Związek przewoźników lotniczych poinformował w oświadczeniu, że linie lotnicze "wstrzymają działalność w całym kraju" do odwołania. To kolejny skutek inwazji Rosji na Ukrainę.
Dalsza część artykułu znajduje się pod materiałem wideo
Wojna spowodowała ogromne perturbacje na rynkach energetycznych, a rosyjskie surowce używane do produkcji paliwa do silników odrzutowych i oleju napędowego stały się niedostępne w wielu regionach świata. Chiny również zmniejszyły eksport produktów naftowych i ograniczyły dostawy.
"Wiele linii lotniczych już przynosi straty" – powiedział Bloombergowi Victor Enwezor, wiceprezes ds. operacyjnych w biurze turystycznym "Leisure Afrique" z siedzibą w Lagos. "Wszelkie dalsze podwyżki cen zabiją ich biznes" – dodał.
Paliwo lotnicze. Rosną ceny na światowych rynkach
Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych IATA wylicza, że na koniec kwietnia średnia cena za baryłkę paliwa lotniczego wynosiła 174,4 dol. W porównaniu z analogicznym okresem 2021 r. to wzrost o niemal 150 proc., a w skali miesiąca o 7,9 proc.
Od początku roku średnia cena paliwa lotniczego wynosi 129,5 dol. za baryłkę. Na notowania te wpływ ma przede wszystkim cena surowca, czyli ropy naftowej, a także kursy walut (euro i dolara), w których rozliczane są transakcje zakupu.
Szacuje się, że udział kosztów kupowanego paliwa lotniczego w całkowitych kosztach działalności lotniczej to nawet 40 proc.
Żadne linie lotnicze na świecie nie są w stanie przyjąć tego rodzaju nagłego szoku spowodowanego tak astronomicznym wzrostem w krótkim okresie. Gdy paliwo lotnicze na całym świecie stanowi około 40 proc. kosztów operacyjnych linii lotniczych, po obecnej podwyżce udział ten w Nigerii wzrósł do około 95 procent - czytamy w oświadczeniu stowarzyszenia Airline Operators of Nigeria.