Ubiegły rok okazał się rekordowy pod względem leasingu pojazdów lekkich, czyli samochodów osobowych oraz dostawczych i ciężarowych do 3,5 t. Jak wynika z danych opublikowanych przez Związek Polskiego Leasingu, firmy leasingowe udzieliły klientom finansowania na kwotę ponad 50 mld zł, co stanowiło wzrost o 35 proc. w porównaniu do 2022 r. Największy odsetek leasingowanych pojazdów stanowiły osobówki – ich udział wyniósł aż 85 proc.
Łącznie w 2023 r. w Polsce sprzedano 475 tys. nowych samochodów (o 13 proc. więcej niż w 2022 r.). Coraz większą popularnością cieszą się auta elektryczne.
Licznik elektromobilności, prowadzony przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) oraz Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności (PSNM), wskazał, że na koniec lipca 2024 r. w Polsce było zarejestrowanych 70 579 samochodów całkowicie elektrycznych (BEV). Przez pierwsze siedem miesięcy roku ich liczba zwiększyła się o ponad 14 tys., co oznacza wzrost o 6 proc. w porównaniu do analogicznego okresu w 2023 r. Dodając do tych statystyk auta hybrydowe, okazuje się, że po polskich drogach jeździ obecnie już ponad 122 tys. samochodów osobowych z napędem elektrycznym.
Elektryk to mniejsze koszty użytkowania
Leasing aut elektrycznych pod względem formalnym odbywa się na takich samych zasadach jak tych z silnikami spalinowymi. Rodzaj napędu nie ma wpływu na przebieg całej procedury, a ewentualne różnice pomiędzy pojazdami dotyczyć mogą wysokości raty, wysokości wkładu własnego czy kosztów eksploatacji. Możliwy jest zarówno leasing nowego, jak i używanego elektryka.
Co ważne, z leasingiem samochodu elektrycznego przedsiębiorca może wykazać wyższy limit kosztów uzyskania przychodów. Według danych z końca 2023 r. było to 150 tys. zł dla aut spalinowych i 225 tys. zł dla elektrycznych. Elektryk pozwala także na odliczenie 100 proc. podatku VAT. W przypadku, gdy służy on przedsiębiorcy jedynie w prowadzonej działalności, nabywa on prawo do pełnego odliczenia tego podatku nie tylko od rat leasingowych, ale także pozostałych wydatków, w tym kosztów serwisu. W sytuacji, gdy pojazd jest wykorzystywany także do celów prywatnych, wtedy przedsiębiorca może odliczyć 50 proc. VAT-u.
Samochód elektryczny w porównaniu ze spalinowym generuje też mniejsze koszty użytkowania i serwisowania. Zasilanie pojazdu z własnego źródła energii pozwala na spore oszczędności względem tankowania paliwa na stacji. Dodatkowo z uwagi na inną konstrukcję, auta z napędem elektrycznym nie posiadają tak wielu elementów, które należy regularnie wymieniać. Przykładem jest chociażby olej silnikowy. W elektryku nie musimy pilnować jego wymiany, np. co roku czy po przejechaniu 10 tys. km.
Zaoszczędzisz czas i pomożesz planecie
Wymieniając natomiast korzyści użytkowania samochodu elektrycznego, nie można zapomnieć o takich aspektach, jak możliwość wjeżdżania do stref bezemisyjnego transportu, bezpłatnego parkowania w centrum czy korzystania z buspasów, co często pozwala uniknąć korków. W codziennym pędzie takie udogodnia pozwalają zaoszczędzić cenny czas.
I wreszcie ostatni argument przemawiający za wyborem samochodu elektrycznego, czyli kwestie środowiskowe. Elektryki postrzegane są jako bezemisyjne dlatego, że podczas jazdy nie emitują gazów cieplarnianych do otoczenia tak jak dzieje się to w przypadku aut benzynowych czy tych z silnikiem diesla. Choć oczywiście nie oznacza to, że auta z silnikiem elektrycznym nie generują CO2. Całkowity ślad węglowy samochodu zależy bowiem nie tylko od jego użytkowania, ale też produkcji. A ta może być mniej lub bardziej przyjazna dla planety.
Elektryk w mBanku? To się opłaca!
Atrakcyjną ofertę finansowania pojazdów elektrycznych w formule leasingu posiada Grupa mBanku. mLeasing – należący do grupy mBank – zapewnia finansowanie nowych i używanych aut osobowych, dostawczych i ciężarowych do 3,5 t oraz motocykli. Czas trwania umowy wynosi od 6 do 72 miesięcy dla samochodów osobowych i do 60 miesięcy w przypadku jednośladów.
Co ważne, podczas trwania umowy leasingu klient spłaca całkowitą wartość pojazdu. Samemu decydując, ile będzie wynosiła opłata wstępna (dla aut osobowych może to być nawet 0 proc.), ile chce spłacić w ratach oraz jaka będzie wartość wykupu po zakończonej umowie. W mLeasingu auto można wykupić nawet za 1 proc. jego wartości, a w koszt raty jest już wliczony pakiet ubezpieczeń.
Formalności uzyskania leasingu w mLeasingu są ograniczone do minimum, a decyzja o przyznaniu finansowania jest niezwykle szybka. Pojazd z oferty mAuto może trafić do klienta już po 48 godz. od momentu złożenia wniosku. Na każdym etapie leasingobiorca może też liczyć na wsparcie doradców banku. Warto także dodać, że mLeasing finansuje firmy już od pierwszego dnia działalności do 100 tys. zł netto w uproszczonej procedurze.
Wybierając leasing w mLeasingu, można skorzystać również z dodatkowych usług, takich jak obsługa techniczna auta czy serwis opon. Oferta ubezpieczeniowa zapewnia z kolei Assistance 24h i pełne wsparcie przy likwidacji szkody komunikacyjnej. Dodatkowo można też wybrać ubezpieczenia GAP, które chroni przed utratą wartości auta w przypadku szkody całkowitej lub kradzieży auta. GAP fakturowy pokrywa różnicę między wartością pojazdu z faktury a jego ceną rynkową na dzień szkody.
Uwaga! Obecnie nie można składać wniosków o dopłaty do leasingu pojazdów zeroemisyjnych z programu "Mój elektryk". Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej i Bank Ochrony Środowiska wstrzymał nabór, bo wyczerpała się pula środków. Program "Mój elektryk" umożliwia otrzymanie dotacji do leasingu aut elektrycznych nawet do 70 tys. zł. NFOŚiGW planuje wznowienie naboru wniosków od początku 2025 r.
Myślisz o leasingu auta elektrycznego? Więcej informacji oraz korzyści płynących z tego typu rozwiązania znajdziesz w naszym najnowszym wideopodcaście. Gościem Patrycjusza Wyżgi, dziennikarza Wirtualnej Polski, jest Cezary Raczyński, prezes mLeasingu. Zapraszamy do oglądania:
Materiał sponsorowany przez mBank