Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Agnieszka Zielińska
Agnieszka Zielińska
|
aktualizacja

Mają problemy z pompami ciepła. "Zostajemy bez pomocy"

417
Podziel się:

Klienci firmy E.ON Foton działającej na rynku pomp ciepła zarzucają jej nierzetelność. - Serwis gwarancyjny nie istnieje. Gdy pompa się wyłącza, zostajemy bez pomocy - mówią money.pl. Przedstawiciele firmy są zdziwieni krytyką. Według nich liczba reklamacji spada.

Mają problemy z pompami ciepła. "Zostajemy bez pomocy"
Klienci firmy E.ON Foton mają problemy (Adobe Stock, Tomasz Zajda)

W ostatnich latach rynek instalacji fotowoltaicznych i pomp ciepła rozwijał się bardzo dynamicznie. Rezultatem tej sytuacji jest wzrost liczby firm, które zajmują się montażem takich instalacji. Jednocześnie rośnie liczba klientów, którzy zgłaszają problemy związane z działaniem urządzeń.

Ostatnio na celowniku internautów znalazła się firma E.ON Foton (wcześniej E.ON Technik). Jej klienci od wielu miesięcy publikują negatywne opinie na jej temat. Zarzucają jej nierzetelność i niedotrzymywanie terminów. "Współpraca z tą firmą przypomina kopanie z koniem" - piszą. Tymczasem według przedstawicieli firmy liczba zgłoszeń reklamacyjnych znacząco spadła w porównaniu z poprzednimi latami.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Miliarder zdradza "wielką ściemę" w handlu częściami samochodowymi Maciej Oleksowicz Inter Cars #19

"Pompa się wyłączyła, na dworze mróz"

Negatywne komentarze na temat firmy E.ON Foton można znaleźć m.in. na Facebooku, a także w serwisach Fotowoltaika w Polsce i Świat OZE. Klienci firmy już rok temu informowali, że rozważają złożenie przeciwko niej zbiorowego pozwu. Według internautów montaż instalacji to "partyzantka". Firma ma także bazować na przypadkowych wykonawcach, bez odpowiedniej wiedzy.

Najwięcej krytycznych uwag dotyczy jednak serwisu gwarancyjnego.

W praktyce on nie istnieje. Awarię pompy można zgłosić tylko mailowo, bo nie ma żadnego kontaktu telefonicznego. Gdy pojawiają się błędy w działaniu pompy, nie można się z nikim skontaktować. Rok temu zimą, gdy pompa w naszym nowym domu wyłączyła się, byliśmy przerażeni. Na dworze był mróz, a mamy małe dziecko — opowiada money.pl pan Andrzej.

Dodaje, że błąd wkrótce zniknął, ale potem znów się pojawił. Mimo to żadna pomoc nie nadeszła. — Wiem już, że na jakikolwiek serwis tej firmy nie mogę liczyć. Wcześniej wydawało mi się, że gdy zdecyduję się na przedsiębiorcę, który jest częścią międzynarodowego koncernu, nie dojdzie do takiej sytuacji. Myliłem się, jak widać — mówi rozgoryczony.

Nasz rozmówca podkreśla, że tego typu działania firm z branży OZE mogą skutecznie zniechęcić Polaków do instalowania odnawialnych źródeł energii m.in. z uwagi na fakt, że nie wiadomo, komu teraz można ufać.

E.ON Foton tłumaczy: jakość naszych usług jest wysoka

Co na ten temat sądzą przedstawiciele firmy E.ON Foton? Zapytaliśmy o to E.ON, dawniej Innnogy. Od 2021 roku firma E.ON Foton, która wcześniej działała jako Foton Technik, jest częścią międzynarodowego koncernu.

Okazuje się, że jej przedstawiciele nie mieli świadomości, że w sieci znajduje się tyle negatywnych wpisów na ich temat. Poprosili więc o wskazanie, gdzie znajdują się takie komentarze. Odpowiedź firmy, na którą czekaliśmy blisko trzy dni, była jednak wymijająca.

Naszym priorytetem jest zapewnienie klientom kompleksowej opieki zarówno w ramach umowy, jak i poza nią. Zawsze dążymy do tego, aby wspierać użytkowników naszych instalacji fotowoltaicznych i pomp ciepła, w pierwszej kolejności stosując rozwiązania bezpłatne, wynikające z umowy i warunków darmowego serwisu. Działamy w taki sposób, by wszystkie zapisy umowy były realizowane. W sytuacjach, gdy zgłoszenia klientów wykraczają poza zakres gwarancji, proponujemy profesjonalne usługi płatne dodatkowo – napisała firma.

Dalej czytamy, że od momentu największego wzrostu zainteresowania instalacjami fotowoltaicznymi i pompami ciepła minęły już ponad dwa lata. Według firmy to oznacza, że kupione wówczas urządzenia wkroczyły w okres obsługi pogwarancyjnej.

"Jesteśmy świadomi wzrostu liczby tego typu zgłoszeń serwisowych i pracujemy, aby realizować je wszystkie jak najszybciej. Mimo to zwiększona liczba zleceń może prowadzić do dłuższego czasu oczekiwania na usługi" — napisało biuro prasowe E.ON.

Firma przyznaje jednocześnie, że w tej chwili nie ma opóźnień w realizacji montażu instalacji, ale taka sytuacja występowała w przeszłości. "Opóźnienia w realizacji usług, podobnie jak cały rynek, mieliśmy w okresie nasilonego zainteresowania przydomowymi instalacjami OZE. Wynikały one z globalnej sytuacji — takiej jak pandemia czy konflikt w Ukrainie, które m.in. wpływały na dostępność podzespołów na rynku. Aktualnie sytuacja ustabilizowała się, umowy realizujemy zgodnie z planem" – tłumaczy E.ON Foton.

