Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Szymon Machniewski
|
aktualizacja

Jak radzić sobie w trudnych sytuacjach w pracy?

2
Podziel się:

Jedne profesje wiążą się z wyższym poziomem stresu w miejscu pracy, inne z mniejszym. Trudności mogą pojawić się wszędzie, a kluczem do sukcesu jest umiejętne radzenie sobie z nimi. Jak to zrobić? Co pomaga w radzeniu sobie ze stresem i kłopotami w życiu zawodowym?

Jak radzić sobie w trudnych sytuacjach w pracy?
Sposoby radzenia sobie w trudnych sytuacjach. (unsplash.com)

Znaczenie umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach w pracy

W ofertach pracy często wśród wymogów stawianych potencjalnym kandydatom można znaleźć umiejętność radzenia sobie w trudnych sytuacjach. Chodzi o pracę pod presją czasu i wpływem stresu.

Problemy możemy identyfikować jako mniejsze czy większe zagrożenie. Trudności w pracy mogą dotyczyć trudnego klienta, kłopotów z zamówieniem towaru czy półproduktów, ale również konfliktów pomiędzy pracownikami czy pomiędzy nimi a kierownictwem. Grunt to podejść do nich jak do wyzwania, które trzeba podjąć. 

Nie można się poddawać, przerzucać odpowiedzialności za swoje obowiązki na innych albo obwiniać ich o swoje kłopoty. Jeśli pracownik ma umiejętność radzenia sobie w trudnych sytuacjach, nie traci zimnej krwi nawet w najbardziej stresujących chwilach, to jest wysoko ceniony przez swoich przełożonych, ale i podwładnych. 

Jak radzić sobie w wymagających momentach? Gdzie najczęściej występują takie sytuacje?

Identyfikacja trudnych sytuacji w pracy

Pierwszym krokiem na drodze do rozwiązania trudności w pracy jest ich identyfikacja i lepsze poznanie kłopotu, z jakim musimy sobie radzić. Sytuacja trudna występuje wtedy, gdy brakuje równowagi pomiędzy zadaniami, warunkami, czynnościami oraz cechami pracownika, który zmaga się z komplikacjami. Można do nich zaliczyć takie wydarzenia, które cechują się brakiem zaspokojenia potrzeb psychicznych i społecznych, przeciążeniem organizmu, utrudnieniem normalnego funkcjonowania i zagrożeniem. 

Różnego rodzaju konflikty, nieporozumienia, problemy wewnątrz organizacji czy w korespondencji do otoczenia zewnętrznego – to wszystko można określić jako trudne sytuacje w pracy. Mogą one być wywołane wieloma czynnikami, takimi jak:

  • Złe stosunki międzyludzkie panujące w miejscu pracy – konflikty społeczne w zakładzie powodują, że atmosfera pogarsza się. Niektóre osoby mogą być odrzucane przez grupę społeczną pracowników. Wywołuje to poczucie stresu.
  • Wymuszenie pracy w godzinach nadliczbowych – są one obciążające dla zatrudnionego, dla jego kondycji fizycznej i psychicznej, ale również rzutują na życie prywatne.
  • Problemy z klientami.
  • Rywalizacja między członkami zespołu.
  • Ciągła presja – ze strony przełożonych, partnerów biznesowych, współpracowników. 

Kiedy nie wszystko idzie zgodnie z wcześniej przyjętym planem, pojawiają się komplikacje czy poczucie stresu, to z pewnością możemy powiedzieć, że mamy trudności w pracy.

Strategie rozwiązywania problemów

Jakie są sposoby radzenia sobie z problemami? Nie ma jednej, zawsze dobrej drogi dotarcia do takiego celu.

Radzenie sobie w takich chwilach polega na wyborze przez nas takiego zachowania, które pozwala na przywrócenie stanu bezpieczeństwa czy niedopuszczenie do jego utraty. Większość koncepcji tego, jak radzić sobie z problemami w pracy, sprowadza się do obrania pozycji racjonalnego i celowego zachowania, w wyniku którego dążymy do przekształcenia problematycznej sytuacji w taką, która przestanie być niebezpieczna. 

