Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Jacek Losik
Jacek Losik
|
aktualizacja

Niespodziewany problem nowej Zakopianki. Kierowcy są zdezorientowani

90
Podziel się:

GDDKiA w piątek udostępniła do użytku odcinek nowej Zakopianki między Rdzawką a Nowym Targiem. Niedzielne powroty - w dodatku na sam koniec wakacji szkolnych - są pierwszym ważnym testem dla infrastruktury. Ale wielu zdezorientowanych kierowców omija trasę, bo ufają nawigacji Google zamiast znakom.

Niespodziewany problem nowej Zakopianki. Kierowcy są zdezorientowani
Otwarcie drogi krajowej nr 47 Rdzawka - Nowy Targ, czyli elementu nowej Zakopianki (PAP, Grzegorz Momot)

"Od dziś korki w Klikuszowej przechodzą do przeszłości" - ogłosił w piątek (30 sierpnia) krakowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, otwierając 16 km nowej Zakopianki między Rdzawką a Nowym Targiem.

Jak sytuacja wygląda w praktyce? Nawigacja Google Maps pokazuje, że podróż z Zakopanego do obwodnicy Krakowa, a konkretnie do wjazdu na autostradę A4 (97,4 km) trwa niecałą 1 godz. 40 min. Rzecz w tym, że pokonać tę trasę można o blisko 50 min krócej. Kierowcy jednak z tej możliwości nie korzystają, jak money.pl dowiedział się od GDDKiA.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Nawet 50 proc. marży brutto na sprzedaży farb - Piotr Mikrut, prezes Grupy Śnieżka w Biznes Klasie

Korków na nowej Zakopiance brak, ale nie chwalmy dnia przed zachodem

Kacper Michna, rzecznik krakowskiego oddziału GDDKiA w rozmowie z money.pl podaje, że czas przejazdu między Nowym Targiem a wjazdem na autostradę A4 pod Krakowem zajmuje 56 min (stan na godz. 14), ale jeśli wybierze się nową Zakopiankę. Trzeba jednak być czujnym, bo nawigacja Google prowadzi na starą trasę (na poniższej mapie).

Zdezorientowani kierowcy dzwonią teraz do centrali GDDKiA. Nie ma jednak innej rady, jak zaufać znakom drogowym kierującym na drogę krajową nr 47, a nie nawigacji, która nie nadążyła z aktualizacją map. Dodajmy, że obecnie nowa Zakopianka Nowy Targ - Rdzawka wygląda, jak niżej.

- W sobotę i w niedzielę ruch odbywa się bez problemów - zaznacza jednak w rozmowie z  money.pl rzecznik krakowskiego oddziału GDDKiA. Ocenia, że jeśli chodzi o wydostawanie się z Podhala, to widać "ogromne postępy". Dodaje, że przy umiarkowanym ruchu trasę Kraków - Zakopane pokonywało się o ok. 40 minut dłużej, niż dzisiaj. W najgorszych dniach podróż starą trasą zajmowała nawet 5 godzin.

Nie tylko wąskie gardła, ale i sami kierowcy powodują korki

O ile zmotoryzowani mogą być raczej spokojni o to, że dwujezdniową nową Zakopianką z dwoma pasami w obu kierunkach pojadą bez większych przeszkód, nawet w przypadku jakiegoś zdarzenia drogowego, inaczej sytuacja wygląda na elementach starej trasy Kraków - Zakopane.

Kacper Michna uprzedza, że na wąskie gardła, np. światła w Libertowie. Dodajmy, że utrudnień można spodziewać się także ewentualnie na odcinku Nowy Targ - Zakopane, ponieważ jego przebudowa, poprawiająca przepustowość, jest dopiero przygotowywana. Tą częścią nowej Zakopianki, z lewo- i prawoskrętami, kierowcy pojada najszybciej na początku lat 30.

Dlatego, pamiętając, że dzień powinno się chwalić dopiero po zachodzie słońca, kierowcy muszą mieć świadomość, iż sytuacja może się szybko zmienić np. wskutek kolizji, więc nie warto zwlekać z wyruszeniem w podróż powrotną.

Kierowcy przekonali się o tym 30 sierpnia. W Szaflarach, czyli przed nową drogą, doszło do wypadku motocykla i dwóch samochodów osobowych. Natychmiast zaczęły tworzyć się gigantyczne korki.

Kierowcy jeżdżą po placu budowy

Nowa Zakopianka między Rdzawką a Nowym Targiem - zaznaczmy - nie jest drogą ekspresową. Trzeba zwracać uwagę na ograniczenia prędkości, o których informują znaki. Zaznaczmy, że inwestycja jeszcze całkowicie się nie zakończyła, dlatego na trasie obowiązywać przez pewien czas będzie wyśrubowany limit do 70 km/h.

Na trasie powstało 27 obiektów, z czego 12 jest długich na ponad 100 m. Najdłuższe estakady zlokalizowane są - jak pisaliśmy - w Lasku (687 m) i przed węzłem Nowy Targ Zachód (527 m).

W ramach inwestycji powstały cztery węzły: Obidowa, Klikuszowa, Nowy Targ Zachód i Nowy Targ Południe. Od piątku cała droga między stolicami Małopolski i Podhala jest dwujezdniowa i dwupasmowa.

Inwestycja jest realizowana ze środków budżetu państwa. Wartość kontraktu to prawie 995 mln zł. Wykonawcą jest firma Intercor. Drogę oddano z opóźnieniem, ale GDDKiA wyjaśniała, że to efekt długich i srogich zim na Podhalu, a nie są to warunki sprzyjające pracom budowlanym.

Jacek Losik, dziennikarz money.pl

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
infrastruktura
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(90)
Evita
11 godz. temu
Niekończącej się epopei drogi przeklętej, ciąg dalszy -Tym razem to wujek Google okazał się być winnym! Kiedy się to skończy, nawet jasnowidz widzi to czarno
Karol
wczoraj
W warszawie tunel pod Ursunowem na mapach googla pojawil sie po pol roku. Tam ma Polakow ta kirpiracja -w tunelu.
Bart
2 dni temu
Problem zakopianki? Niespodziewany??? Pewnie powinni czekać z otwarciem do aktualizacji mapy... Mistrzowie kierownicy więcej patrzą w ekranik niż przed siebie. Nie umieją czytać tablic kierunku. Nie wiedzą którędy chcą jechać. Bez nawigacji są bezradni. Niedługo wodę w toalecie będzie się spuszczać przez fejsbuka.
Dexter
2 dni temu
Problem jest bezgraniczne zaufanie nawigacji. Jakby nagle padła to wiele osób nie dotarłoby do domu z pracy.
Polak z Gfańs...
2 dni temu
Brawo. Wystarczyla zmiana rządu.
...
Następna strona