Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (876 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Notowania
Przejdź na
SM
|
aktualizacja

Na czym polega faktoring bez regresu? Kto może z niego skorzystać?

Podziel się:

Polski Związek Faktorów (PZF) skupia większość firm świadczących obsługę faktoringową na terenie naszego kraju. W swoim najnowszym raporcie podaje, że polscy faktorzy sfinansowali w całym 2022 roku bieżącą działalność krajowych przedsiębiorstw w kwocie około 100 mld euro. Wykupili wierzytelności w formie faktur o łącznej wartości ponad 460 mld zł, czyli o 27 proc. więcej niż przed rokiem. 25 tys. firm zdecydowało się zamienić faktury na gotówkę. Usługi faktoringowe świadczone są w Polsce w różnymi trybie, także z wykorzystaniem faktoringu bez regresu. Czym on jest i kto może skorzystać z takiej oferty?

Na czym polega faktoring bez regresu? Kto może z niego skorzystać?
(Adobe Stock)

To niezależna treść redakcyjna. Artykuł zawiera lokowanie efaktor.com.pl

‌Wprowadzenie do faktoringu bez regresu

Faktoring jest usługą finansową pozwalającą na bieżące zasilenie działalności przedsiębiorstwa. W praktyce faktoring na sprzedaży nieprzeterminowanych faktur, co prowadzi do poprawy płynności firmy.

W przypadku faktoringu faktor (podmiot finansujący) wykupuje wierzytelność z tytułu faktury lub faktur wystawionych przez faktoranta. Wypłaca mu część kwoty wynikającej z sumy umieszczonej na dokumencie. Można w ten sposób minimalizować ryzyko utraty płynności finansowej przedsiębiorstwa. Firma faktoringowa bierze na siebie zobowiązania, co właściwie oznacza, że wchodzi w rolę nowego wierzyciela. Może domagać się od podmiotu zobowiązanego do uiszczenia płatności wywiązania się ze swojego długu.

Istnieje kilka różnych czynników, które pozwalają na dokonanie kategoryzacji usług faktoringowych. Ze względu na przejęcie ryzyka niewypłacalności kontrahenta przez faktora wyróżnia się:

  • Faktoring pełny, czyli faktoring bez regresu, nazywany również właściwym. W przypadku faktoringu bez regresu faktor bierze na siebie ryzyko ewentualnej niewypłacalności kontrahenta. Usługa ta jest korzystna dla faktoranta, ponieważ ma on pełne zabezpieczenie dla swojej płynności finansowej.
  • Faktoring niepełny, czyli faktoring z regresem, nazywany również niewłaściwym – w tym przypadku faktor wykupuje należności od swojego kontrahenta, ale bez jednoczesnego przejmowania ryzyka niewypłacalności ze strony jego odbiorców. Klient faktora nadal ponosi pełną odpowiedzialność za wypłacalność kontrahentów.

Istnieje jeszcze faktoring mieszany, który łączy różne elementy faktoringu bez i z regresem. W przypadku faktoringu mieszanego ryzyko niewypłacalności kontrahenta obejmuje faktor, ale jedynie do sumy określonej w umowie.

Zgodnie z danymi Głównego Urzędu Statystycznego w 2021 roku najpopularniejszym spośród rodzajów faktoringu, biorąc pod uwagę łączną wartość sfinansowanych faktur, był faktoring bez regresu. Co druga umowa dotyczyła tego typu faktoringu.

Jak działa faktoring bez regresu?

Faktor płaci za faktury wystawione przez faktoranta. Przekazywana na rzecz klienta suma jest pomniejszona o odpowiednią opłatę naliczaną za usługę faktoringu. Ponadto po zawarciu stosownej umowy faktor przejmuje wierzytelność, wchodząc w rolę wierzyciela, z pełnym ryzykiem z tym związanym. Nawet jeśli kontrahent faktoranta nie zapłaci za fakturę, faktor nie może żądać zwrotu pieniędzy wypłaconych przy zawieraniu umowy faktoringowej. Kontrahent przy faktoringu pełnym musi być poinformowany, że dana firma korzysta z usług faktoringowych, ponieważ dochodzi do zmiany stosunku wierzytelności.

Główne zalety faktoringu bez regresu 

Już sam fakt tego, że w faktoringu bez regresu to faktor finansuje faktury wraz z ubezpieczeniem należności, stanowi zaletę takiej usługi dla korzystającego. Firma faktoringowa przejmuje na siebie ryzyko niewypłacalności kontrahenta. Wśród głównych zalet faktoringu bez regresu należy wymienić:

  • zabezpieczenie przed ryzykiem niewypłacalności kontrahenta – długi wynikające z nieopłaconych faktur przestają być zmartwieniem przedsiębiorcy;
  • brak konieczności kontaktowania się z kontrahentem – takie obowiązki przejmuje firma faktoringowa;
  • bieżące monitorowanie swoich płatności – łącznie z rozliczeniem spłaty i ewentualną egzekucją długu;
  • natychmiastowe uzyskanie pieniędzy z faktury wystawionej z długim terminem płatności.

Kto może skorzystać z faktoringu bez regresu?

Z faktoringu bez regresu korzystają głównie firmy o ugruntowanej pozycji rynkowej, które są w stanie potwierdzić zdolność kredytową. Często wymagane jest udokumentowanie stałej współpracy z kontrahentami, dla których wystawiane są faktury, bez żadnych opóźnień w spływie należności. Zmniejsza się bowiem w takim przypadku ryzyko podejmowane przez faktora. Co oznacza, że dla firm z sektora MŚP jest stosunkowo trudno otrzymać duży limit na faktoring bez regresu.

Porównanie faktoringu z regresem i bez regresu

Różnice pomiędzy faktoringiem pełnym i niepełnym, czyli bez regresu i z regresem prezentuje poniższa tabela.

 

Faktoring bez regresu

Faktoring z regresem

Ryzyko niewypłacalności przyszłego dłużnika

po stronie faktora

po stronie faktoranta

Koszty

wyższe

niższe

Warunki korzystania z usługi

faktorant musi być wypłacalny, mieć odpowiedni staż rynkowy

usługa dostępna również dla młodych przedsiębiorców, ocena BIK nie stanowi przeszkody

Dostępność

niska

wysoka

Możliwość skorzystania z faktoringu cichego (bez informowania kontrahenta)

nie

tak

Jak wybrać najlepszy faktoring dla Twojej firmy?

Jeśli zależy Ci na tym, by szybko uzyskać płatność za wystawione faktury, a przy tym chcesz zminimalizować koszty bieżące faktoringu, skorzystaj z faktoringu z regresem. Łatwiej go uzyskać bez konieczności dopełniania wielu formalności.

W przypadku jednak, gdy chcesz, by faktor przejął ryzyko niewypłacalności dłużnika, warto skorzystać z faktoringu pełnego, bez regresu. To dobry pomysł, jeśli firma poszukuje finansowania bez ryzyka.

Czy faktoring bez regresu jest dla Ciebie? Wskazówki i wnioski

W przypadku gdy nie chcesz brać na siebie ryzyka niewypłacalności Twoich kontrahentów, a przy tym chcesz otrzymać pieniądze za wystawione faktury w krótkim czasie, bez konieczności czekania na upływ terminu płatności, skorzystaj z faktoringu pełnego, bez regresu. Poprawisz przy tym bilans swojej firmy i zainwestujesz w jej rozwój. Licz się jedynie z tym, że faktoring bez regresu będzie droższą opcją niż faktoring z regresem, a przy tym decyzja o przyznaniu takiego finansowania będzie wymagać spełnienia wielu warunków.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl