Od 1 listopada 2024 roku kierowców w Polsce czekają zmiany związane z rozszerzeniem systemu poboru opłat drogowych e-TOLL. "Nowo dołączone odcinki są w większości przedłużeniem dróg, które już teraz są objęte obowiązkiem wniesienia opłaty. Wnoszenie opłaty elektronicznej jest obowiązkowe dla użytkowników pojazdów ciężkich tj. pojazdów samochodowych, zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony i autobusów" - informuje resort finansów.
Jak czytamy w komunikacie, o nowych, płatnych odcinkach dróg, kierowcy dowiedzą się ze znaków rozmieszczonych w ciągu rozszerzonej sieci dróg płatnych. "W szczególności na nowe znaki powinni zwrócić uwagę użytkownicy lokalnych dróg (m.in. okolic Szczecinka, Wałcza, Jarocina, Ostrowa Wielkopolskiego czy Kępna) po których do tej pory poruszali się bezpłatnie" - przestrzega resort.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Nowe przepisy obejmą dodatkowe 1600 km autostrad, dróg ekspresowych oraz krajowych, co sprawi, że łączna długość płatnych odcinków wzrośnie do 3620 km. Na liście nowych odcinków dróg objętych opłatami e-TOLL znalazły się m.in.:
- Autostrady: A1 (Toruń Południe – Gorzyczki), A2 (Modła Królewska – Kałuszyn), A4 (Zgorzelec – Korczowa), A6 (Kołbaskowo – Szczecin Dąbie).
- Drogi ekspresowe: S1 (Pyrzowice – Zwardoń), S2 (Konotopa – Lubelska), S3 (Parłówko – Bolków), S5 (Bydgoszcz Północ – Wrocław Północ), S7 (Gdynia – Zakroczym), S8 (Wrocław – Łódź), S10 (Szczecin – Toruń), S11 (Szczecinek – Jarocin), S12 (Puławy Zachód – Piaski Wschód), S19 (Lublin – Rzeszów), S61 (Śniadowo – Suwałki), S79 (Warszawa – Marynarska).
Kara za brak opłaty
Kierowcy muszą się pilnować, bo za brak opłaty nakładane są automatyczne kary. Fiskus oraz Główny Inspektorat Transportu Drogowego (GITD) dysponują nowoczesnymi narzędziami, które umożliwiają skuteczne monitorowanie opłat drogowych w czasie rzeczywistym. Wykorzystywane są m.in. radiowozy GITD wyposażone w kamery ANPR/OCR, które rozpoznają tablice rejestracyjne i sprawdzają, czy kierowca uiścił opłatę za przejazd. Brak opłaty za przejazd może skutkować karą w wysokości 500 zł.
System e-TOLL działa w oparciu o nowoczesną technologię nawigacji satelitarnej (Global Navigation Satellite Systems - GNSS), która polega na przesyłaniu danych geolokalizacyjnych pojazdu do systemu w celu naliczenia opłaty elektronicznej - przypomina resort finansów.
Przekazywanie danych jest możliwe dzięki urządzeniu lokalizacyjnemu, w które pojazd musi być wyposażony. Użytkownicy, aby wnieść opłatę za przejazd drogą płatną, wybierają spośród dostępnych narzędzi do wnoszenia opłat, urządzenie dostosowane najbardziej do ich potrzeb:
- urządzenie pokładowe OBU (On Board Unit),
- Zewnętrzny System Lokalizacyjny (ZSL),
- bezpłatną aplikację mobilną e-TOLL PL.