Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
HTO
|

Nawet 300 km/h. Polska firma zapowiada superszybkie pociągi

1
Podziel się:

Pesa chce wykorzystać szansę, jaką daje projekt Centralnego Portu Komunikacyjnego i stworzyć pociąg Kolei Dużych Prędkości. Firma liczy na szybkie przygotowanie prototypu. Na razie dysponuje cyfrową symulacją pojazdu, który może osiągnąć prędkość 300 km/h - informuje wnp.pl

Nawet 300 km/h. Polska firma zapowiada superszybkie pociągi
Pierwszy odcinek Kolei Dużych Prędkości ma być dostępny w 2028 r. (Adobe Stock, Boguslaw Smardzewski)

Pierwszy odcinek Kolei Dużych Prędkości w Polsce ma być gotowy w 2028 r. - przekonuje pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego, Marcin Horała. W założeniu ogromne przedsięwzięcie ma połączyć liniami kolejowymi kraje, które działają w ramach inicjatywy Trójmorza, czyli leżące nad morzami: Bałtyckim, Adriatyckim oraz Czarnym. Docelowo ma powstać 4,5 tys. km linii Kolei Dużych Prędkości.

- Projekt Centralnego Portu Komunikacyjnego to dla nas olbrzymia szansa - mówi Jacek Konop, wiceprezes zarządu ds. technicznych Pesy w rozmowie z wnp.pl

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Greenpact - rozmowa z Mateuszem Żydkiem

Pociąg może być gotowy do 2030 r.

Pesa, która jest polskim producentem pojazdów szynowych, konsekwentnie od 2020 r. interesuje się projektem Centralnego Portu Komunikacyjnego oraz powiązaną z nim Koleją Dużych Prędkości (KDP). Jak przyznaje Konop w rozmowie z wnp.pl, udział w inwestycji jest wpisany w długoterminową strategię spółki.

Jedną z realizacji ma być dostawa pociągów, które będą obsługiwały KPD. W założeniu prędkość eksploatacyjna osiągana na liniach szybkiej kolei ma wynosić 250 km/h, a techniczna 290 km/h. Jak przyznał Konop, pociągi produkowane przez Pesę do tej pory osiągają prędkość maksymalną 200 km/h.

Jak zapewnia wiceprezes zarządu ds. technicznych Pesy, firma będzie gotowa dostarczyć szybkie pociągi KDP za siedem lat, czyli do 2030 r. - czytamy. Przygotowane przez Pesę symulacje cyfrowe wskazują, że projektowana maszyna może osiągać 300 km/h. - Do pełni szczęścia potrzebujemy zbudować prototyp i zacząć go użytkować - powiedział Konop.

Pesa skupia się nie tylko na pociągach

Rozwój CPK oraz KDP to ogromna szansa, którą Pesa chce w pełni wykorzystać. Chodzi nie tylko o dostarczenie pociągów pasażerskich, ale stworzenie "ekosystemu" komunikacyjnego - czytamy na wnp.pl. Ma on polegać na dostarczeniu także innych pojazdów szynowych, które zapewnią szybki transport nie tylko ludzi, ale towarów, w tym militariów.

Konop przypomniał, że Kolej Dużych Prędkości ma w założeniu łączyć nie tylko największe miasta w Polsce, ale także te zlokalizowane w Czechach, Węgrzech, krajach bałtyckich, itd. Aby system podróży międzynarodowej działał sprawnie, potrzeba zsynchronizować rozkłady jazdy oraz wykorzystać linie regionalne - czytamy. Przedstawiciel Pesy twierdzi, że właśnie w kompetencjach firmy należy budowanie zarówno pociągów KPD, jak i regionalnych.

- W związku z rozbudową systemu kolejowego w Polsce bardzo ważna będzie obsługa portów, a ze względu na konieczność ograniczenia emisji CO2 i generalnie CSR świetnie nada się do tego nasza lokomotywa wodorowa - mówi Konop w rozmowie z wnp.pl

Jeśli chcesz być na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami ekonomicznymi i biznesowymi, skorzystaj z naszego Chatbota, klikając tutaj.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(1)
WYRÓŻNIONE
Prezydent2025
2 lata temu
Pasa przerobiła z ORLENEM jakąś starą lokomotywę na paliwo widokowe. W Niemczech takie składy zaczęły w 2022 roku jeździć komercyjnie na liniach lokalnych. Kolej dużych prędkości na wodór. No jak 250 km/h to duża prędkość to już widzę duży przekręt.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (1)
Prezydent2025
2 lata temu
Pasa przerobiła z ORLENEM jakąś starą lokomotywę na paliwo widokowe. W Niemczech takie składy zaczęły w 2022 roku jeździć komercyjnie na liniach lokalnych. Kolej dużych prędkości na wodór. No jak 250 km/h to duża prędkość to już widzę duży przekręt.