Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. PAM
|
aktualizacja

Orlen kupił niezwykły pojazd. Pierwszy taki w Polsce

188
Podziel się:

Orlen rozpoczął testy lokomotywy napędzanej wodorem, kupionej od Pesy. To pierwszy taki pojazd w Polsce. Do 20230 roku paliwowy gigant planuje przeznaczyć 7,4 mld zł na inwestycje w technologie oparte na odnawialnych źródłach energii.

Orlen kupił niezwykły pojazd. Pierwszy taki w Polsce
Orlen testuje pierwszą w Polsce lokomotywę na wodór (Materiały prasowe, PESA Bydgoszcz)

Państwowy gigant paliwowy kupił od bydgoskiej Pesy lokomotywę wodorową — pierwszy tego typu pojazd szynowy w Polsce. W ramach przejazdu próbnego nowa lokomotywa manewrowa Orlenu pokonała trasę z Gdyni na Hel. Docelowo pojazd będzie pracował na bocznicy Zakładu Produkcyjnego w Płocku.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Skutki zamknięcia granicy z Białorusią. "To brama na wiele krajów"

Pierwszy w Polsce pociąg wodorowy

Umowa Orlenu z Pesą obejmuje 4-letni pakiet serwisowy, w ramach którego realizowane będą m.in. standardowe przeglądy i ewentualne naprawy. Zbiorniki lokomotywy mieszczą 175 kg wodoru, w skład systemu trakcyjnego wchodzą też dwa ogniwa paliwowe o mocy 85 kW każde, bateria oraz cztery silniki trakcyjne.

Lokomotywa, którą UTK dopuścił do eksploatacji, jest wyposażona w zeroemisyjny napęd wodorowy. Energię wytwarzają dwa ogniwa wodorowe o łącznej mocy 170 kW.

Poprzez baterię trakcyjną zasilają one cztery asynchroniczne silniki trakcyjne o mocy 4x180 kW, co pozwala na rozwijanie prędkości do 90 km/h. Wodór pobierany jest ze zbiorników o łącznej pojemności 175 kg. Jedno tankowanie pozwala na dobową pracę manewrową lokomotywy – poinformowała Pesa.

Pracę nad implementacją napędów wodorowych do pojazdów szynowych spółka Pesa Bydgoszcz rozpoczęła w 2019 r. To właśnie wtedy podjęła ona decyzję, że pierwszą maszyną napędzaną wodorem będzie lokomotywa manewrowa SM42-6Dn.

Orlen inwestuje w paliwo przyszłości

Zgodnie ze strategią do 2030 r. Orlen ma przeznaczyć 7,4 mld zł na inwestycje w technologie wodorowe oparte o odnawialne źródła energii i technologię przetwarzania odpadów komunalnych do wodoru. Rozwija swoją sieć ogólnodostępnych, całodobowych stacji tankowania wodoru w Polsce i za granicą.

– Dzięki tej inwestycji zdobędziemy kompetencje potrzebne do przygotowania kompleksowej oferty na dostawy paliwa wodorowego dla rynku kolejowego. Nasze działania realnie przyczyniają się do transformacji polskiej kolei z wykorzystaniem najnowocześniejszych technologii. Jednocześnie inwestujemy w rozwój zeroemisyjnego transportu publicznego, budując kolejne ogólnodostępne stacje tankowania wodoru w Polsce i za granicą – podkreślił Obajtek.

W 2023 r. koncern planuje uruchomić stacje tankowania wodoru w Poznaniu i Katowicach. Kolejne, w Bielsku-Białej, Gorzowie Wielkopolskim, Wałbrzychu, Krakowie, Włocławku, Gdyni, Pile i Warszawie zostaną oddane do użytku do połowy 2025 r. W Czechach wodór można już zatankować na stacjach Orlen Benzina w Pradze i Litvinovie. Koncern przewiduje, że w ciągu najbliższych 7 lat sieć będzie obejmowała ponad 100 stacji tankowania wodoru, w planach jest 57 stacji w Polsce, 26 na Słowacji i 28 w Czechach.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(188)
Radek
9 miesięcy temu
Kto będzie dostawcą wodoru? Kto produkuje ten nisko emisyjny wodór? O jakiej niskoemisyjnoaci mówimy? Baju baju w obajtkowym gaju.
Macia Rewicz
10 miesięcy temu
Baju baju w obajtkowym gaju.
Kto to weryfi...
10 miesięcy temu
Do 20230roku jeszcze troche czasu
Juras
10 miesięcy temu
To też wirtualnej nie pasuje
Mila
10 miesięcy temu
Rok 2030 zapisaliście 20230. Przypadek czy kabaret?
...
Następna strona