Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
MIW
|
aktualizacja

Zajęli płatną strefę parkowania. Firmowa flota parkuje za darmo

116
Podziel się:

Po wielu dyskusjach i kontrowersjach od niedawna na warszawskiej Saskiej Kępie zaczęła obowiązywać płatna strefa parkowania. Na przełomie listopada i grudnia doszło tam do sytuacji, która wielu mieszkańców oburza: sporą część strefy na jednej z ulic zajęły samochody flotowe jednej firmy. Wiceburmistrz dzielnicy mówi, że być może to czas na zmiany przepisów.

Zajęli płatną strefę parkowania. Firmowa flota parkuje za darmo
Flota aut firmowych w strefie parkowania na ul. Saskiej (Licencjodawca, Money.pl)

Na początku listopada na warszawskiej Saskiej Kępie, będącej częścią dzielnicy Praga-Południe, uruchomiono płatną strefę parkowania. Parkometry pojawiły się na wielu ulicach, a zgodnie z przepisami mieszkańcy, którzy spełniają odpowiednie warunki i chcą parkować tam na stałe, muszą wykupić abonament.

Opłata roczna w wysokości 30 zł pozwala parkować do 200 m od miejsca zamieszkania, zaś 600 zł - w całej strefie. Za darmo jednak parkować mogą samochody elektryczne, czyli te na zielonych rejestracjach. I właśnie z tym związany jest problem mieszkańców Kępy.

Flota firmowa w strefie parkowania

Pod koniec listopada i na początku grudnia na facebookowych grupach dla mieszkańców pojawiły się zdjęcia pokazujące, że sporą część strefy na ul. Saskiej - łącznie kilkanaście miejsc - zajmują samochody flotowe firmy Eternis, która ma tam swoją siedzibę. Są to elektryki, a więc legalnie parkują za darmo i tym samym zajmują miejsca mieszkańców.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Ważne różnice w polityce UE na tle USA czy Chin. "Działamy jako jedność"

Sprawa od razu oburzyła wielu mieszkańców. "Wygląda, jak by miasto zrobiło parking specjalnie dla nich i to jeszcze darmowy. A wszyscy inni muszą płacić..." - to jeden z komentarzy na facebookowej grupie.

"To mamy jasny przykład, że obecne prawo wspiera bogatych" - napisała jedna z mieszkanek, podkreślając, że chętnie kupiłaby auto elektryczne, ale zwyczajnie jej na to nie stać. "ZDM zrobił za publiczne pieniądze parking dla prywatnych elektryków" - dodała w komentarzu inna osoba.

Trzeba jednak podkreślić, że nie wszyscy mieszkańcy są oburzeni na ten stan i związane ze strefą przywileje. Niektórzy zwracają uwagę, że bez strefy parkowania te auta i tak zajmowałyby miejsca. Inni zaś wskazują, że mieszkańcy i tak tam nie parkowali, więc nie tworzy to problemu.

Sprawdziliśmy ten przypadek dwukrotnie - tuż po pojawieniu się postów oraz kilkanaście dni później - sytuacja nadal jest taka sama. W zależności od dnia i godziny, w miejscu tym parkuje od kilku do kilkunastu aut floty.

Na problem zwrócił też uwagę radny dzielnicy Praga-Południe Robert Migas.

Ministerstwo nie pracuje nad zmianami

Radny sugeruje w swoim wpisie, by wyjąć elektryki z bezpłatnego parkowania. Z kolei niektórzy mieszkańcy w dyskusjach wskazują, by może wyjąć spod tego przywileju po prostu auta flotowe. Zapytaliśmy o tę sprawę zarówno Ministerstwo Infrastruktury, jak i burmistrza dzielnicy Praga-Południe.

Resort został przez nas zapytany m.in., czy z perspektywy rządu właściwa jest sytuacja, gdy firma korzysta z kilkunastu miejsc i nie płaci, oraz czy problem może narastać, a także czy planowana jest jakakolwiek nowelizacja przepisów w tym zakresie. Ministerstwo w swojej odpowiedzi przypomniało, że zwolnienie elektryków z opłat zostało wprowadzone ustawą z 2018 r. - czyli jeszcze za rządów PiS.

Przepisy przygotowane przez ówczesne Ministerstwo Energii wdrożono jako jeden z instrumentów wsparcia dla rozwoju rynku pojazdów elektrycznych. Regulamin funkcjonowania strefy płatnego parkowania niestrzeżonego, a także oznaczenie granic strefy płatnego parkowania, wysokości stawek opłaty za postój pojazdów samochodowych na drogach publicznych w strefie, wysokości opłaty dodatkowej oraz określenia sposobu pobierania tych opłat ustala uchwała Rady Miasta Stołecznego Warszawy, która stanowi akt prawa miejscowego. W MI nie są prowadzone prace nad zmianą obowiązujących w tym zakresie regulacji prawnych - odparło ministerstwo.

