Droga ekspresowa S17 łączy obecnie Warszawę (od węzła Lubelska, gdzie przecina S2) z miejscowością Piaski za Lublinem. Biec ma jednak dalej w kierunku granicy z Ukrainą, do Hrebennego. Inwestycja uwzględniona jest w rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych na najbliższe lata. Drogowcy wstępnie szacują, że stworzenie nieco ponad 113 km w woj. lubelskim pochłonie ok. 4,7 mld zł.
Inwestycja podzielona jest na dziewięć etapów realizacyjnych. Prace toczą się na razie na jednym — obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego. Budowa niespełna 10 km (za ok. 118 mln zł) zakończyć się ma w czwartym kwartale tego roku otwarciem drugiej jezdni. Niedługo później roboty powinny się zacząć jednak na pozostałych.
Trzy przetargi na budowę drogi ekspresowej S17
Najbliżej rozpoczęcia prac jest na trzech odcinkach drogi S17 od węzła Zamość Wschód do Hrebennego. GDDKiA pod koniec stycznia zamierza otworzyć oferty w przetargach na projekty i budowę tych fragmentów o łącznej długości ok. 48 km. Jeśli drogowcom uda się uniknąć opóźnień, trasa ekspresowa połączy Zamość z Hrebennem w 2025 r.
Mniej więcej rok później lubelski oddział GDDKiA zamierza oddać trzy kolejne odcinki: Piaski-Łopiennik, Krasnystaw Północ-Izbica oraz dalszy fragment do węzła Zamość Sitaniec. To z kolei w sumie nieco ponad 45 km. Trwa przygotowywanie koncepcji tych etapów, a po uzyskaniu wszystkich pozwoleń ogłosić przetargi na projekty i budowę S17. Prace mają zacząć się tutaj mniej więcej w 2023 r.
Ostatnie odcinki S17 oddane w 2028 r.?
Drogowcy najdalej są z przygotowaniami dwóch odcinków: Łopiennik-Krasnystaw Północ (ok. 9 km) oraz Zamość Sitaniec-Zamość Wschód (ok. 11 km). Gdy zostaną otwarte, S17 usprawni dojazd z Warszawy oraz Białegostoku do Lwowa. W przypadku stolicy Podlasia jest jeszcze jeden wymóg — zakończenie budowy S19 (słynnej Via Carpatia) do Lublina.
Ostatnie dwa odcinki S17 powinny być gotowe w 2028 r. GDDKiA pochwaliła się ostatnio ważnym krokiem na drodze ku realizacji tego scenariusza. Mianowicie tym, że wybrała preferowane przebiegi etapów drogi Łopiennik-Krasnystaw Północ oraz Zamość Sitaniec-Zamość Wschód. Złożyła wnioski o wydanie decyzji środowiskowej.
- Po uzyskaniu DŚU oraz zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID) kolejnym etapem prac będzie opracowanie szczegółowego projektu technicznego. Następnie, po zakończeniu prac przygotowawczych, planujemy ogłoszenie przetargu na wyłonienie wykonawcy drogi w systemie "projektuj i buduj" - informuje Łukasz Minkiewicz, rzecznik prasowy GDDKiA oddział Lublin.
Przebieg dwóch odcinków S17 w woj. lubelskim
GDDKiA informuje, że według zaproponowanego RDOŚ przebiegu, trasa ekspresowa S17 Łopiennik-Krasnystaw Północ biec będzie wzdłuż drogi krajowej nr 17. Ominie cmentarz wojenny z okresu I wojny światowej, położony w lesie w Łopienniku Górnym, a także zabudowania w miejscowości Zakręcie.
Z kolei planowana trasa pomiędzy węzłami Zamość Sitaniec oraz Zamość Wschód ominie miasto po północno-wschodniej stronie. - Na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 843 zaplanowano węzeł Zamość Północ. Następnie S17 przetnie istniejącą linię kolejową w okolicach miejscowości Reforma. Odcinek kończyć będzie się w okolicach Kolonii Jarosławiec — podaje Łukasz Minkiewicz.