"Na trasie Gdynia-Hel zadebiutowała pierwsza w Polsce lokomotywa napędzana wodorem! W trakcie jazdy emituje ona tylko parę wodną i może obsługiwać niezelektryfikowane linie" - poinformował Orlen na platformie X (dawniej: Twitter).
"Po testach lokomotywa będzie pracować na terenie naszych zakładów w Płocku" - dodał koncern.
Lokomotywa wodorowa w barwach Orlenu
Producentem lokomotywy jest Pesa Bydgoszcz. Umowa Orlenu z Pesą obejmuje 4-letni pakiet serwisowy, w ramach którego realizowane będą m.in. standardowe przeglądy i ewentualne naprawy. Zbiorniki lokomotywy mieszczą 175 kg wodoru, w skład systemu trakcyjnego wchodzą też dwa ogniwa paliwowe o mocy 85 kW każde, bateria oraz cztery silniki trakcyjne.
Lokomotywa, którą UTK dopuścił do eksploatacji, jest wyposażona w zeroemisyjny napęd wodorowy. Energię wytwarzają dwa ogniwa wodorowe o łącznej mocy 170 kW.
Pracę nad implementacją napędów wodorowych do pojazdów szynowych spółka Pesa Bydgoszcz rozpoczęła w 2019 r. To właśnie wtedy podjęła ona decyzję, że pierwszą maszyną napędzaną wodorem będzie lokomotywa manewrowa SM42-6Dn.