Wiceburmistrz dzielnicy: Dobry moment, żeby rozpocząć dyskusję

Na nasze pytania odpowiedział także zastępca burmistrza dzielnicy Praga-Południe Piotr Żbikowski. Również on przypomniał, że na postój elektryków bez opłat zezwala ustawa z 2018 r., ale podkreślił, że "do korzystania z tego przywileju nie jest wymagane specjalne oznaczenie samochodu, takie jak zielone tablice czy naklejki EE na szybie". I dodał, że być może to dobry moment na rozpoczęcie rozmów o zmianie przepisów.

- Zapisy przedmiotowej ustawy miały zachęcać do zmiany auta na elektryczne. Dzisiaj samochodów elektrycznych jest więcej niż w roku 2018, więc może to dobry moment, żeby rozpocząć dyskusję o tym, czy rzeczywiście takie uprawnienia dla kierowców aut elektrycznych są jeszcze potrzebne - podkreślił Żbikowski.

O komentarz w tej sprawie poprosiliśmy również firmę Eternis, do której należą auta, ale do momentu publikacji tekstu nie otrzymaliśmy odpowiedzi.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(116)
TOP WYRÓŻNIONE (tylko zalogowani)
Zbyszek D.
3 godz. temu
A ja uważam, że najwyższy czas skończyć z przywilejami dla elektryków, tworzy to głupie podziały
emeryt
3 godz. temu
Skoro Firma ETERNIS paruje w strefie płatnego płatnego parkowania swoje samochody stać było na zakup tylu samochodów to uważam że powinna firma wydzierżawić sobie teren ogrodzić i tam parkować swoje samochody a nie utrudniać parkowania pojazdów
Niewasza S.
3 godz. temu
zlikwidowac strefe platna i powiekszyc liczbe parkingów. Proste.
POZOSTAŁE WYRÓŻNIONE
Yogi
3 godz. temu
Prawo jest dla bogatych. Dla plebsu obowiązek
Gregor
3 godz. temu
Argument że te samochody zajmowały miejsce gdzie indziej jest nietrafiony z dwóch powodów. Po pierwsze ta firma mieści się w tym miejscu już od jakiegoś czasu a samochody, nie jeden a dziewięć, pojawiły się teraz a po drugie ten pas do parkowania pojawił się niedawno, nie ma jeszcze miesiąca, i od razu został zawłaszczony przez tą firmę. Dla uczciwości trzeba dodać że nagle zaczęły tam też parkować elektryki Bolta. Przypadek?
Hejt na auta ...
3 godz. temu
„Wszystkie zwierzęta są równe, ale niektóre zwierzęta są równiejsze niż inne”
NAJNOWSZE KOMENTARZE (116)
Warszawiak
6 min. temu
Zupełnie przypadkiem wydzielono część pasa jezdni ulicy naprzeciwko siedziby firmy . Dość wąska (po jednym pasie) ulica Saska jest główną ulicą łącząca Gocław z Rondem Waszyngtona które jest węzłem ulic prowadzących do Centrum , na Pragę Północ i Grochów. Temat dla poważnego Urzędu.
SiM
8 min. temu
Wystarczy w tym miejscu część miejsc oznaczyć "kopertą" z wyłączeniem z zakazu parkowania samochodów z identyfikatorem b-35, b-39
piotr
17 min. temu
niech sie lepiej zajma samochodami ktore parkuja cala dobe na przesciach dla pieszych.na zakazach zatrzymywania,na ulicy blokujac pasy ruchu itp.czas najwyzszy podniesc mandaty za parkowanie do 2000tys i zajac sie cwaniakmi ktorzy lamia prawo i unikaja parkometrow.
krzysztof b.
19 min. temu
Pan Prezydent Warszawy dba o Wszystkich Warszawiaków. Przepraszam, Warszawian i dlatego mieszkańcy mają jeździć autobusami.
Piernikowski
19 min. temu
Koniec z tymi bzdurnymi przywilejami dla elektryków. Jaki interes ma w tym Polska by promować ta pomyłkę w rozwoju motoryzacji.....? Nie mamy żadnej polskiej marki która można by w ten sposób wspierać. Przy naszym miksie energetycznym są ekologiczne jak parowóz. Dwa gdy porównać koszt wytworzenia ile idzie na to energii jak obciążane jest środowisko.... Oraz cykl ich życia to się okazuje że mają one tyle wspólnego z ekologia co rum z rumakiem. A jeszcze te subwencje.... Ja rozumiem że Niemcy dotują te buble tak samo Francuzi no to produkują... A co Polska taka bogata żeby wywalać pieniądze podatnika na sortowanie tego glano.
...
Następna strona