Zaznacza także, że wewnętrzne statystyki firmy pokazują, że liczba zgłoszeń reklamacyjnych znacząco spadła w porównaniu do poprzednich lat.

Jest to dla nas sygnał, że jakość naszych usług jest wysoka i większość klientów jest z nich zadowolona – wyjaśnia biuro prasowe spółki.

UOKiK potwierdza: dostaliśmy taki sygnał

Ustaliliśmy, że część niezadowolonych klientów firmy E.ON Foton złożyła doniesienia do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Inni zdecydowali się na zawiadomienie Wojewódzkich Inspektoratów Inspekcji Handlowej.

Poprosiliśmy UOKiK o potwierdzenie, czy dotarły do urzędu sygnały od niezadowolonych klientów firmy E.ON Foton. Zapytaliśmy także o to, jakie kroki powinny podjąć osoby, które nie mogą wyegzekwować np. naprawy sprzętu wynikającej z gwarancji.

W odpowiedzi Kamila Guzowska z departamentu komunikacji UOKiK przyznała, że urząd odnotował w grudniu ubiegłego roku zgłoszenie dotyczące firmy E.ON Foton. Chodziło właśnie o problem z serwisem pompy ciepła i utrudniony kontaktu z firmą.

Wpływające do nas sygnały i zgłoszenia analizujemy zgodnie z naszymi kompetencjami, czyli pod kątem naruszenia zbiorowych interesów konsumentów oraz zakazu stosowania niedozwolonych postanowień umownych — wyjaśniła urzędniczka.

Dodała, że jeśli mamy zastrzeżenia do jakości wykonanej usługi lub produktu firmy, powinniśmy od razu składać reklamację przedsiębiorcy. Dodatkowo można korzystać ze wsparcia rzeczników konsumentów, którzy powołani są do udzielania pomocy przy rozwiązywaniu indywidualnych spraw. Inną drogą jest zasięgnięcie porady na infolinii lub w formie mailowej na stronie UOKiK, a także napisanie oficjalnej skargi do urzędu.

Polska liderem na rynku pomp w UE, ale sprzedaż spada

Urząd Antymonopolowy analizuje sytuację na rynku pomp ciepła już od ubiegłego roku. Powodem jest duża liczba skarg, które w ostatnim czasie wpłynęły na firmy. Poważny problem stanowią także urządzenia sprowadzane z Chin. Często przy pełnej mocy ich osiągi są niewystarczające, za to zużycie energii jest duże.

Tymczasem według Pawła Lachmana, prezesa Polskiej Organizacji Rozwoju Technologii Pomp Ciepła (PORT PC), głównym problemem na rynku pomp ciepła jest przede wszystkim brak odpowiedniej kontroli tych urządzeń. Jego zdaniem takie wyrywkowe kontrole powinny być przeprowadzane od ośmiu lat. Przekonuje, że z powodu braku działań w tym obszarze klienci są zostawieni sami sobie, bo nie mają pewności, że sprzęt sprzedawany na polskim rynku spełnia odpowiednie wymogi.

Z ostatniego raportu Zero Carbon Analytics wynika, że Polska jest w tej chwili liderem w zakresie rozwoju rynku pomp ciepła w Unii Europejskiej. W 2022 r. nasz kraj odnotował największy wzrost sprzedaży tych urządzeń w porównaniu do innych państw europejskich. Co trzecie urządzenie grzewcze, które zostało wówczas zainstalowane w Polsce, było pompą ciepła.

Stanowiło to wzrost o nieco ponad 100 proc. w porównaniu z 2021 r. Jednak już w pierwszym półroczu 2023 r. zanotowano znaczący spadek. W porównaniu z analogicznym okresem z 2022 r. sprzedaż pomp ciepła spadła o 40 proc. W drugim kwartale 2023 r. było znacznie gorzej. Sprzedaż tych urządzeń spadła aż o ponad 55 proc. w porównaniu z tym samym okresem z 2022 r.

Agnieszka Zielińska, dziennikarka money.pl

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(417)
Waldemar
2 tyg. temu
Centrum Poszkodawanych Prosumentów - 729 968 409
Miki
2 miesiące temu
Europejski unijny sposób jak oszukać swoich mieszkańców wkręcając w to rządy swoich krajów członkowskich i ich wymiary sprawiedliwości . Super ustawka , sam doświadczyłem , ze stratami na sądy ale jakoś się wywinął .
Servisant
2 miesiące temu
Znam osiem osób, którym spaliła się instalacja PV założona przez firmę Tę firmę. Powodem był zły montaż. Też nie uzyskały pomocy od gwaranta. Mam też informację o kiepskiej obsłudze gwarancyjnej pomp ciepła w firmie Buderus.
Kaitek
2 miesiące temu
Czy ludzie nie wiedzą że odalanie się od paleniska i ognia i wierzenie że lodówka nas ogrzeje to wyrzucenie pieniedzy w błoto tak jak panele gdy mamy 30 procet słońca w roku a licznika nie oszukasz o zlicza nawet twoją ładowarke 5 watowa cie kosztuje
Cóż
2 miesiące temu
Ja jestem ciekawy ile jest takich firm które są otwierane na rok góra dwa lata bo to jest jeszcze inna sprawa. Też "pomagając" wypełnić papiery żeby dostać jak największe dofinansowanie a jak kiedyś zaczną się kontrolę to ci ludzie zostaną z ręką w nocniku. U mnie po około roku czasu przerwy znów zaczęli chodzić po domach "spece" od fotowoltaiki i pomp ciepła i często to są ludzie bardzo natarczywi co już samo w sobie świadczy co w tej branży się dzieje.
...
Następna strona