Ostatnią dużą inwestycją w historii Portów Lotniczych (PPL) była modernizacja terminalu A na Lotnisku Chopina (zakończono ją w 2015 roku) za około 400 mln zł, ale teraz kwota na wydatki w rozwój infrastruktury powietrznej będzie znacznie wyższa.
Już 50 mln pasażerów
Ponad pół miliarda pochłonie budowa lotniska w Radomiu, około 110 mln rozbudowa i modernizacja portu Szczecin – Goleniów, a PPL będą też partycypować (obok Poznania i województwa wielkopolskiego) w pracach na lotnisku Poznań – Ławica: dokapitalizowanie portu na ten cel to 50 mln zł.
Nie wiadomo jaki będzie zakres rzeczowy i finansowy kolejnej modernizacji Lotniska Chopina, gdyż jest to jeszcze przedmiotem analiz.
Mariusz Szpikowski, prezes Przedsiębiorstwa Państwowego Porty Lotnicze, podkreśla, że inwestycje w lotniska są niezbędne, aby zapewnić komfort obsługi coraz większej liczbie pasażerów.
W tym roku w Polsce będzie ich 50 mln, a prognozy ruchu lotniczego mówią o tym, że w 2035 roku będzie ich już prawie 100 mln i są to ostrożne szacunki. Dlatego zapadła decyzja o budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego, ale on nie przejmie przecież całości ruchu. Dlatego cały czas trzeba inwestować w porty regionalne.
Nie wszystkich obsłuży CPK
Dla PPL kluczowa jest budowa lotniska w Radomiu jako portu uzupełniającego dla Okęcia. Z Warszawy będzie tu przeniesiona część połączeń – chodzi o loty czarterowe i tanich linii i przynajmniej 3 mln pasażerów, którzy „zrobią miejsce” w Warszawie dla pasażerów tranzytowych.
– W Radomiu trwają prace przy wydłużeniu drogi startowej z 2 do 2,5 km. Ogłosiliśmy przetarg na budowę nowoczesnego terminala o powierzchni 30 tys. m2, a umowę z wykonawcą chcemy podpisać na początku przyszłego roku. Sama budowa zakończy się w czwartym kwartale 2020 roku – informuje prezes Szpikowski.
I dodaje, że Mazowsze to kluczowy region, gdzie dynamika wzrostu liczby pasażerów będzie najwyższa w kraju i już około roku 2030 liczba pasażerów może wzrosnąć z obecnych 21 mln osób (2018 rok – 18 mln pasażerów Okęcia i 3 mln Modlina) nawet do 42 mln podróżnych. Nie wszystkich obsłuży CPK i dlatego potrzebne jest lotnisko w Radomiu.
265 mln zł zysku
Modernizacja i rozbudowa czeka także szczecińskie lotnisko, którego przepustowość wzrośnie z obecnych 600 tys. do 1,5 mln pasażerów rocznie. Lepsze warunki obsługi podróżnych będą również po zakończeniu modernizacji terminala w Poznaniu.
Mariusz Szpikowski zapewnia, że PPL posiada środki na realizację tych projektów, bo w ostatnich kilku latach osiąga coraz wyższe zyski.
W 2013 roku Porty Lotnicze odnotowały 318 mln zł straty, a w 2014 roku strata wyniosła prawie 90 mln zł. Dopiero w 2015 odnotowano 139 mln zysku.
Dla porównania: w okresie ośmiu miesięcy, od stycznia do sierpnia, PPL zanotowały zysk opiewający na 265 mln zł.
Szacowany zysk za cały rok może przekroczyć 400 mln zł.