Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Materiał partnera
|
aktualizacja

Gigantyczne inwestycje PPL. Pasażerów przybywa w lawinowym tempie

Podziel się:

Budowa lotniska w Radomiu, modernizacja Okęcia i lotnisk w Szczecinie i Poznaniu – Porty Lotnicze realizują największy od lat program inwestycyjny. Te zadania będą realizowane ze środków własnych, bo przedsiębiorstwo może się pochwalić od kilku lat wysokimi zyskami.

Dla PPL kluczowa jest budowa lotniska w Radomiu jako portu uzupełniającego dla Okęcia. Z Warszawy będzie tu przeniesiona część połączeń – chodzi o loty czarterowe i tanich linii
Dla PPL kluczowa jest budowa lotniska w Radomiu jako portu uzupełniającego dla Okęcia. Z Warszawy będzie tu przeniesiona część połączeń – chodzi o loty czarterowe i tanich linii (Shutterstock.com)

Ostatnią dużą inwestycją w historii Portów Lotniczych (PPL) była modernizacja terminalu A na Lotnisku Chopina (zakończono ją w 2015 roku) za około 400 mln zł, ale teraz kwota na wydatki w rozwój infrastruktury powietrznej będzie znacznie wyższa.

Już 50 mln pasażerów

Ponad pół miliarda pochłonie budowa lotniska w Radomiu, około 110 mln rozbudowa i modernizacja portu Szczecin – Goleniów, a PPL będą też partycypować (obok Poznania i województwa wielkopolskiego) w pracach na lotnisku Poznań – Ławica: dokapitalizowanie portu na ten cel to 50 mln zł.

Nie wiadomo jaki będzie zakres rzeczowy i finansowy kolejnej modernizacji Lotniska Chopina, gdyż jest to jeszcze przedmiotem analiz.

Mariusz Szpikowski, prezes Przedsiębiorstwa Państwowego Porty Lotnicze, podkreśla, że inwestycje w lotniska są niezbędne, aby zapewnić komfort obsługi coraz większej liczbie pasażerów.

W tym roku w Polsce będzie ich 50 mln, a prognozy ruchu lotniczego mówią o tym, że w 2035 roku będzie ich już prawie 100 mln i są to ostrożne szacunki. Dlatego zapadła decyzja o budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego, ale on nie przejmie przecież całości ruchu. Dlatego cały czas trzeba inwestować w porty regionalne.

Nie wszystkich obsłuży CPK

Dla PPL kluczowa jest budowa lotniska w Radomiu jako portu uzupełniającego dla Okęcia. Z Warszawy będzie tu przeniesiona część połączeń – chodzi o loty czarterowe i tanich linii i przynajmniej 3 mln pasażerów, którzy „zrobią miejsce” w Warszawie dla pasażerów tranzytowych.

– W Radomiu trwają prace przy wydłużeniu drogi startowej z 2 do 2,5 km. Ogłosiliśmy przetarg na budowę nowoczesnego terminala o powierzchni 30 tys. m2, a umowę z wykonawcą chcemy podpisać na początku przyszłego roku. Sama budowa zakończy się w czwartym kwartale 2020 roku – informuje prezes Szpikowski.

I dodaje, że Mazowsze to kluczowy region, gdzie dynamika wzrostu liczby pasażerów będzie najwyższa w kraju i już około roku 2030 liczba pasażerów może wzrosnąć z obecnych 21 mln osób (2018 rok – 18 mln pasażerów Okęcia i 3 mln Modlina) nawet do 42 mln podróżnych. Nie wszystkich obsłuży CPK i dlatego potrzebne jest lotnisko w Radomiu.

265 mln zł zysku

Modernizacja i rozbudowa czeka także szczecińskie lotnisko, którego przepustowość wzrośnie z obecnych 600 tys. do 1,5 mln pasażerów rocznie. Lepsze warunki obsługi podróżnych będą również po zakończeniu modernizacji terminala w Poznaniu.

Mariusz Szpikowski zapewnia, że PPL posiada środki na realizację tych projektów, bo w ostatnich kilku latach osiąga coraz wyższe zyski.

W 2013 roku Porty Lotnicze odnotowały 318 mln zł straty, a w 2014 roku strata wyniosła prawie 90 mln zł. Dopiero w 2015 odnotowano 139 mln zysku.

Dla porównania: w okresie ośmiu miesięcy, od stycznia do sierpnia, PPL zanotowały zysk opiewający na 265 mln zł.

Szacowany zysk za cały rok może przekroczyć 400 mln zł.

gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl