W niniejszym artykule znajdziecie Państwo odpowiedzi na te oraz znacznie więcej pytań dotyczących sytuacji na polskim rynku handlowym, a zapytani przez nas eksperci wyjaśnią działanie systemów analitycznych.
“Dla osób zarządzających portfelem nieruchomości komercyjnych jak obiekty handlowe, solidnie przygotowany benchmark jest rzeczą niezbędną w codziennej pracy.” - specjalnie dla Money.pl komentuje Grzegorz Grajkowski, Director of Operations Poland, Unibail-Rodamco-Westfield.
Z danych PRCH wynika, iż obroty centrów handlowych w ostatnich 4 latach wzrosły o 14%, szczególnie u operatorów usługowych i gastronomicznych. To jedne z wielu niezbędnych danych, które są na bieżąco monitorowane przez stowarzyszenie branży handlowej i pozwalają na lepsze dopasowanie oferty. To właśnie dzięki danym oraz specjalistycznym sposobom ich pozyskiwania marki mogą tworzyć strategie dostosowane do trendów konsumenckich.
Rynek handlowy nieustannie ewoluuje. Wizerunek obiektów handlowych, który znamy z lat 90-tych i przełomu wieków odchodzi do lamusa. To, co jeszcze kilka lat temu obserwować mogliśmy jedynie w zachodnich metropoliach lub w branżowych magazynach, wkracza wielkimi krokami na rynek polski. Ludzie nie przychodzą już do centrów handlowych tylko na zakupy. Odpowiedzią na ten trend jest filozofia MIX-USED, która wkraczając do Polski sprawiła, że coraz częściej - pod jednym adresem - spotykamy lokale usługowe, gastronomiczne, rozrywkowe, handlowe, a także biurowe czy mieszkalne.
To wszystko sprawia, że nowoczesne obiekty handlowe zmieniają się w miejsca spędzania wolnego czasu, a nie tylko realizacji najczęstszych potrzeb konsumenckich. Przykłady stanowią otwarte niedawno, duże i nowoczesne obiekty: warszawska Galeria Młociny, Forum Gdańsk, Wroclavia czy Galeria Północna w Warszawie. Także obiekty mniejsze takie jak Gemini Park Tychy czy Tkalnia w Pabianicach wpisują się w ten trend. Warto podkreślić, że gruntowne zmiany nie dotyczą tylko nowo budowanych obiektów ale widoczne się również w centrach istniejących od kilkunastu lat. Większość z nich już przeszła lub przechodzi przebudowy i/lub modernizacje. Warto wspomnieć, że według danych PRCH Retail Research Forum w 2018 roku oraz w I połowie (H1) 2019 wśród nowo oddanej powierzchni handlowej 15% stanowiły przebudowy obiektów już istniejących. Za przykład nowoczesnych i spektakularnych przebudów podać można chociażby ogromną rozbudowę Atrium Promenada w Warszawie, CH Platan w Zabrzu czy Blue City również w stolicy. W efekcie przebudowy i/lub modernizacji powstają obiekty dostosowane do współczesnych potrzeb klientów; oferujące szeroką gamę możliwości spędzania wolnego czasu. Są to obiekty zaprojektowane z dbałością o grupy klientów ze szczególnymi potrzebami (osoby niepełnosprawne, osoby starsze, rodziny z dziećmi w różnym wieku etc.), a także uwzględniają współczesne standardy zrównoważonego budownictwa (np. Certyfikacja BREEAM).
Czy twórcy centrów handlowych myślą o kolejnych pokoleniach?
Najnowocześniejsze centra handlowe to także miejsca tworzone z myślą o przyszłości obecnych i następnych pokoleń. Świadczą o tym chociażby coraz częściej pozyskiwane certyfikacje, które potwierdzają zgodność z zasadami zrównoważonego rozwoju, zarówno w zakresie funkcjonowania budynku, jak i jego zarządzania. Według najnowszego Raportu opublikowanego przez Polskie Stowarzyszenie Budownictwa Ekologicznego 37% powierzchni handlowej w Polsce to powierzchnia certyfikowana. Istotną i częstą aktywnością jest także uczestnictwo w inicjatywach lokalnych, działaniach prospołecznych z obszaru Społecznej Odpowiedzialności Biznesu.
Po pierwsze: skorzystać z rzetelnych danych i monitorować je na bieżąco.
Świadomość zmian rynkowych i najnowszych trendów konsumenckich jest niezbędna w budowaniu właściwej oferty danego obiektu. Stały monitoring rynku pozwala np. na określenie zmian preferencji konsumentów, kondycji poszczególnych kategorii najemców czy szybkiej reakcji na nowe uwarunkowania legislacyjne (np. zakaz handlu w niedziele). Analizowane dane stanowią odzwierciedlenie dynamicznie zmieniającego się środowiska.
Po drugie: skorzystać z danych dostarczanych przez ekspertów
Pozyskiwane przez niezależne i największe stowarzyszenie branżowe, Polską Radę Centrów Handlowych (PRCH), dane to przykład nowoczesnego podejścia do badań i analiz. Organizacja, od ponad 10 lat nieprzerwanie monitoruje aż 35% rynku centrów handlowych w kraju. Żadna podobna organizacja w Polsce nie prowadzi tak zaawansowanych danych na tak rozbudowanej przestrzeni handlowej.
