Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. MŁU
|
aktualizacja

Poprawiły się nastroje konsumenckie w Polsce. Mimo wzrostu inflacji

13
Podziel się:

Inflacja w Polsce wzrosła z 17,2 proc. w lutym do 18,4 proc. w marcu. Nie wpłynęło to jednak negatywnie na nastroje konsumenckie. Wręcz przeciwnie. Jak podał Główny Urząd Statystyczny, w tym miesiącu odnotowano poprawę. Z danych GUS wynika też, że Polacy optymistyczniej patrzą też w przyszłość.

Poprawiły się nastroje konsumenckie w Polsce. Mimo wzrostu inflacji
(East News, Adam Burakowski/REPORTER)

"W marcu 2023 r. odnotowano poprawę zarówno obecnych, jak i przyszłych nastrojów konsumenckich w stosunku do poprzedniego miesiąca" - poinformował w środę (21 marca) Główny Urząd Statystyczny.

GUS podał, że bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, wyniósł - 35,6 i był o 0,4 p. proc. wyższy w stosunku do poprzedniego miesiąca.

Natomiast wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, wzrósł o 2,7 pkt. proc. miesiąc do miesiąca i ukształtował się na poziomie -22,6. W rocznym zestawieniu WWUK był o 8,9 pkt proc. wyższy niż w marcu 2022 r.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Nowy konkurs dla startupów na Game Industry Conference

Jest poprawa, ale nastroje wciąż są fatalne

Warto zaznaczyć, że obydwa wskaźniki ufności konsumenckiej mogą przyjmować wartości od -100 do +100, gdzie wynik poniżej 0 oznacza negatywne nastroje, a powyżej tej granicy – pozytywne.

Z podanych przez GUS danych wynika zatem, że zarówno obecne, jak i prognozowane nastroje są poniżej kreski. Innymi słowy - poprawiają się, ale nadal są negatywne.

Na nastroje konsumenckie spory wpływ ma wojna w Ukrainie. "67,5 proc. respondentów deklarowało wpływ obecnej sytuacji na terytorium Ukrainy na odpowiedzi dot. koniunktury konsumenckiej. W lutym było to 71,6 proc." - informuje GUS.

Urząd podaje, że spośród respondentów deklarujących wpływ obecnej sytuacji na terytorium Ukrainy na odpowiedzi dotyczące koniunktury konsumenckiej, 49 proc. określiło go jako umiarkowany, a 18,5 proc. jako znaczny. 28,2 proc. wskazało wojnę za naszą wschodnią granicą jako "duże zagrożenie dla gospodarki Polski". To spadek o 2,4 pkt. proc. miesiąc do miesiąca.

Jeśli chcesz być na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami ekonomicznymi i biznesowymi, skorzystaj z naszego Chatbota, klikając tutaj.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(13)
WYRÓŻNIONE
Prezydent2025
2 lata temu
W ramach poprawy nastrojów Konsumenci kupili o 5% towarów mniej niż w lutym 2022 roku.
Aesf
2 lata temu
Kraj mlekiem i miodem płynący, wszystko tanie. Propaganda jak za komuny
Kto to pisze
2 lata temu
TEMAT > Poprawiły się nastroje konsumenckie w Polsce. Mimo wzrostu inflacji TEKST PONIŻEJ > Jest poprawa, ale nastroje wciąż są fatalne
NAJNOWSZE KOMENTARZE (13)
zuz
2 lata temu
Dane GUS propaganda sukcesu wiadomo PRL bis
pracalic
2 lata temu
A ja tam myślę, że jednak emeryci po podwyżce delikatnie te optymistyczne nastroje podnieśli. Nie mniej ta większa rewaloryzacja może znów popchnąć firmy do wprowadzenia jeszcze większych, zbójeckich marż (i za to lać po tyłku).
TVN nie poda
2 lata temu
Nie kreujcie kryzysu bo to najlepszy rząd jaki kiedykolwiek mieliśmy i oby jak najdłużej dbał o społeczeństwo
propaganda
2 lata temu
jest lepiej niż było kiedykolwiek
Twój nick
2 lata temu
Widać, że w wydziale propagandy sukcesu zażywają jednocześnie środki nasenne i przeczyszczające