Wykonawcą inwestycji wartej 411 milionów złotych jest firma Intercor, która podpisała umowę w formule "Projektuj i buduj" w maju 2022 roku. Droga zostanie poprowadzona głównie obecnym śladem DK10. W pobliżu węzła Bydgoszcz Park Przemysłowy powstaną Miejsca Obsługi Podróżnych. Istotną zmianą będzie nowy przebieg DK25 w rejonie miejscowości Brzoza, co pozwoli na wyprowadzenie ruchu tranzytowego z dotychczas przeciążonego odcinka.
Procedury odszkodowawcze i rozpoczęcie prac
Wydana decyzja ZRID określa tereny przeznaczone pod budowę i rozpoczyna proces wypłaty odszkodowań za przejmowane nieruchomości. Wojewoda kujawsko-pomorski powoła niezależnych rzeczoznawców majątkowych, którzy oszacują wartość przejmowanych gruntów. Na tej podstawie GDDKiA rozpocznie wypłatę rekompensat.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Wykonawca przejmie plac budowy w ciągu dwóch tygodni od wydania decyzji. Pierwsze działania będą obejmować organizację zaplecza i zabezpieczenie terenu, a następnie rozpoczną się prace ziemne. Inwestycja jest realizowana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do roku 2030 z perspektywą do 2033 roku.
Historia i perspektywy inwestycji
Przygotowania do budowy tego odcinka trwały kilka lat. Proces rozpoczął się w listopadzie 2016 roku od podpisania umowy na studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe. Kluczowym momentem było uzyskanie decyzji środowiskowej w lutym 2020 roku, która została ostatecznie potwierdzona przez Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w czerwcu 2021 roku.
Postępowanie przetargowe przeszło przez kilka etapów, włącznie z unieważnieniem pierwszego wyboru wykonawcy w grudniu 2021 roku. Ostateczne rozstrzygnięcie nastąpiło w lutym 2022 roku, a pozytywny wynik kontroli Urzędu Zamówień Publicznych umożliwił podpisanie umowy z wykonawcą.
Pozostałe trzy odcinki trasy S10 między Bydgoszczą a Toruniem wciąż oczekują na uzyskanie decyzji ZRID. Planowane oddanie do użytku pierwszego odcinka wraz z rozbudowaną DK25 ma nastąpić w 2026 roku.