„Powierzchnia najmu brutto wszystkich obiektów wchodzących do projektu PRCH Database to aż 4,2 mln GLA, co daje największą reprezentatywność na rynku.
Udało nam się stworzyć innowacyjny projekt, który bazuje na nowoczesnej aplikacji desktopowej i mobilnej oraz dostarcza najwyższej jakości danych. Są to wskaźniki liczby klientów centrów handlowych na terenie nie całego kraju czy też średnich obrotów, jakie generują najemcy obiektów w poszczególnych kategoriach czy regionach.” - komentuje Anna Zachara Widła, Research & Education Manager w Polskiej Radzie Centrów Handlowych.
Warto podkreślić, że od początku istnienia projektu PRCH DATABASE jego partnerem jest PwC - gwarant bezpiecznych i jakościowych danych. “PwC aktywnie wspiera proces transformacji cyfrowej przedsiębiorstw, jak również sektora publicznego. Zaufanie naszych klientów jest największym kapitałem, stąd też wszystkie standardy i procedury wewnętrzne, które stosujemy, są podporządkowane zapewnieniu bezpieczeństwa i integralności danych naszych klientów.” - dla Money.pl komentuje Andrzej Jarosz, GeoAnalytics Team Manager w PwC.
“Współpracując z PRCH w ramach PRCH Database przetwarzamy dane uczestników projektu, gwarantując poufność danych źródłowych. Tworzymy wartość dodaną dla podmiotów w nim uczestniczących, jak również dla całej branży, zachowując przy tym niezależność od jakichkolwiek innych relacji biznesowych, mogących wpływać na udostępniane wyniki. Dzisiejsza gospodarka w coraz większym stopniu oparta jest o dane. Rozwijanie tego projektu z wykorzystaniem doświadczeń analitycznych zespołu PwC przynosi uczestnikom korzyści w postaci lepszych i szybciej aktualizowanych syntetycznych wskaźników opisujących aktualne trendy. Ułatwia planowanie własnych działań na podstawie obiektywnych KPI. Wpływa również na transparentność rynku, co buduje dobre trwałe relacje między inwestorami, zarządcami i najemcami” - dodaje Andrzej Jarosz.
Po trzecie: należy zaufać profesjonalnym partnerom badawczym, których Know-How jest jednym z filarów sukcesu.
Dane analizowane w ramach projektu PRCH Database prowadzonego przez Polską Radę Centrów Handlowych, odzwierciedlają trendy i zmiany wspomniane powyżej. To jednak nie wszystko. Projekt istnieje od ponad dekady. Oznacza to w praktyce, że poza danymi bieżącymi w projekcie analizowane są dane historyczne, co daje perfekcyjny obraz rynku oraz zmieniających się zachowań konsumenckich na przestrzeni dekady. Wszystkie dane udostępnione są w nowoczesnych aplikacjach: desktopowej i mobilnej.
“Myślę, że dostępność danych w aplikacji doceni każdy, kto od ręki przy okazji spotkania biznesowego będzie potrzebował sprawdzić ostatni indeks obrotów, odwiedzalności, czy też jaki trend ma dana branża.” - komentuje Grzegorz Grajkowski, Director of Operations Poland, Unibail-Rodamco-Westfield.
Dlaczego projekt PRCH DATABASE najlepiej odzwierciedla rzeczywistość na polskim rynku handlowym - w danych?
“Dla osób zarządzających portfelem nieruchomości komercyjnych jak obiekty handlowe, solidnie przygotowany benchmark jest rzeczą niezbędną w codziennej pracy. Pokazuje on sytuację na rynku i pozwala Nam odnieść to do naszych własnych wyników. Widzimy ciągłe dążenie PRCH do wzmacniania oferowanych usług i dostosowywania ich do zmieniających się potrzeb. Od pewnego czasu dane można wygodnie analizować w aplikacji na smartfony, do których mamy dostęp praktycznie na kliknięcie palcem. W bardzo prosty sposób możemy zobaczyć dane ułożone regionami, wielkością obiektów czy też branżami. Jest to niezwykle pożytecznie przy sporządzaniu miesięcznych analiz wyników naszych najemców, gdyż pozwala zrozumieć czy dane zmiany są trendem, czy też może pojedynczym odchyleniem. Przykładamy dużą wagę do poufności danych stąd niezwykle istotny dla Nas jest fakt, że dane są anonimowo agregowane przez PwC.”
- uzupełnia Grzegorz Grajkowski.
Dane w XXI wieku to najcenniejsza waluta i drzwi do unikatowych, idealnie dopasowanych strategii przedsiębiorstw, które gwarantują sukces, minimalizują ryzyko straty i niepotrzebnego zużycia szeregu zasobów, dlatego w kwestii ich pozyskiwania warto zaufać najlepszym.
Firmy chcące dołączyć do projektu prosimy o kontakt bezpośrednio z przedstawicielem Polskiej Rady Centrów Handlowych, manager projektu PRCH DATABASE, Anną Zacharą-Widłą, awidla@prch.org.pl