Można podzielić sposoby radzenia sobie z problemem na dwie grupy, w których strategia zorientowana jest na:

  • sam problem, przez co pozwala na rozwiązanie go i zmianę sytuacji na lepszą;
  • samego siebie, co pozwala na ochronę siebie poprzez regulację emocji, a takie zachowanie prowadzi do zachowania zasobów. 

W obrębie tych dwóch strategii można wyróżnić działania, jakie podejmowane są w ramach radzenia sobie z pojawiającymi się trudnościami w miejscu pracy. Strategie, dla których osią jest sam problem, dotyczą podejmowania działań w kierunku rozwiązania sytuacji, ale przy jednoczesnym zachowaniu stanowiska. Można również poszukiwać informacji o trudnościach, szukać alternatywnych rozwiązań problemu, a finalnie wybrać najlepsze z nich. 

Strategie rozwiązywania problemów i radzenia sobie z trudnościami zorientowane na obronę samego pracownika obejmują:

  • dystansowanie się od trudności,
  • poszukiwanie wsparcia poprzez zwrócenie uwagi na własne problemy,
  • przewartościowanie sytuacji,
  • wzmożoną samokontrolę,
  • zachowanie regresywne,
  • zaprzeczenie sytuacji trudnej, czyli pomniejszanie jej znaczenia.

Osoba, która musi sobie poradzić z sytuacją trudną w pracy, musi z jednej strony rozwiązać problem, który pojawił się na jej drodze, czyli potraktować go zadaniowo. Z drugiej też poradzić sobie z własnymi emocjami związanymi ze stresem, koniecznością sprostania oczekiwaniom przełożonych i własnym. Musi łagodzić negatywne stany uczuciowe związane z zaistniałą sytuacją. 

Rozwój umiejętności miękkich

Nie tylko twarde umiejętności i kwalifikacje zawodowe są ważne dla firm przy zatrudnianiu nowych pracowników albo przy decydowaniu, który z nich zasłużył i wypracował sobie awans zawodowy. Liczą się także tzw. umiejętności miękkie, dlatego powinniśmy inwestować w ich rozwijanie.

Do kategorii umiejętności miękkich można zaliczyć:

  • kreatywność,
  • komunikatywność,
  • elastyczność,
  • umiejętność radzenia sobie w trudnych sytuacjach,
  • umiejętność pracy pod presją czasu i w stresie,
  • zdolności negocjacyjne,
  • umiejętność współpracy w większej czy mniejszej grupie,
  • asertywność,
  • zarządzanie sobą i swoim czasem,
  • zdolności adaptacyjne,
  • posiadanie inteligencji emocjonalnej. 

Umiejętności miękkie można określić jako psychospołeczne dotyczące tak samo sfery osobistej, jak interpersonalnej. 

Zachowanie wewnętrznego spokoju i podejmowanie wyzwania to droga do rozwiązywania problemów w pracy. Umiejętności miękkie, w tym zarządzanie czasem, elastyczność czy zdolności negocjacyjne, a zwłaszcza umiejętność radzenia sobie ze stresem, są kluczowe dla podejmowania wyzwań zawodowych. 

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
gospodarka
porady
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(2)
WYRÓŻNIONE
Mija
rok temu
O mobbingu w pracy autor nie slyszal
obj
rok temu
Rozwój umiejętności miękkich zaczyna sie od dnia urodzenia dziecka nie kiedy mlody czlowiek zaczyna prace
NAJNOWSZE KOMENTARZE (2)
obj
rok temu
Rozwój umiejętności miękkich zaczyna sie od dnia urodzenia dziecka nie kiedy mlody czlowiek zaczyna prace
Mija
rok temu
O mobbingu w pracy autor nie slyszal