Listopadowe wyprzedaże trwają w najlepsze, a przed nami ich szczyt – Black Friday oraz Cyber Monday. Wielkie zakupowe święta już na stałe zagościły w kalendarzach Polaków.
Jak wynika z najnowszych danych ogólnopolskiego panelu badawczego Ariadna, tylko 4 proc. polskich konsumentów nigdy nie słyszało o akcjach zakupowych typu Black Friday czy Black Week. Co więcej, ponad połowa pytanych deklaruje, że korzysta w tym czasie z promocji, także z myślą o świątecznych zakupach. Jak szacuje Salesforce, już ok. 72 proc. konsumentów w Polsce i Europie podczas Black Friday i Cyber Monday kupuje znaczną część prezentów bożonarodzeniowych.
Na popularności zyskują w tym okresie zakupy online. W 2023 r. wartość sprzedaży w sieci podczas Black Friday na świecie zbliżyła się już do 71 mld dolarów i była wyższa o 8 proc. niż w roku poprzednim. Łączny obrót sklepów i platform internetowych w ostatni weekend listopada może stanowić nawet 25 proc. wszystkich zamówień w listopadzie. Jak wylicza Salesforce, zakupy online podczas Czarnego Piątku w 2023 r. wybrało aż 72 proc. Polaków. Jeden konsument wydał średnio ok. 1000 zł.
Chcemy płacić bezpiecznie i wygodnie
Preferencje zakupowe Polaków, zmieniają się dynamicznie, to pokazuje wzrost sprzedaży w internecie. Dziś – jak wskazuje Strategy& – polski konsument przy wyborze produktów na pierwszym miejscu stawia cenę, jest otwarty na technologię, a najłatwiej do niego dotrzeć poprzez social media, szczególnie za pomocą spersonalizowanych reklam.
Pozostając przy technologii, 59 proc. osób regularnie robi zakupy przez urządzenia mobilne (średnia dla państw CEE to 50 proc.). Podczas zakupów chętnie wspieramy się też narzędziami oferowanymi przez sztuczną inteligencję, m.in. do rekomendowania produktów (45 proc. badanych).
Z najnowszych rozwiązań korzystamy również przy płatnościach, doceniając duży wybór szybkich i przede wszystkim bezpiecznych metod regulowania rachunków. Zapewnia ją technologia tokenizacji, która pozwala zastąpić wrażliwe dane, np. numer karty innym ciągiem cyfr, tzw. tokenem). Mowa tu o kartach płatniczych, przelewach natychmiastowych czy usłudze Click to Pay (szybkim sposobie płacenia w internecie bez podawania danych karty przy każdym jej użyciu).
Już ponad 2/3 transakcji w sklepach oraz punktach usługowych odbywa się w sposób cyfrowy – szacuje Fundacja Polska Bezgotówkowa. Co więcej, 60 proc. respondentów przyznaje, że w 2023 r. bezgotówkowo płaciło częściej niż w 2022 r. Co ciekawe, głównie w sklepach z obuwiem i odzieżą (70 proc.), w sklepach wielkopowierzchniowych – supermarketach i hipermarketach (69 proc.), a także w księgarniach, kioskach, sklepach papierniczych, drogeriach i aptekach (65 proc.).
W ogólnej liczbie transakcji najszybciej rośnie udział płatności mobilnych – z 14 proc. w 2022 r. do 23 proc. rok później. Polacy chcą płacić przede wszystkim bezpiecznie i wygodnie, a oba te warunki spełnia telefon, zegarek czy portfel płatniczy.
Dla 90 proc. pytanych przez Fundację Polska Bezgotówkowa płacenie kartą jest opcją wygodną lub bardzo wygodną, 95 proc. uważa ją za szybką lub bardzo szybką, a 79 proc. za bezpieczną lub bardzo bezpieczną.
Co na to przedsiębiorcy?
Konsumenci chcą dziś płacić tak, jak lubią – szybko i wygodnie, a szeroki wybór metod płatności nierzadko determinuje to, czy w danym sklepie zrobią zakupy. Przedsiębiorcy jako jedną z głównych przyczyn posiadania terminala płatniczego podają oczekiwania swoich klientów.
- Na osiedlu mam kilka warzywniaków, ale tylko w jednym z nich jest terminal i to do tego punktu ustawiają się najdłuższe kolejki. Co kilka dni i ja staję w tym w ogonku, bo zazwyczaj nie mam przy sobie gotówki. Nie potrzebuję jej, bo w większości sklepów mogę płacić kartą, tak jest bezpiecznie, szybko i przede wszystkim wygodnie – zauważa Monika, dziennikarka z Kielc.
W dobie powszechnej cyfryzacji, firmy, sklepy i punkty usługowe, które udostępniają swoim klientom szeroki wybór form płatności, wygrywają na konkurencyjnym rynku. Gwarantując konsumentom szybkość, wygodę i bezpieczeństwo transakcji, odpowiadają na ich podstawowe potrzeby, a co za tym idzie przekonują do zrobienia zakupów czy skorzystania z usług właśnie w tym, a nie innym punkcie. W ten sposób zatrzymują przy sobie klientów i przyciągają nowych, także młodszych, którzy w większości płacą elektronicznie, a w efekcie zwiększają obrót i przychody.
- Terminal płatniczy lub terminal w telefonie, doskonale sprawdza się w wielu rodzajach działalności, w tym sezonowej czy mobilnej, podnosi jakość obsługi klienta oraz gwarantuje tak pożądaną przez konsumentów elastyczność w wyborze metody płatności. Istotne jest, aby każdy mógł zapłacić tak, jak lubi – zauważa Joanna Erdman, prezes zarządu Fundacji Polska Bezgotówkowa.
Wsparcie dla przedsiębiorców
Działający od ponad 7 lat Program Polska Bezgotówkowa umożliwia małym i średnim przedsiębiorcom przetestowanie terminala tradycyjnego i tego w telefonie przez okres 12 miesięcy. Tylko do końca października do Programu przystąpiło prawie 0,5 mln podmiotów, w tym przede wszystkim mikro- i małe firmy, w których zainstalowano blisko 655 tys. urządzeń do przyjmowania płatności cyfrowych.
Najwięcej terminali zainstalowali przedsiębiorcy działający w takich sektorach jak: handel (24,4 proc.), sprzedaż i naprawa pojazdów (24,3 proc.), opłaty i rachunki (15,6 proc.) oraz HoReCa, wypoczynek, rozrywka (15,4 proc.). Przodują województwa: pomorskie (18,56 proc.), dolnośląskie (18,48 proc.) i zachodniopomorskie (18,02 proc.). Najwięcej terminali z Programu przypadających na 1000 mieszkańców mają: Biała Podlaska, Sopot i Świnoujście, a także powiat tatrzański, pucki i nowodworski.
Co zyskują przedsiębiorcy, którzy przystępują do Programu?
Przede wszystkim możliwość bezpłatnego korzystania przez rok z terminala i aplikacji płatniczych na urządzenia mobilne. Firmy nie ponoszą też kosztów wdrożenia rozwiązania oraz obsługi transakcji do 100 tys. zł (roczny obrót na jeden terminal). Co ważne, po bezpłatnym okresie testowym, przedsiębiorcy mogą zobaczyć, jakie efekty ma to narzędzie na ich biznes – obroty, liczbę klientów czy koszty. Na stronie Fundacji istnieje możliwość wybrania kilku dostawców płatności w celu porównania ich ofert po zakończeniu bezpłatnego okresu testowego.
Więcej o Programie można przeczytać na stronie Fundacji.
Płatna współpraca z Fundacją Polska Bezgotówkowa