Oficjalny profil Narodowego Banku Polskiego na YouTube wzbogacił się o nowy film z udziałem prof. Adama Glapińskiego. Prezes NBP wypowiada się w nim na temat sztucznej inteligencji. Jak powiedział, zastosowanie technologii AI może wywołać większą rewolucję niż produkcja przemysłowa, komputery i internet.
- Dlatego bank centralny nie może lekceważyć tego zjawiska, chcemy być jego częścią, poznawać i uczyć się wraz z rozwojem sztucznej inteligencji, by działać efektywniej, ale i przewidywać zmiany i przygotowywać się na zagrożenia - stwierdził szef NBP.
Glapiński powiedział, że w banku centralnym od kilkunastu miesięcy testowane są narzędzi z elementami sztucznej inteligencji z cyberbezpieczeństwa, informatyki, komunikacji, edukacji i multimediów. Zaznaczył, że "są bardzo przydatne".
- Sztuczna inteligencja daje dużo szybsze i większe możliwości w zakresie korelacji danych, które są ogólnodostępne i teoretycznie zanonimizowane. W dużych zbiorach informacji przetwarzanych przez bank sztuczna inteligencja jest w stanie szybciej ustalić poprawne odpowiedzi na analityczne pytania - stwierdził Glapiński.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Wideo o sztucznej inteligencji, a w nim rada prezesa NBP dla urzędników
Szef NBP na blisko 6-minutowym nagraniu wspomina również o zagrożeniach, które tworzy sztuczna inteligencja. Zanim jednak rozwinął ten wątek, Glapiński znalazł moment, by wbić szpilę - prawdopodobnie - brukselskim urzędnikom.
- Urzędnicy zajmujący się zieloną transformacją mogliby przenieść zresztą swoją energię na ten obszar (sztucznej inteligencji - red.). Być może zastosowanie sztucznej inteligencji pomoże im zrealizować własne wizje szybciej niż tysiące kolejnych zakazów i często niemądrych zielonych regulacji - stwierdził nieoczekiwanie szef NBP, po czym wrócił do tematu filmu.
Prezes banku centralnego wymienił na nagraniu kilka obszarów życia, które potrzebują "natychmiastowej reformy" w związku z "szybkim i niekontrolowanym postępem cyfrowym". Wspomniał np. o tym, że AI może przygotowywać obszerne opracowania, co mogą wykorzystywać uczniowie i studenci.