Opolska "skarbówka" rozlicza wszystkie mandaty wystawione przez uprawnione do tego służby w Polsce, dlatego ma pełną wiedzę o karach, jakie są przyznawane w całym kraju. A okazuje się, że z roku na rok jest ich coraz mniej. Zaznaczmy, że liczby przesłane przez Izbę Administracji Skarbowej dotyczą wszystkich kar, nie tylko wystawianych za nieprzepisową jazdę autem.
Z danych, które money.pl uzyskał od IAS w Opolu, wynika, że w 2021 r. policja wystawiła ok. 4 mln 818 tys. mandatów, w 2022 r. ta liczba spadła do ok. 4 mln 161 tys. Z kolei w 2023 r. służba wlepiła blisko 3 mln 827 tys. kar finansowych, w ubiegłym roku jeszcze mniej, bo ok. 3 mln 789 tys. W ciągu czterech lat spadek wyniósł 19,63 proc.
Mniej z opłaconych mandatów
Jeszcze ciekawiej przedstawiają się dane dotyczące wartości wystawianych mandatów. Zwłaszcza jeśli pamiętamy, że w 2022 r. wysokość kar za łamanie przepisów drogowych została zdecydowanie podwyższona.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
IAS w Opolu podaje, że w 2021 r. policja wystawiła mandaty o wartości niespełna 692 mln zł. Rok później - gdy taryfikator zaostrzono - było to już ok. 1 mld 359 mln zł. Skok okazał się jednak jednorazowy. W 2023 r. wartość mandatów spadła do ok. 1 mld 287 mln zł, a w ubiegłym roku była o niespełna milion złotych niższa (ok. 1 mld 286 mln zł).
Wystawienie mandatu to jedno, a to, ile z tego zostanie zapłacone - drugie. IAS w Opolu podaje, że w 2023 r. z opłaconych mandatów wpłynęło niespełna 1 mld 243 mln zł, a w ubiegłym - niecałe 1,2 mld zł.
Tutaj przedstawicielka "skarbówki" podkreśla, że w przypadku opłaconych mandatów mowa nie tylko o karach wystawionych przez policję, ale i inne jednostki, które mają do tego prawo, np. Straż Ochrony Kolei.
Obowiązujący taryfikator
Mandat za przekroczenie prędkości do 30 km/h wynosi do 400 zł. Przy przekroczeniu prędkości od 31 do 40 km/h to co najmniej 800 zł, a dalej - o 41-50 km/h - 1 tys. zł, o 51-60 km/h - 1,5 tys. zł, o 61-70 km/h - 2 tys. zł, o 71 km/h i więcej - 2,5 tys. zł.
Przy przekroczeniu prędkości powyżej 31 km/h - kwoty rosną dwukrotnie w przypadku recydywy w ciągu dwóch lat. Tym samym ponowne przekroczenie prędkości o np. 32 km/h kosztowałoby już 1600 zł, a nie.
Jacek Losik, dziennikarz money.pl