Z podwyższonego limitu mogą skorzystać rodziny wielodzietne, gospodarstwa domowe z osobami niepełnosprawnymi oraz rolnicy. Wniosek z odpowiednim oświadczeniem można wysłać listownie, albo złożyć w punkcie obsługi klienta sprzedawcy energii, a także elektronicznie: przez platformę ePAUP, stronę internetową sprzedawcy lub oferowaną przez niego aplikację. Oświadczenie jest także dostępne w aplikacji mObywatel.
Zgodnie z ustawą o ochronie odbiorców, w 2023 r. wszystkie gospodarstwa domowe, do zużycia 2 MWh korzystają z zamrożonych cen energii elektrycznej, takich samych jak w 2022 r. Po przekroczeniu tego progu obowiązują wyższe stawki.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Tańszy prąd. Oto, kto może złożyć wniosek
Ustawa definiuje jednak tzw. odbiorców uprawnionych, którzy mogą wnioskować o podniesienie limitu. Dla gospodarstw, w których znajduje się osoba z niepełnosprawnością, można starać się o podniesienie progu do 2,6 MWh, a posiadacze Karty Dużej Rodziny oraz rolnicy - do 3 MWh.
Rolnicy powinni dołączyć do wniosku kopię decyzji o podatku rolnym. Z kolei rodziny wielodzietne mogą zostać poproszone o przedstawienie Karty Dużej Rodziny, a osoby z niepełnosprawnością – o przedłożenie dokumentu potwierdzającego swój status. W dwóch ostatnich przypadkach wprowadzenie takiego wymogu zależy od sprzedawcy.
Odbiorcy, którzy mają odrębne umowy na sprzedaż i dystrybucję energii elektrycznej muszą złożyć odrębne oświadczenia - sprzedawcy i dystrybutorowi. Zamrożenie cen prądu nie obejmuje gospodarstw domowych, które mają za sprzedawcą umowę terminową z gwarancją stałej ceny. W takim przypadku odbiorcę obowiązują ceny gwarantowane w umowie.