- W Ministerstwie Finansów cały czas pamiętamy o trudnej sytuacji samorządów w 2024 r. - powiedział szef resortu na środowym (21 sierpnia) posiedzeniu Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego. Dodał, że w tym roku trafi do nich 10 mld zł.
Samorządowcy nie dowierzają w reformę Domańskiego
Andrzej Domański stwierdził, że będzie to forma kroplówki, zastrzegając jednocześnie, że "nie lubi tego słowa".
- Łącznie z m.in. przekazaną już subwencją rozwojową, środkami na podwyżki dla nauczycieli przedszkolnych, pomoc dla samorządów w tym roku wyniesie 17 mld zł - przekazał polityk.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Korzyści rzędu 24 mld zł
Strona samorządowa pozytywnie zaopiniowała projekt ustawy o dochodach samorządów, choć zgłosiła do niego swoje zastrzeżenia.
- W 2026 r. dokonamy przeglądu funkcjonowania reformy finansowania samorządów, bazując na danych z roku 2025 - poinformował minister Domański.
Szef resortu zapowiedział także utworzenie w budżecie rezerwy na kwotę 700 mln zł "w związku z postulatami dotyczącymi opieki społecznej".
- Mówimy o korzyściach dla samorządowców rzędu ponad 24, prawie 25 mld zł w przyszłym roku - przekazał.
Rewolucja dla samorządów
W projekcie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego zaproponowano odejście od obecnej zasady, według której dochód samorządów z tytułu PIT i CIT naliczany jest od podatku należnego danej JST. Od przyszłego roku dochody samorządów z PIT i CIT liczone będą jako procent od dochodów podatników danego podatku z terenu danej JST.
Każda z kategorii samorządu terytorialnego – czyli gminy, miasta, województwa oraz miasta na prawach powiatu (tę ostatnią kategorię dodano w projekcie) - będzie miała określony procentowy udział w dochodach podatników PIT i CIT. Poza tym samorządy będą partycypować w podatku pobieranym w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Projektowana ustawa ma wprowadzić - zamiast obecnych części subwencji ogólnej - pojęcie potrzeb finansowych JST, które to potrzeby będą podlegać finansowaniu zwiększonymi dochodami z tytułu PIT i CIT i w mniejszym stopniu subwencją ogólną.
W projekcie proponuje się uwzględnianie następujących potrzeb finansowych – wyrównawczych (chodzi o wyrównywanie różnic w dochodach oraz uwzględnienie potrzeb wydatkowych samorządów), oświatowych (obejmujących także edukację przedszkolną), potrzeby rozwojowe (dotyczą inwestycji) oraz potrzeby ekologiczne i uzupełniające.