Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Materiał partnera
|
Materiał powstał przy współpracy z PFR

Już w przyszłym roku pojedziemy nową koleją linową. Nad zaporą w Solinie

Podziel się:

Polskie Koleje Linowe oraz Polski Fundusz Rozwoju zaprezentowały rozpoczętą budowę kolei widokowej na zaporze w Solinie. Nowy ośrodek turystyczny Grupy PKL będzie wyjątkowy ze względu na lokalizację i jedyne w skali Polski atrakcje turystyczne.

Już w przyszłym roku pojedziemy nową koleją linową. Nad zaporą w Solinie
(materiały partnera)

Solina to jedno z najbardziej atrakcyjnych turystycznych miejsc w Polsce. Zapora wodna, zalew, liczne miejsca do odpoczywania nad wodą, trasy spacerowe, przepiękne widoki…

Turystyczne walory miejscowości niebawem będzie można odkryć na nowo. Wszystko za sprawą projektu, którego koszt szacowany jest na 110 milionów złotych.

Najwyższa podpora kolei linowej

– Takiej inwestycji nie było u nas od 60 lat. Ruszyła budowa największej atrakcji turystycznej w Bieszczadach, jaką ma być widokowo-gondolowa kolej nad zaporą w Solinie. Pomyślałem, że muszę szukać rozwiązań, które podniosą atrakcyjność turystyczną naszego terenu. Jeżeli może się spełnić american dream, to dlaczego nie miałby się spełnić polski sen? Nasze marzenia i plany? Budowa kolejki ruszyła po 5 latach od naszego pomysłu. Bo przecież wszystko jest możliwe – przekonywał podczas oficjalnej konferencji Adam Piątkowski, wójt Gminy Solina.

Podróż 8-osobowym wagonikiem kolei linowej na 8-kilometrowej trasie rozpocznie się od stacji Plasza, zlokalizowanej przy solińskim deptaku. Stąd turyści podziwiając monumentalną zaporę oraz pięknie położone jezioro solińskie, wyruszą w podróż do stacji zlokalizowanej na górze Jawor.

Na trasie kolei znajdować się będzie pięć podpór o różnych wysokościach, dlatego pasażerowie wagonika będą mogli podziwiać spektakularne widoki z różnych poziomów. Najniższa podpora osiągnie wysokość 17 metrów, a najwyższa 75 metrów i będzie to najwyższa podpora kolei linowej w Polsce.

Niezwykły widok z góry Jawor

Na ponad półtorakilometrowej trasie kolei gondolowej PKL wagony pokonają odległość aż 682 metrów pomiędzy podporami nr 2 i 3, co również będzie rekordową odległością w naszym kraju.

Podróżujący wagonikiem kolei linowej Grupy PKL będą mogli dotrzeć na górę Jawor, na której wybudowana zostanie wieża widokowa.

To z niej turyści z wysokości 50 metrów zobaczą trasę, którą pokonali wagonikiem kolei linowej, zaporę oraz zapierający dech w piersiach bieszczadzki krajobraz wraz z Jeziorem Solińskim. Tutaj także zlokalizowana będzie karczma wpisana w krajobraz otoczenia góry Jawor i wieży widokowej.

Dodatkową atrakcją nowego ośrodka turystycznego Grupy PKL i PFR w Solinie będzie park tematyczny zlokalizowany na powierzchni 4,7 hektara na zboczu góry Jawor, w którym każdy będzie mógł aktynie spędzić czas, a także poznać legendarną historię tego wyjątkowego regionu Polski, dzięki czemu odkryje Bieszczady na nowo.

– Bieszczady to wyjątkowy region, z ogromnymi walorami krajobrazowo-przyrodniczymi. Jestem przekonany, że potencjał turystyczny tego miejsca w połączeniu z odpowiednią ofertą i dalszą wzorową współpracą z lokalnych władzami spowodują, że już niedługo ten region stanie się jednym z najczęściej odwiedzanych przez turystów w Polsce – powiedział Paweł Borys, prezes PFR.

Przede wszystkim bezpieczeństwo

Kolej w Solinie zostanie wyposażona w najnowsze technologie, które zapewnią najwyższy standard bezpieczeństwa a systemy napędu awaryjnego oraz newralgiczne elementy kolei zostaną zdublowane oraz umożliwią bezpieczne sprowadzenie pojazdów do stacji.

Podczas montażu rozciągania liny kolei także zostaną wykorzystane nowoczesne technologie.

Za pomocą specjalistycznego drona zostanie rozciągnięta pierwsza lina o średnicy 4 mm wykonana z kevlaru, a następnie rozmieszczone zostaną liny docelowe o długości 3080 metrów.

– Chcielibyśmy, żeby nowy ośrodek PKL, który budujemy nad Soliną, był główną atrakcją regionu. Turyści, którzy odwiedzą Solinę w przyszłym roku, będą mogli zobaczyć piękne widoki i bieszczadzką przyrodę z zupełnie nowej perspektywy – wagonika kolei PKL – mówi Daniel Pitrus, prezes PKL.

Materiał powstał przy współpracy z PFR

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
Materiał Partnera