Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
MLG
|

Państwo pomoże gigantowi w opałach? Ministerstwo zabiera głos

10
Podziel się:

Decyzja o pomocy publicznej dla PKP Cargo musiałaby być zgodna z obowiązującymi przepisami prawa krajowego oraz unijnego, jako że jest to spółka notowana na giełdzie i działa na zliberalizowanym rynku przewozów kolejowych - przekazał resort infrastruktury w odpowiedzi na zapytanie poselskie.

Państwo pomoże gigantowi w opałach? Ministerstwo zabiera głos
MI: decyzja o pomocy publicznej PKP Cargo musiałaby być zgodna z przepisami krajowymi i unijnymi (Licencjodawca, Flickr, Paul Smith)

"Decyzja o jakiejkolwiek pomocy ze strony Skarbu Państwa spółce PKP Cargo musiałaby być zgodna z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa krajowego oraz unijnego, gdyż PKP Cargo jest spółką publiczną notowaną na Giełdzie Papierów Wartościowych oraz działa na zliberalizowanym rynku przewozów kolejowych" - przekazano w odpowiedzi na zapytanie.

Co z pomocą dla PKP Cargo? Ministerstwo odpowiada

Poseł Marek Biernacki (PSL-TD) zapytał resort infrastruktury m.in. o to, czy możliwe jest wystąpienie do Skarbu Państwa, o udzielenie wsparcia w działaniach naprawczych biorąc pod uwagę strategiczne znaczenie spółki w dziedzinie obronności. Według posła, obecna sytuacja związana z wojną w Ukrainie "skłania bez wątpienia do tego typu rozwiązań".

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Bogucki mówił o "pudrowaniu trupa". Szejna nie pozostał dłużny

W odpowiedzi na zapytanie MI podkreśliło, że działania ze strony Skarbu Państwa, mające na celu pomoc PKP Cargo, obarczone są ryzykiem zarzutu podejrzenia o niedozwoloną pomoc publiczną, niezgodną z rynkiem wewnętrznym w zakresie, w jakim wpływa na wymianę handlową między państwami członkowskimi i tym samym negatywnie odbić się na wszystkich zainteresowanych podmiotach.

Jak dodano, resort infrastruktury oczekuje, że działania podjęte przez organy zarządzające spółką będą prowadzone w dialogu ze stroną społeczną i pozwolą PKP Cargo na odbudowę pozycji na rynku.

Zwolnienia grupowe w PKP Cargo

W sobotę 17 sierpnia zakończył się trzymiesięczny okres wypowiedzenia Paktu Gwarancji Pracowniczych w PKP Cargo. Zarząd wypowiedział ten pakt, zawarty we wrześniu 2013 r. pomiędzy spółką a organizacjami związkowymi, 17 maja tego roku.

Przed tygodniem PKP Cargo poinformowało, że uruchamia proces zwolnień grupowych, a po przeprowadzonych konsultacjach z zakładowymi organizacjami związkowymi, które zakończyły się brakiem porozumienia, został ustanowiony Regulamin Zwolnień Grupowych w centrali i w zakładach spółki, wydany przez zarządcę 14 sierpnia 2024 r.

25 lipca sąd rejonowy w Warszawie otworzył postępowanie restrukturyzacyjne PKP Cargo, w którym postanowił otworzyć postępowanie sanacyjne dłużnika - PKP Cargo. Wtedy też sąd wyznaczył zarządcę, którym jest Izabela Skonieczna-Powałka.

Dzień wcześniej zarząd PKP Cargo zdecydował o przeprowadzeniu zwolnień grupowych przez zakłady i centralę spółki. Mają one objąć do 30 proc. zatrudnionych, czyli do 4142 pracowników w różnych grupach zawodowych. Spółka poinformowała wówczas, że szacowana wysokość rezerwy związanej z restrukturyzacją zatrudnienia wyniesie ok. 249 mln zł, a przewidywane oszczędności w skali roku w zakresie kosztów osobowych wynikające z przeprowadzenia zwolnień grupowych sięgną ok. 423,4 mln zł.

Według PKP Cargo trudna sytuacja spółki jest konsekwencją błędów i zaniechań poprzedników. Wskazano, że chodzi szczególnie o tzw. decyzję węglową, która była realizowana w latach 2022-2023.

PKP Cargo jest największym kolejowym przewoźnikiem towarowym w Polsce. Jako Grupa PKP Cargo oferuje usługi logistyczne, łącząc transport kolejowy, samochodowy oraz morski. Świadczy samodzielne przewozy towarowe na terenie Polski oraz Czech, Słowacji, Niemiec, Austrii, Holandii, Węgier, Litwy i Słowenii. Największym pojedynczym akcjonariuszem PKP Cargo jest spółka PKP SA, która ma 33,01 proc. akcji.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
gospodarka
firma
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(10)
abcd
14 godz. temu
Póki nie będzie realnej odpowiedzialności to cały czas politycy różnych ugrupowań będą topić państwowe spółki. Obajtek powinien dawno temu siedzieć za przekręty w Orlenie, a bawi się dobrze w Brukseli i śmieje się z głupich ludzi co na niego głosowali.
łajdactwo
14 godz. temu
kolejne podwyżki prądu
BWI
wczoraj
To Morawiecki i Sasin tak jak ze Stocznią Szczecińską ( też ekipa prawicy ) zajechali te spółki błędne polityczne decyzje i kolesiostwo , np w spółce produkcji zbrojeniowej akwarysta też prwie doprowadził do rozkładu tego podmiotu . Jakoś nikyt nie zająkie się że do dziś zwały węgla z którym nie wiadomo co zrobić zalegają w Gdańsku a miliardy przez bęcwałów wydane
XKolo
2 dni temu
Straszne rzeczy??Jak rząd może pomóc? ???Unia nie pozwoli. A kto pompuje kasę w DB i się nikogo nie pyta bo tam jest mądry rząd i jest jasne że w trudnym okresie (już kilka lat) jak utrzymają przewoźnika to kiedyś przy wykruszeniusię konkurencji staną na nogi. A u nas jeden kwartał w 2024 Spółka od kilkunastu lat przyniosła straty to - zwolnić, zamknąć i zaorać. Fuj!!
Ole
2 dni temu
W tak trudnej sytuacji PKP Cargo co należy zrobić wciągać tą spółkę w Agencie Rozwoju przemysłu w ten sposób uda się uratować PKP Cargo tak jak uratowano przewozy regionalne zmieniać wszystko łącznie z nazwą to idzie zrobić tylko naprawdę trzeba chcieć