Jak podaje rozgłośnia, 31 października 5,5 mln Profili Zaufanych straciło swoją ważność. "Aż 3,7 mln Polaków utraciło tego dnia dostęp do Profili Zaufanych. 1,8 mln osób samodzielnie przedłużyło ich ważność - aż 800 tysięcy z nich, tylko jednego dnia, 31 października. To spowodowało spore przeciążenie systemu i problemy z logowaniem na rządowej stronie" - czytamy.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Profil zaufany. Jak go odzyskać?
Profil zaufany jest ważny przez trzy lata. Dzięki niemu można logować się do usług publicznych i składać podpis zaufany. W czasie pandemii jego ważność była przedłużana automatycznie, ale od teraz trzeba to robić samodzielnie.
"W każdej chwili możesz zalogować się na nie i założyć nowy profil zaufany. Zrób to przez internet bez wychodzenia z domu" - zachęca resort cyfryzacji. Jak to zrobić?
Zaloguj się na swoje konto i w zakładce "Załóż nowy profil zaufany" wybierz jedną z opcji - "Załóż profil zaufany przez bank lub innego dostawcę" lub "Załóż profil zaufany e-dowodem" - wyjaśnia resort.
W sytuacji, gdy ktoś nie ma konta lub nie może się na nie zalogować trzeba wejść stronę pz.gov.pl, użyć przycisku "Zarejestruj się" i wybrać jedną z dostępnych tam opcji potwierdzenia tożsamości. "Po potwierdzeniu profilu możesz już z niego korzystać" - dodaje.
W razie pytań lub problemów z założeniem konta lub nowego profilu zaufanego można skorzystać z centrum pomocy poprzez adres mailowy pz-pomoc@coi.gov.pl lub dzwoniąc na numer +48(42)253 54 50 – od poniedziałku do piątku w godz. 7.00-18.00.
Tożsamość w profilu zaufanym można potwierdzić korzystając z jednej z czterech metod - bankowości elektronicznej, wideo weryfikacji, wykorzystania dowodu osobistego z warstwą elektroniczną lub potwierdzenia tożsamości w jednej z placówek, m.in. w oddziałach w ZUS, urzędach gmin i urzędach skarbowych.