyli się jednak sąd na wniosek wojewody.

Przypomnijmy co przyświeca tym, którzy są za strefami czystego transportu. Po pierwsze: lepszej jakości powietrze wdychane przez mieszkańców miast. Takie, które nie niszczy zdrowia. Po drugie: czystsze środowisko.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Dlaczego studio z Litwy, pracujące dla Atari, przywozi 50 pracowników na konferencję do Poznania?

Sprzeciw wobec planowanych zmian widać m.in. w Warszawie, gdzie część mieszkańców będzie protestować podczas czwartkowej sesji rady miejskiej. Bo strefa czystego transportu już za sześć miesięcy ma pojawić się także w stolicy.

Jednym z przeciwników stref jest Janusz Kunowski, który rozdaje symboliczne "mandaty" w formie ulotki. Wręcza je kierowcom, którzy starszymi autami wjeżdżają do przyszłych "czystych" stref. Przypomnijmy: chodzi o samochody z silnikiem diesla, które mają więcej niż 18 lat i auta na benzynę starsze niż 27 lat.

Wielu krytyków zmian, ale dobre efekty widać b. szybko

W rozmowie z TVN24 Kunowski zaznacza, że odzywa się do niego wielu warszawiaków np. kurier mieszkający 500 m poza strefą czystego transportu. Uważa on, że nie będzie mógł wykonywać swojej pracy.

Zdaniem krytyków strefa czystego transportu nie poprawi znacząco jakości powietrza i jest dyskryminująca.

Biedni ludzie mają kupować bardzo kosztowne auta. No umówmy się, że to na kilometr pachnie jakimś, powiedziałbym mocnym, lobbingiem. Nawet jeśli przez wiele osób jest to robione nieświadomie, to najbardziej ucierpią najubożsi mieszkańcy miasta - ocenia dr hab. Tomasz Rostkowski, aktywista ruchu "Stop korkom" w rozmowie z TVN24.

Eliminowanie starych aut z miast ma jednak też gros zwolenników. Dotychczas (dane za 2022 r.) w całej Europie ekostrefy wprowadzono w 320 miastach.

Jak informowała na początku roku Polska Agencja Prasowa, Szwecja była pierwszym państwem w Europie, które już w 1996 roku wprowadziło do prawodawstwa możliwość ustanawiania stref niskiej emisji.

Obowiązująca w Sztokholmie strefa, która w pierwszym kształcie ograniczyła wjazd wyłącznie pojazdów ciężarowych powyżej 3,5 t., doprowadziła do zmniejszenia emisji pyłu zawieszonego o około 15-20 proc., a tlenków azotu o około 5-8 proc. - informowała PAP.

W 2008 r. podobne strefy wprowadziły stolice Niemiec, Wielkiej Brytanii i Portugalii. Z ulic Berlina zniknęło ok. 70 tys. pojazdów niespełniających norm. W 2010 r. emisja cząstek stałych z pojazdów spadła o 50 proc., a tlenków azotu o około 20 proc. Podobny skutek przyniosło ograniczenie ruchu w Londynie i Lizbonie, w których badania wykazały znaczną poprawę jakości powietrza - przypominała agencja.

- Przykłady z Niemiec z czy innych krajów wprost pokazują, że ograniczenie choćby tlenków azotu czy emisji cząstek stałych jest zmniejszone wraz z rozwojem strefy czystego transportu. Naszym celem jest dążenie do tego, żeby transport kołowy miał jak najmniejszy wpływ na zanieczyszczenie powietrza - mówił kilka miesięcy temu Maciej Gis z Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych, cytowany przez Radio dla Ciebie.

W Polsce ekostrefę chce wprowadzić też m.in. Wrocław. Tomasz Sikora z wrocławskiego magistratu mówi o ponad 25-letnich dieslach i 20-letnich autach na benzynę, które "po prostu nas trują".

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(1004)
WYRÓŻNIONE
teddi
11 miesięcy temu
I bardzo dobrze, te wraki i złomy, nawet bez stref czystego transportu, nie powinny jeździć po drogach. Rzetelne badanie techniczne wyeliminuje je z ruchu drogowego.
Ujec
11 miesięcy temu
Pracuję na pełny etat, a mimo to nie stać mnie na nowe auto i jestem zmuszony jeździć takimi co najmniej 10- letnimi. Mam pensję robotnika, a nie polityka albo prezesa jakiejś korporacji. I teraz mam zostać wykluczony komunikacyjnie, bo jakiś bogaty polityk albo producent elektryków lobbują za czystymi strefami? Niech mi podniosą zarobki do poziomu takiego, jaki mają Berlińczycy, to może będzie mnie stać na nowszy samochód. A jak nie, to niech się ci wszyscy urzędnicy odp....lą od uczciwych, ciężko pracujących ludzi i przestaną uprzykrzać życie.
logik
11 miesięcy temu
a wszystko zaczęło się od ekościemy
NAJNOWSZE KOMENTARZE (1004)
Nieuchronny p...
8 miesięcy temu
Czas rezygnować z wielkich trujących kup złomu na rzecz nowszych form transportu,to już nie te czasy.Poza tym w miastach do 20km nie potrzeba jechać autem.Oczywiście oburzone są łepki bo stać ich tylko na 20/30 letnie bmw czy audi.
Ależ
9 miesięcy temu
A jak mocno niby mój LPG zanieczyszcza powietrze??????????????????? Parą wodną?
Ależ
9 miesięcy temu
Kiedy protesty? Bo te strefy mają niewiele wspólnego z ekologią. Pomiary PM2,5 i PM10 pokazują, że latem auta nie zanieczyszczają powietrza! To jaki niby mają wpływ zimą????? To piece kopciuchy trują w 97% przypadków a nie auta. A jeżeli widzę jadący kopcący diesel po ulicy to nie wina wieku auta, ale przepuszczania go przy lewym badaniu technicznym! i wina policji, że takie auto jeździ po drogach.
Ależ
9 miesięcy temu
i moje LPG niby truje!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!????????????????????? Jakim trzeba być ignorantem, żeby twierdzić, że LPG truje? Na zachodzie piece są bardziej eko i wykluczenie starszych aut daje duże różnice w jakości powietrza, ale w Polsce przy kopciuchach to będzie ułamek procenta!!!! Powtarzam ułamek procenta!! Sprawdzałem, latem nie ma zanieczyszczeń z aut w powietrzu, nagle mamy powietrze czyste jak na zachodzie europy 5-10 jednostek PM2,5 i PM10 ale zimą na zachodzie mają nadal niskie PM2,5 i 10 ale w Polsce startują piece kopciuchy i zanieczyszczenie rośnie do nawet 2000 jednostek gdzie na zachodzie przy 80 podnoszą alarm. Więc to nie przez auta ale przez piece!!!!!!!!!!!!!!!! Jakie konsultacje???? Kto robi oszukańcze badania? Bogaci chcą mieć miejsce do parkowania więc restrykcje. A badania okresowe pojazdów powinny wykluczyć kopcące auta, ale tego nie robią chyba wiemy dlaczego.
Patryk
11 miesięcy temu
W główkach się przewraca władzy.... Niech najpierw pomyślą skąd kowalski ma wziąć na nowy samochód ;/ Zaraz powiedzą mi przesiądź się na autobus... Rozumiem, że się cofamy? Nie wszędzie autbusem dojedziesz, a bagaż??? Czasami trzeba cos przewieźć np. Żyjemy w chorym kraju.... Tak samo jak zaniżyli ludziom normy emisji spalin w cepiku... Teraz na własny koszt trzeba zaś to poprawiać...
...
Następna strona