W rozmowie z "Financial Times" Elon Musk przyznał, że powtórzenie sukcesu Tesli na rynku samochodów elektrycznych jest niezwykle trudne. Jego zdaniem wielu początkujących przedsiębiorców cechuje niewłaściwe podejście w tym biznesie, gdyż samochody elektryczne nie są gwarancją dużych pieniędzy, po które wystarczy się schylić.
- Tesla o mało nie zbankrutowała tyle razy, że straciłem rachubę - powiedział na potwierdzenie tej tezy miliarder, cytowany przez brytyjski dziennik.
Założenie firmy samochodowej to ogromny ból. To nie są łatwe pieniądze. To najdalsza rzecz od łatwych pieniędzy, jaką można sobie wyobrazić - stwierdził Elon Musk.
Dalsza część artykułu znajduje się pod materiałem wideo
To początkujący producenci robią źle
Dyrektor generalny Tesli przyznaje, że obserwuje, jak rozwijają się konkurencyjne start-upy. I podkreśla, że przyjmują one złą strategię od początku istnienia. Przede wszystkim błędem jest "skok na głęboką wodę" i próba stworzenia wysokonakładowego samochodu w momencie, gdy wcześniej nie produkowali żadnych pojazdów.
To tak, jakby nie trenować sportu, a potem jechać na olimpiadę. Nie ma szans na wygraną. To jest szaleństwo - porównał Elon Musk.
Zamiast tego początkującym przedsiębiorcom proponuje rozpoczynać od produkcji na małą skalę. Ewentualna "wpadka" na takim etapie nie pochłonie zbyt dużo kapitału początkującej firmy. Poza tym - zdaniem szefa Tesli - stworzenie samochodu jest możliwe dopiero po tym, jak popełni się masę błędów, gdyż tylko w ten sposób można się nauczyć je tworzyć i "z czasem być mniej głupim" w tej kwestii.
Trudny czas start-upów
Amerykański Business Insider zwraca uwagę na dwa najbardziej obiecujące start-upy samochodowe - Rivian i Lucid Motors. Obie firmy w ubiegłym roku rozpoczęły dostawy swoich pierwszych pojazdów. Pierwsza wprowadziła na rynek terenowy pickup, druga - luksusowy pojazd Air, warty 170 tys. dolarów.
Co jeszcze łączy obie firmy? Trudniejszy okres po wypuszczeniu pierwszych modeli. Problemem okazało się skalowanie produkcji. Start-upy były zmuszone do jej ograniczenia i podniesienia cen samochodów.