Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. MZUG
|

Nowe przepisy dotyczące opon weszły w życie. Ceny mogą pójść w górę

98
Podziel się:

Nowe przepisy dotyczące wymiany opon weszły właśnie w życie. Unijne regulacje odnoszące się do zużytych opon mają na celu nie tylko poprawę bezpieczeństwa, ale także mają przynieść oszczędności rzędu 128 milionów opon rocznie - informuje polskiobserwator.de. To jednak może podnieść ich ceny.

Nowe przepisy dotyczące opon weszły w życie. Ceny mogą pójść w górę
Nowe, unijne regulacje dotyczące opon weszły w życie (WP, Marcin Łobodziński)

Unijne rozporządzenie R117-04, ma na celu zachęcenie kierowców do rzadszej wymiany opon. Chodzi o zachęcenie zmotoryzowanych do rzadszej wymiany opon w swoich pojazdach, by zredukować ślad węglowy unijnego przemysłu oponiarskiego. Nowe przepisy wymagają, aby opony spełniały te same minimalne wymagania dotyczące hamowania na mokrej nawierzchni przy minimalnej głębokości bieżnika 1,6 mm, jak w przypadku nowych opon.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Kto zapłaci akcyzę za elektryki? Adam Sikorski w Biznes Klasie.

Ceny mogą pójść w górę

Te regulacje mają za zadanie ograniczyć negatywny wpływ na środowisko, który wynika z przedwczesnego złomowania i recyklingu opon. Unia Europejska uważa, że jeśli konsumenci będą wówczas rzadziej je wymieniać, co przyniesie korzyści środowiskowe.

W związku z tym nowe unijne rozporządzenie R117-04 wprowadza wymóg, aby parametry trakcyjne opon, zwłaszcza dotyczące długości hamowania na mokrej nawierzchni, były zbliżone przez cały okres użytkowania opony – od momentu wprowadzenia na rynek aż do osiągnięcia minimalnej głębokości bieżnika. Innymi słowy, opony mają zapewniać stabilne parametry jazdy i hamowania, niezależnie od tego, czy są nowe, czy ich bieżnik zmniejszył się do mniej niż 2 mm.

Nowe opony, które będą dostępne na rynku od końca 2024 roku, będą posiadały specjalne oznaczenia, informujące o stanie, w jakim przeprowadzono różne testy. Jak podaje portal motoryzacja.interia.pl, cytowany przez moto.pl, tak znaczne oszczędności mogą wpłynąć na ceny opon - czytamy.

Według obliczeń firmy Michelin, wdrożenie nowego rozporządzenia może zmniejszyć zapotrzebowanie na nowe opony w Europie o 128 milionów sztuk rocznie, co przyczyni się do redukcji emisji CO2 o około 6,6 miliona ton metrycznych. Firma twierdzi również, że wydłużenie okresu użytkowania opon mogłoby zaoszczędzić europejskim kierowcom do 7 miliardów euro rocznie.

Chociaż te dane są interesujące, trudno wyobrazić sobie, że europejska branża oponiarska zrezygnuje z 7 miliardów euro rocznie - podkreśla portal motoryzacja.interia.pl. Szczególnie że przewidywany przez Michelin spadek popytu na nowe opony o 128 milionów sztuk oznacza zmniejszenie rynku o ponad 1/3. Przykładowo, w 2020 roku całkowita sprzedaż opon do samochodów w UE wyniosła 315 milionów sztuk. Można zatem prognozować, że aby utrzymać dotychczasowe przychody, producenci opon mogliby podnieść ceny o około 30 procent. Nie oznacza to jednak, że tak się stanie.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(98)
Dzido
wczoraj
Jedynie co robi chora całkowicie UE w kwestii ochrony środowiska i poprawy bezpieczeństwa to winduje ceny na wszystko to jedyny znany im sposób jak to się skończy to wiemy już jeden komunizm był
RACJONALNY
1 tyg. temu
Cały świat się śmieje z tej unii ( pacanów)- Chiny zarabiają produkując jak najwięcej ( w 4 literach mając ekologię i zmiany klimatyczne)..Teraz,dzięki europacanom z Brukseli będziemy jeździć na łysych oponach i zabijać się,by normy eko zachować. Toż to dużo głupsze niż komunizm. To doprowadzi do ekonomicznego upadku Europy i zepchnięciu jej na margones. Powodzenia,euro"geniósze"
jki
1 tyg. temu
a gełometrie pojazdu to co tydzień trzeba robić żeby opona unijne derektywy wytrzymała haha
obserwator
1 tyg. temu
W programie Cejrowskiego widziałem jak z takich starych opon robią klapki.
Rysiek
1 tyg. temu
Dziadtransy już dawno jeżdżą eko. Do pojawienia się pierwszych drutów. ITD potwierdzi
...
Następna strona